Hej!
Vi har haft "en" råtta i väggen på vårt sommarboende nu under två säsonger trots att anticimex dödat ett antal med fällor och gift. Finns för många råttor och för mycket fallfrukt för den strategin tror jag. Istället tänkte jag se om jag fysiskt kunde hindra rackarna från att komma in i huset istället.

En tanke är att jag gräver jag ner ett råttnät 15 cm ner i marken och sen fäster jag det upp mot syllen runt om huset. På vänster sida under trallen ligger där marksten som jag då bara tänkte täta ner mot, men de kan ju gräva gångar under den kanske. Så jag är rädd för att lägga en massa arbete om de bara kan gräva sig under det nätet. Hur hade ni gjort?
Grundproblemet är alltså en råtta i en av ytterväggarna.

Bifogar lite bilder på vad jag har att jobba med:
Rött hus med vita knutar, solpaneler på taket, växthus, stenlagd gång, stege, gräsmatta och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det lilla huset har byggts till i två omgångar så i mitten är det en platta, till höger är det plintar och till vänster trall med marksten under.

Röd trävägg, vit veranda, stenplattor, gräs, löv, stödben, ojämn mark, dagtid, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat trähus, vit dörr, trädäck, elskåp, grön gräsmatta, fundamentblock under huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uteplats med trädäck, glaspartier, trädgårdsmöbler, grön gräsmatta, röd husvägg och soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat trähus, fönster, stuprör, grå stenplatta, grön gräsmatta, träd, staket, kompostbehållare, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När vi hade höns kom råttorna som ett brev på posten. Råttor finns där råttmat finns helt enkelt.
Att täta väggen är nog lika effektivt som när Trump bygger en mur för att hindra smugglarna att bygga tunnlar.
Enligt min erfarenhet är den enda chansen att bli av med dom är att ta bort maten. Gift och fällor minskar antalet, men tar inte bort orsaken
Ledsen att jag inte kan vara mer uppmuntrande, men jag ryser fortfarande när jag minns hur det var att vakna av råttor i skafferiet....
 
Eller så skaffar man en taxvalp från välmeriterade föräldrar. Danskskånsk gårdshund är också ett utmärkt alternativ. En "normal" kattracka rår inte på råttor.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
När vi hade höns kom råttorna som ett brev på posten. Råttor finns där råttmat finns helt enkelt.
Att täta väggen är nog lika effektivt som när Trump bygger en mur för att hindra smugglarna att bygga tunnlar.
Enligt min erfarenhet är den enda chansen att bli av med dom är att ta bort maten. Gift och fällor minskar antalet, men tar inte bort orsaken
Ledsen att jag inte kan vara mer uppmuntrande, men jag ryser fortfarande när jag minns hur det var att vakna av råttor i skafferiet....
Jo, det jag är lite rädd för och inte vill höra :)
Detta sker på ett större koloniområde med tonvis av fruktträd och fallfrukt. Verkligen klurigt att bli av med maten tyvärr.
 
yonna yonna skrev:
Eller så skaffar man en taxvalp från välmeriterade föräldrar. Danskskånsk gårdshund är också ett utmärkt alternativ. En "normal" kattracka rår inte på råttor
Inte heller riktigt lösningen jag hoppas på, om än det nog hade fungerat. Känns som att man ska skaffa hund för att man vill ha hund annars blir det nog lätt fel tänker jag.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Det kanske räcker att Du har mindre "mat" än grannarna?
Tråkigt nog är dom där djävlarna rätt bra på att gräva tunnlar och att gnaga igenom väggar., så det är svårt att hålla dom ute om dom får vittring på godis. Gift är inte helt lyckat om det finns hundar eller katter i närheten och det är inte så kul om dom ligger och dör på fel ställe
Sen är ju lagliga fällor särskilt effektiva.
Såna där dränkfällor som man hittar på youtube, med bete på vippbräda och glykol under är ju inte tillåtna .....
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Det kanske räcker att Du har mindre "mat" än grannarna?
Tråkigt nog är dom där djävlarna rätt bra på att gräva tunnlar och att gnaga igenom väggar., så det är svårt att hålla dom ute om dom får vittring på godis. Gift är inte helt lyckat om det finns hundar eller katter i närheten och det är inte så kul om dom ligger och dör på fel ställe
Sen är ju lagliga fällor särskilt effektiva.
Såna där dränkfällor som man hittar på youtube, med bete på vippbräda och glykol under är ju inte tillåtna .....
Tack för tipsen och engagemanget.
Jo, plockade undan vår frukt förra året så gott vi kunde men utan vidare framgång. Därav att jag funderar på något annat. Ska fundera vidare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.