406 läst · 9 svar
406 läst
9 svar
Råspont tjocklek takpapp
Har idag tegelpannor på ca 9 graders lutning och tänkt byta till takpapp.
Har idag ca 20 mm tjocklek på råspont har haft 3 takfirmor här som alla lämnat olika offerter.
Firma 1 vill lägga 2 nya lager takpapp på befintlig råspont1.
Firma 2 vill lägga ett nytt lager 23 mm råspont på dagens råspont och sedan ett lager ytpapp
Firma 3 vill riva bort all befintlig råspont och lägga ett nytt lager 23 mm råspont.
Frågor
1. Vad säger ni finns det verkligen behov av lägga ett nytt lager råspont om 23 mm? Tänker att tegelpannor är bra mycket tyngre än takpapp?
2. Om man måste förstärka med 23 mm råspont fungerar det i så fall att lägga det nya lagret direkt på gamla underlagspappen eller bör man lägga det nya lagret råspont direkt trä mot trä på den gamla råsponten eller måste den rivas bort?
Har idag ca 20 mm tjocklek på råspont har haft 3 takfirmor här som alla lämnat olika offerter.
Firma 1 vill lägga 2 nya lager takpapp på befintlig råspont1.
Firma 2 vill lägga ett nytt lager 23 mm råspont på dagens råspont och sedan ett lager ytpapp
Firma 3 vill riva bort all befintlig råspont och lägga ett nytt lager 23 mm råspont.
Frågor
1. Vad säger ni finns det verkligen behov av lägga ett nytt lager råspont om 23 mm? Tänker att tegelpannor är bra mycket tyngre än takpapp?
2. Om man måste förstärka med 23 mm råspont fungerar det i så fall att lägga det nya lagret direkt på gamla underlagspappen eller bör man lägga det nya lagret råspont direkt trä mot trä på den gamla råsponten eller måste den rivas bort?
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 529 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 529 inlägg
1. 23mm är nya standarden och även fast det är en rimlig standard så funkar 20mm också fint men bara om det är bra gjort. Dvs skarvat på bra ställen och tajt och fint så brädorna kan hjälpa varandra. Papp och andra tätskikt ställer nog högst krav av alla takmaterial på råsponten, vikten är inte allt och tyvärr är många råsponttak riktigt dåligt gjorda under pannor då det helt enkelt inte behövde vara bättre.
2. Ta bort det annars måste man bygga ny luftning innan nästa lager.
Det går också att förstärka med plywood direkt på råsponten också som tredje alternativ, då behöver man inte lägga på lika tjockt för att uppnå samma sak.
2. Ta bort det annars måste man bygga ny luftning innan nästa lager.
Det går också att förstärka med plywood direkt på råsponten också som tredje alternativ, då behöver man inte lägga på lika tjockt för att uppnå samma sak.
Redigerat:
Eftersom lutningen på ditt tak understiger 14 grader ska 23 mm råspont användas. I tillverkarnas produktblad för 3 gradig ytpapp anges även 23 mm råspont som korrekt. Det är inte takets självvikt som är problemet utan den potentiella snölasten. med risk att råsponten knäcks eller skadas på annat sätt vilket leder till skador på tät och ytskikt.
Firma 3 tänker rätt.
Firma 3 tänker rätt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 529 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 529 inlägg
Det handlar enbart om nedböjning över tid, det har märkts att 23mm står sig lite bättre över tid jämfört med 20mm som var standard ända fram till relativt nyligt.H Huzzbutt skrev:
Jag tror ändringen från 20mm till 23mm kom typ 2017-2018 någonting och det kom i samband med nya riktlinjer om solceller, tåls att faktakolla detta dock då jag absolut kan minnas fel men nått i denna stil var det.
Det är aldrig fel att göra rätt men att 20mm skulle knäckas är lite skrämselpropaganda.
Redigerat:
Tack för all input.
Följdfråga kommer råsponten böjas/sviktas mer än idag när man tar bort läkten?
Eller bör dagens vikt göra att den är mer sviktad med tegelpannorna idag?
Vill undvika att den nya pappen dras/rivs itu om det skulle börja svikta mer men det kanske inte är någon sådan risk...?
Följdfråga kommer råsponten böjas/sviktas mer än idag när man tar bort läkten?
Eller bör dagens vikt göra att den är mer sviktad med tegelpannorna idag?
Vill undvika att den nya pappen dras/rivs itu om det skulle börja svikta mer men det kanske inte är någon sådan risk...?
Vet inte riktigt varför man ska prata om standard. 16/17, 20, 23 är godkända inom sina förutsättningar. Relevant för frågeställning är vilken dimension som gäller för förutsättningarna och det är 23 mm. 20 mm kan säkert hålla men det är inte vad som rekommenderas av tillverkarna.Rickard. skrev:Det handlar enbart om nedböjning över tid, det har märkts att 23mm står sig lite bättre över tid jämfört med 20mm som var standard ända fram till relativt nyligt.
Jag tror ändringen från 20mm till 23mm kom typ 2017-2018 någonting och det kom i samband med nya riktlinjer om solceller, tåls att faktakolla detta dock då jag absolut kan minnas fel men nått i denna stil var det.
Det är aldrig fel att göra rätt men att 20mm skulle knäckas är lite skrämselpropaganda.
Nr 1 vill frångå monteringsanvisningarna
nr 2 vill fånga fukt och nr 3 tänker göra rätt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 529 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 529 inlägg
Den totala vikten kommer bli mindre men punktlasterna blir höga t ex när man går på taket vilket man såklart måste kunna göra. Beslutet om det är motiverat att göra något underlaget kan egentligen bara tas när pannor, läkt och underlagspapp är rivet. Beslutet att förstärka eller byta kan man göra innan och det finns såklart poäng med att följa dagens anvisningar med minst 23mm.
Trots att jag är 90-talist kanske jag är lite gammaldags då majoriteten av dom papptak jag hann med gjordes innan 23mm råspont fanns på brädgårdarna och 20mm var det som gällde. Visuell inspektion när det gick annars gick man på känslan under fötterna när man gick runt på taket för att avgöra om underlaget var bra nog.
Att två lager råspont skulle "fånga fukt" är struntprat för övrigt, har sett 100+åriga exempel på att det funkar. (Dubbla lager ospåntade brädor var en normal metod innan det blev ekonomiskt och tillgängligt med råspont som den ser ut idag)
Trots att jag är 90-talist kanske jag är lite gammaldags då majoriteten av dom papptak jag hann med gjordes innan 23mm råspont fanns på brädgårdarna och 20mm var det som gällde. Visuell inspektion när det gick annars gick man på känslan under fötterna när man gick runt på taket för att avgöra om underlaget var bra nog.
Att två lager råspont skulle "fånga fukt" är struntprat för övrigt, har sett 100+åriga exempel på att det funkar. (Dubbla lager ospåntade brädor var en normal metod innan det blev ekonomiskt och tillgängligt med råspont som den ser ut idag)
Liknande trådar
-
Carport fristående, 5×3meter, plintar pulpettak, råspont, takpapp
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Underlagsduk VS Råspont och takpapp?
Tak & Vind -
Torkning av våt råspont under takpappen.
Tak & Vind -
Lägga ny takpapp under shingel möjligt? Samt byte av nedersta råspontsbrädor.
Tak & Vind -
Plåttak utan råspont och takpapp
Tak & Vind