Hej !
Både jag och min kvinna såg flyktigt det som sannolikt var en råtta , som verkar bo under ett trädäck och angränsande häck och gran. Omöjligt att komma under trädäck för att verifiera / jaga bort den. Bifogar bilder. Vad ska vi göra?! Tacksam för tips!
 
  • Trädäck intill en häck med en öppen gräsyta där en råtta misstänks bo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En plasthäftapparat i blått och gult med öppen överdel som visar häftmekanismen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödbrun katt med halsband står i grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
oscarwww och 41 till
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Hej !
Både jag och min kvinna såg flyktigt det som sannolikt var en råtta , som verkar bo under ett trädäck och angränsande häck och gran. Omöjligt att komma under trädäck för att verifiera / jaga bort den. Bifogar bilder. Vad ska vi göra?! Tacksam för tips![/QU
Vad får man tag i fällan på bilden?
 
Lej in råttfångaren från Hameln.
 
Ser råttor ibland på tomten. Har aldrig tänkt tanken att "göra något åt det", vad orsakar de för problem?

Alltså jag undrar genuint :) Dock så verkar de mest passera vår tomt, kanske på väg hem efter matrundan.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 6 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Ser råttor ibland på tomten. Har aldrig tänkt tanken att "göra något åt det", vad orsakar de för problem?

Alltså jag undrar genuint :) Dock så verkar de mest passera vår tomt, kanske på väg hem efter matrundan.
Råttor är smittobärare och kan därför göra människor sjuka.
Om de bestämmer sig för att gå in i huset så kan de förstöra väldigt mycket. Gnaga sönder elledningar, isolering och annat.
Vi hade råtta/or under stallgolvet för många år sedan. Den hade hittat ett litet hål i glappet mellan gamla och nya gjutningen och grävde fram makadam under betongen. Till slut försvann den/dem. Jag tror vi kunde tacka katten för det. Råttfällor hjälpte inte.
Så om man ser en råtta hemma, försök bli av med den så fort det går.
 
  • Gilla
Filip94 och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
K knipo skrev:
Råttor är smittobärare och kan därför göra människor sjuka.
Om de bestämmer sig för att gå in i huset så kan de förstöra väldigt mycket. Gnaga sönder elledningar, isolering och annat.
Vi hade råtta/or under stallgolvet för många år sedan. Den hade hittat ett litet hål i glappet mellan gamla och nya gjutningen och grävde fram makadam under betongen. Till slut försvann den/dem. Jag tror vi kunde tacka katten för det. Råttfällor hjälpte inte.
Så om man ser en råtta hemma, försök bli av med den så fort det går.
Vilka ”sjukdomar” menar du att råttor sprider?

Skadedjur är de definitivt, de förstör, och kan underminera små byggnader. Dessutom luktar det om de bygger bon under altanen.

TS - Fällor eller Anticimex! Ibland ingår skadedjursbekämpning i hemflrsäkringen.

Fö ganska ovanligt m katter som kan/vågar ta råttor. Terriers är bättre på just det. Däremot brukar råttor undvika att bo nära katter, för säkerhets skull.....
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Hej !
Både jag och min kvinna såg flyktigt det som sannolikt var en råtta , som verkar bo under ett trädäck och angränsande häck och gran. Omöjligt att komma under trädäck för att verifiera / jaga bort den. Bifogar bilder. Vad ska vi göra?! Tacksam för tips!
Vag sägs om att skruva lös några trallbrädor och kolla hur det ser ut därunder?
 
  • Gilla
tennet och 5 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vilka ”sjukdomar” menar du att råttor sprider?

Skadedjur är de definitivt, de förstör, och kan underminera små byggnader. Dessutom luktar det om de bygger bon under altanen.

TS - Fällor eller Anticimex! Ibland ingår skadedjursbekämpning i hemflrsäkringen.

Fö ganska ovanligt m katter som kan/vågar ta råttor. Terriers är bättre på just det. Däremot brukar råttor undvika att bo nära katter, för säkerhets skull.....
Eftersom råttorna inte var i boningshuset så tog inte försäkringen det. Jag försökte argumentera och säga att det är bättre att råttorna förgörs innan de sprider sig till huset, men det ville de inte.
"Då tar vi det problemet då" sade de.

Hur ovanligt det är med katter som tar råttor vet jag inte, men våra har gjort det, det vet jag. Kanske beror på hur vana de är?

De "sjukdomar" (lät som att du är skeptisk till det?) är, efter en snabb googling, Weils sjukdom och fältfeber blnad annat. De sprider leptospiros vilket inte verkar vara särskilt hälsosamt.

https://www.anticimex.com/globalass...rattor-ett-allt-storre-hot-mot-folkhalsan.pdf

https://www.sva.se/djurhalsa/zoonoser/leptospiros-som-zoonos
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
KristinaRT
K knipo skrev:
Eftersom råttorna inte var i boningshuset så tog inte försäkringen det. Jag försökte argumentera och säga att det är bättre att råttorna förgörs innan de sprider sig till huset, men det ville de inte.
"Då tar vi det problemet då" sade de.

Hur ovanligt det är med katter som tar råttor vet jag inte, men våra har gjort det, det vet jag. Kanske beror på hur vana de är?

De "sjukdomar" (lät som att du är skeptisk till det?) är, efter en snabb googling, Weils sjukdom och fältfeber blnad annat. De sprider leptospiros vilket inte verkar vara särskilt hälsosamt.

[länk]

[länk]
Jag är skeptisk till det eftersom det är fel.

Alla de diagnoser du nämner olika manifestationer av en och samma sak - nämligen leptospiros-infektion.
Det förekommer leptospiros i Sverige, några enstaka fall varav de flesta är importsmitta. Dvs en individ har smittats utomlands och kommit hem med infektionen. Risken att smittas av leptospos från råttor under altanen är alltså försumbar, jag skulle tom hå så långt som att säga obefintlig.och inget som i sig berättigar utrotning av djuren.

Att råttor skulle vara smittspridare i Sverige är en skröna som förmodligen kommer från medeltiden. Sorkar är mer smittspridare än råttor, likdom hundar, katter, fjäderfä och boskap mer smitta än råttor.

Därmed inte sagt att de är skadedjur som gör kan orsaka stor skada och därför bör uppmuntras att flytta!
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 13 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Eftersom råttorna inte var i boningshuset så tog inte försäkringen det. Jag försökte argumentera och säga att det är bättre att råttorna förgörs innan de sprider sig till huset, men det ville de inte.
"Då tar vi det problemet då" sade de.
Detta måste bero på vilket försäkringsbolag TS har. I den gamla stenmuren mot kohage i tomtgräns och 4,5 m från mitt hus hade jag råttor. På vintern sökte de skydd under mitt trädäck längs huset. NoMore (via TryggHansa) var här åtskilliga gånger under en 6-månadersperiod och sanerade. Man satte fällor pga jag har hund.
 
  • Gilla
Patrik WM
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag är skeptisk till det eftersom det är fel.

Alla de diagnoser du nämner olika manifestationer av en och samma sak - nämligen leptospiros-infektion.
Det förekommer leptospiros i Sverige, några enstaka fall varav de flesta är importsmitta. Dvs en individ har smittats utomlands och kommit hem med infektionen. Risken att smittas av leptospos från råttor under altanen är alltså försumbar, jag skulle tom hå så långt som att säga obefintlig.och inget som i sig berättigar utrotning av djuren.

Att råttor skulle vara smittspridare i Sverige är en skröna som förmodligen kommer från medeltiden. Sorkar är mer smittspridare än råttor, likdom hundar, katter, fjäderfä och boskap mer smitta än råttor.

Därmed inte sagt att de är skadedjur som gör kan orsaka stor skada och därför bör uppmuntras att flytta!
Huruvida informationen stämmer kan ju jag inte bekräfta, men eftersom den är utförts av UU 2014-2015 så ser jag den som tillförlitlig.
Sedan är jag absolut inte rädd för att smittas, men man kanske inte heller skall avfärda det som skröna.

Min absoluta uppfattning är att om man har råttor i sin närhet så skall det vidtagas åtgärder meddetsamma.

Skärmdump av en vetenskaplig sammanfattning om råttburen smitta från Anticimex hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lange1986 och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
Det är ingen tvekan om att bakterien finns i Sverige, och även då och då i just råttor. Detta är inte samma sak som att människor smittas alls eller att människor smittas via råttor. Faktiskt ganska stor skillnad.
Faktum är att bakterien finns/kan finnas hos alla former av smågnagare såsom möss och sorkar förutom råttor....

Kan rek följande sida för saklig och opartisk info om human sjukdom; https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5802

Som en ren parentes bör man kanske poängtera att ditt val av källa, Anticimex hemsida, möjligen har ett visst intresse av att blåsa upp hysteri kring råttor eftersom de tjänar på att sanera/utrota råttor......

Men som jag sade tidigare - även utan smittspridning som argument finns det mycket goda skäl att bli av med råttor!
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Då kanske vi borde sätta ut fällor där jag sett den rusa förbi på berget då :)

Vi har dem inte i eller under någon byggnad så vitt jag vet, de verkar bara passera tomten. För några år sedan såg man dem vid vår matkompost, men där har de inget att hämta längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.