Dött djur, troligen en råtta, omgivet av halm och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ännu en tråd om detta, känner mig rätt säker på att det är en råtta men får gärna detta bekräftat av expertis här på forumet :)

harry73
Ingen expert men visst är det en råtta

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Vad skulle det annars vara...?

Skånepöjk Hällvetet skrev:
Vad skulle det annars vara...?
Det finns många personer som kallar en mus eller sork för råtta.. i detta fallet är det iallafall en råtta och inget annat ;)

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Var som sagt rätt säker men sett många trådar här på Byggahus där det förekommit många olika åsikter i frågan mus/råtta. Så i vissa fall verkar det inte vara solklart.

Dagens fångst är ju någon form av mus. Men blir lite konfunderad , har alltid "hört" att möss skyr råttor som pesten och att man inte har både råttor och möss samtidigt. Dessa båda gynnare är dock fångade i samma utrymme...

En död gnagare ligger bland grönt gräs och höstlöv, tycks vara en mus fångad utomhus.
Skapa konto

Första är en råtta den andra en mus, beror nog på vem av dom som var först i ingångshålet.

Båda tagna ute i stallarna så det är fritt blås, inga ingångshål behövs där inte :). Mössen kom in i värmen först, råttor för nån dag sedan. Råttorna verkar dock lite korkade och dränker sig själva i hästarnas vattenbaljor. Mössen kan man väl leva med men råttor är så jävla äckliga. Lite nervös att dom ska börja hitta in i huset. Anticimex kommer i början av veckan så får se vad som kan göras.

Maner Maner skrev:
Dagens fångst är ju någon form av mus.
Kan det kanske vara en näbbmus?
Vi har både katter och höns, och näbbmöss dödar de gärna.
Men äter dem inte, dom smakar av någon anledning inte gott.

Det är def en liten råtta. Svansen...

• Gilla
segv
  • Laddar…
Jaha då har vi ett oenigt forum igen i frågan om mus vs råtta. Trodde själv på mus då magen var så pass vit. Samma gynnare men en bild från ovansidan kanske ger mer klarhet?

Ovansida av död gnagare med brunt päls och vit mage i gräset bredvid en sten, för identifiering av art.
Skapa konto

G guggen skrev:
Det är def en liten råtta. Svansen...
Jag har hört det där förut, att man skulle kunna se skillnad på råtta och mus på svansen, men vad är skillnaden? När jag fångar möss här hemma ser de ut ungefär sådär. Om jag bildgooglar "mus" (jag vågade trots viss risk för nsfw :)) så ser svansarna också ut ungefär sådär.

Efter att kolla runt på nätet skulle jag vilja påstå att det är en skogsmus. Ljus undersida med en svart strimma på ryggen. Inga fångster idag men hörde tydlig skrapljud i en innervägg. Får försöka hitta ingångshål men med 326 m2 byggyta i ett hus där äldsta delarna härrör från 1800-talet känns det hopplöst. Har förstått att dom klättrar också, så kan ju lika gärna komma in på annat ställe än via grunden.

En skogsmus på marken med ljus undersida och en svart strimma längs ryggen.
Skapa konto

Tagit några råttor, idag hade jag mobilen på mig så knäppte en bild. D en tjockaste jag tagit fram till nu...

Stor råtta fångad i en genomskinlig råttfälla placerad på ett trästycke omgivet av halm.
Skapa konto

Husmöss av olika storlekar - den sargade stora - är det en råtta eller sork möjligtvis? Tacksam för input!

• En fångad liten gnagare i en fälla, möjligen en husmus, på våt mark.
    Skapa konto
  • Två fångade gnagare av olika storlek i musfällor på marken.
    Skapa konto
Tror inte det är en råtta, någon form av skogsmus är mitt tips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.