Jag ska byta och bygga ut taket på får stuga för senare kunna ha en liten terrass under tak.

Jag vill ha synligt trä på insidan att terasstaket och hade som planer att bara låta råsponten synas underifrån och behandla den med någon typ av best och/eller olja. Men börjar tveka att detta kommer funka då råsponten verkar så känslig för väta.

Någon som har råd på vad jag när göra för att få detta resultat?

Bifogar bild på stugan samt lite inspirationsbilder för ungefär hur jag tänker mig

• Röd stuga med vit dörr fotograferad från höger sida; svarta markeringar visar planerat utbyggnadsområde för terrass med tak. Skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med synliga bjälkar under ett ofärdigt takprojekt på stuga. Trät är ljust och omålade, bjälkarna är mörkare. Skog och bil i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Brun träpanel och synliga takbjälkar på en utomhus terrass, inplastade pelare och växter i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En utomhus terrass under ett tak med synliga träbjälkar, en grå soffa med kuddar och väggdekorationer, samt krukväxter.
    Skapa konto
  • Gilla
grusgång
  • Laddar…
Det kommer funka kanon.

• Gilla
Yowsa
  • Laddar…
Men utgår från att du ska ha ett tätt tak ovanpå?

• Gilla
Yowsa
  • Laddar…
eriobe eriobe skrev:
Det kommer funka kanon.
Har du något tips om vad man bäst ska behandla med? Vad är bäst utomhus? Olja? Lasyr? Lack? 😬

eriobe eriobe skrev:
Men utgår från att du ska ha ett tätt tak ovanpå?
Absolut, tänker råspont på tekreglarna, sen tillhörande underlagspapp för plåttak, läkt, plåt. Typ så i korta drag :)

Y Yowsa skrev:
Har du något tips om vad man bäst ska behandla med? Vad är bäst utomhus? Olja? Lasyr? Lack? 😬
Jag brukar ha roslagsmahogny på utvändigt virke. 1 del linolja 1 del terpentin 1 del tjära.

• Gilla
Yowsa
  • Laddar…
R roke skrev:
Jag brukar ha roslagsmahogny på utvändigt virke. 1 del linolja 1 del terpentin 1 del tjära.
Har du någon bild på hur det ser ut färdigt?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.