Jag håller på och renoverar mitt kök. Lägenheten är från 40-talet.
Under laminatgolvet låg som förväntat masonit,när jag rev denna verkade spikarna dock mycket nyare än 70år och övrig spik. samt att masoniten kändes relativt ny och var fogad med någon massa som liknade någon slags glasfiberförstärkt plast. Det är där dessa skarvar gick de vita strecken på golvet blivit. Masoniten kändes ganska lappad och delvis slarvigt kapad osv. Inte den 40-tals-precision jag upplevt i övriga köket
Golvet under masoniten såg dessutom ut som ett yttergolv, med lack eller liknande, kan det vara så? Jag förväntade mig råspont.
Bifogar en bild, tyvärr från mobilen.
/Frisk
Under laminatgolvet låg som förväntat masonit,när jag rev denna verkade spikarna dock mycket nyare än 70år och övrig spik. samt att masoniten kändes relativt ny och var fogad med någon massa som liknade någon slags glasfiberförstärkt plast. Det är där dessa skarvar gick de vita strecken på golvet blivit. Masoniten kändes ganska lappad och delvis slarvigt kapad osv. Inte den 40-tals-precision jag upplevt i övriga köket
Golvet under masoniten såg dessutom ut som ett yttergolv, med lack eller liknande, kan det vara så? Jag förväntade mig råspont.
Bifogar en bild, tyvärr från mobilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Frisk
Redigerat:
Tack för informationen! Tyckte det såg ut som ett yttergolv, men tycker alltid det kommenteras här och andra ställen när någon hittar ett plankgolv under golvet att det är råsponten och aldrig varit tänkt som yttergolv. Men med golvets utseende tyckte jag ju det såg ut som det tidigare varit golvet. Såg inte heller några tidigare spikhål från masonit eller så, enbart de jag nu river upp.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
En gissning (som kan vara fel):
Huset är byggt när det blev inne med "korkmattor", dvs billiga linoleummattor som snabbt sprack söder.
Dessa lades direkt på brädgolvet, kanske med lumpapp under bara, och höll några år.
Vid nästa renovering ersattes korkmatta + lumppapp med masonit samt ett något bättre ytmaterial.
Då hade ju vinylplast och annat kommit.
Och det verkar ha hållit ända till (nästan) nu.
Huset är byggt när det blev inne med "korkmattor", dvs billiga linoleummattor som snabbt sprack söder.
Dessa lades direkt på brädgolvet, kanske med lumpapp under bara, och höll några år.
Vid nästa renovering ersattes korkmatta + lumppapp med masonit samt ett något bättre ytmaterial.
Då hade ju vinylplast och annat kommit.
Och det verkar ha hållit ända till (nästan) nu.
Liknande trådar
-
Takduk eller råspont pulpettak 10grader
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Betsa eller olja råspont
Färg, Måla & Tapetsera -
Råspont eller golvpån på 70-talet?
Golv -
Neil Young - Barn, eller hur man ytbehandlar ett riktigt slitet plankgolv
Golv -
Snabba svar önskas! Byta råspont eller ej?
Tak & Vind