henrik_R skrev:
Finns det några andra solskenshistorier??

Nix. Men du kommer säkert att få möjlighet att berätta en annan historia om hur någon i din närhet blir nekad sjukhusvård på grund av att det inte finns tillräckligt med pengar.

Det är väl bara att säga grattis till din vän och lycka till åt alla andra som skulle behövt de skattepengarna.
 
Finns många som köper svart...frågan är om det är fel på systemet eller fel på människorna?

Anser att det är på tok för dyrt att bygga hus.
Pantbrev, lagfart, fast.skatt, bygglov, plan, ja nog tar staten & kommunen sin lilla del.
Men politik hör annanstans :)

Skillnad på att en vän hjälper dig mot lite mat & dryck??
 
Mulan skrev:
Finns många som köper svart...frågan är om det är fel på systemet eller fel på människorna?
Det är alltid människorna det är fel på eftersom det är de som skapar systemet.

Jag menar mest att det finns två sidor på det hela. Man kan också säga att pengarna som man sparar på att köpa svart antagligen kommer att försvinna som skattepengar för att man köper något annat i stället. Det tar bara lite längre tid innan pengarna når staten.
 
Ja, men sen skall de nå oss igen :)
 
General Failure skrev:
Det är alltid människorna det är fel på eftersom det är de som skapar systemet.
Visst, men VILKA människor? Om det är fel på systemet så är det ju fel på de som förespråkar det (sittande regering och dess anhängare). Är det däremot fel på de som missbrukar/utnyttjar/går runt systemet så är det ju fel på...ja, just dessa människor...antar jag. ::) ;)

Alter ego
 
Alter_ego skrev:
Visst, men VILKA människor?

Du, jag och alla andra som bor i det demokratiska landet Sverige.
 
Men, en individ som inte stödjer ett visst system kan väl knappast lastas för de eventuella nackdelar som systemet medför?

Alter ego
 
Jag kommer säkert spara en hel del...
Tomten köpte jag av en bonde och röjde den själv.
Stockarna har jag huggt själv.
Reglar och bräder har jag sågat själv.
Panelen har jag hyvlat själv.
Fönster och dörrar har jag köpt på fabrik genom bekanta.

Egentligen är väl inte jag bättre än skattefuskaren då -Eller???


 
General Failure skrev:
Det är väl bara att säga grattis till din vän och lycka till åt alla andra som skulle behövt de skattepengarna.
Jajamen, jag vet en massa pampar och byråkrater som skulle behövt en löneförhöjning.  ;D

Det är kul att sjukvårdssystemet alltid används som exempel när det mesta av pengarna försvinner på vägen. Exempel: Var på en kul fest i en lägenhet i Cannes som ägdes av Svenska Filminstitutet. Lägenheten låg längs vattnet så centralt det bara gick, var stor och hade en härlig altan. Värdet kunde uppskattas till c:a 2 M Euro och hyrdes ut, (till anställda antar jag). Kul att se att mina skattepengar går till bra ändamål. Jag vet också exempel på statliga myndigheter som är rädda för att få in intäkter då de i så fall skulle få minskade anslag. Sjukvård sa du? Om jag inte kokade av ilska skulle jag skratta.

mvh
David

Edit: Fast nu har sossarna lovat att all skatt över de 60-70% som vi betalar i nuläget ska gå till vården. Det känns skönt.  ;)

Edit2: Nu modiferar jag av bara farten. ;) Det är i samhällen där folk inte kan identifiera sig med staten/de styrande som grupperingar som maffian uppstår. "Varför ska jag betala skatt när så mycket myglas bort på vägen?"
 
David skrev:
Edit2: Nu modiferar jag av bara farten. ;) Det är i samhällen där folk inte kan identifiera sig med staten/de styrande som grupperingar som maffian uppstår. "Varför ska jag betala skatt när så mycket myglas bort på vägen?"
Vårat samhälle är inte perfekt och det finns allt för många exempel på det. Men ska man använda det som argument för att inte göra rätt för sig själv?

Exemplet med lägenheten är väl kanske inte så bra. Vi vet ju inte så mycket om den. Antag att den var inköpt för en tiondel av dagens värde och att den kommer att ge en rejäl vinst när den säljs. Eller att vi totalt sett tjänar pengar på den för att det går bättre för svensk film om vi har den...
 
General Failure skrev:
Vårat samhälle är inte perfekt och det finns allt för många exempel på det. Men ska man använda det som argument för att inte göra rätt för sig själv?

Exemplet med lägenheten är väl kanske inte så bra. Vi vet ju inte så mycket om den. Antag att den var inköpt för en tiondel av dagens värde och att den kommer att ge en rejäl vinst när den säljs. Eller att vi totalt sett tjänar pengar på den för att det går bättre för svensk film om vi har den...
Självklart ursäktar inte sossarnas svågerpolitik och bidragsmyglet att skatt undanhålles. Däremot är det förståeligt när man ser att vi trots ett skattetryck på 60-70 % fortfarande talar om skattehöjningar.

Nog är det anmärkningsvärt att ett institut som inkasserar 100-tals miljoner i statligt stöd ägnar sig åt fastighetsaffärer i Cannes, det måste väl även den mest inbitna bidragstagaren hålla med om.

mvh
David
 
Bob_the_builder
David skrev:
Nu modiferar jag av bara farten.  ;) Det är i samhällen där folk inte kan identifiera sig med staten/de styrande som grupperingar som maffian uppstår. "Varför ska jag betala skatt när så mycket myglas bort på vägen?"
Hörde något spännande för någon månad sedan då jag köpte bil och försäljaren på bilfirman visade sig vara palestinier. Han vidhöll att han mer än gärna betalar skatt i Sverige eftersom han vet att hans gamla mor får bra sjukvård och hemhjälp. "I mitt land däremot - jag skulle inte betala en krona!" (eftersom kontrollen på skattepengarna är så dålig). Visst tycker vi att pengar går till mycket konstigt, men det finns ändå en viss acceptans för systemet - än så länge...
 
Bob_the_builder skrev:
Visst tycker vi att pengar går till mycket konstigt, men det finns ändå en viss acceptans för systemet - än så länge...
Frågan är hur stor acceptansen vore om det totala skatteuttaget redovisades öppet? Hur många är medvetna om att 60% eller mer av deras lön går till skatt? Jag var det i.a.f. inte för tio år sedan. Och acceptansen försvann i samma takt som jag insåg hur mycket som egentligen försvinner av lönen (och än värre blir det när jag blir husägare).
 
Bob_the_builder
Nåja, acceptansen finns ju fortfarande i form av att de flesta av oss ändå köper (en stor del?) tjänster vitt, vi betalar skatt på vår lön, vi bränner inte vår egen sprit, vi röstar (om än på förlorare). Man kan ju sluta med det också. DÅ har acceptansen upphört. Annars är det ju bara gnäll. ;)
 
Jag hoppas att han sover gottom natten och att han har bra försäkrat om något skulle vara felbyggt!!!! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.