17 372 läst · 47 svar
17k läst
47 svar
Rapport: Ett år med inköp och uppstart av hobbysnickeri
Har för mig att jag för länge sedan skickade upp någon fråga här på forumet om hur jag bäst bygger mitt hobbysnickeri och tänkte dela med mig av det senaste årets erfarenheter främst i utrustningsväg i fall någon annan går i samma tankebana som jag haft. Jag är inget proffs men tycker om att läsa på innan jag köper vissa grejor.
Första frågan som brukar dyka upp är vad man ska ha utrustningen till. I mitt fall har behoven varit ganska spretiga, från husfix (golvslipning) och reparationer till platsbyggda hyllor och en ambition att bygga lite möbler. En genomgående tanke har varit en så dammfri miljö som möjligt då vi använder garaget för lagring och man inte vill ha spån och damm överallt.
Arbetsbord
Jag köpte tidigt ett Festool MFT Basic. Kan verkligen rekommenderas. Bordet är centralt i det mesta jag gör och ihop med Festools sänksåg TS55 är den ett måste.
Kan dock rekommendera att gå direkt på lyxbordet med alla anhåll mm inkluderat. Jag trodde länge att jag kunde göra det mesta med Parfdogs (http://www.axminster.co.uk/veritas-parf-dogs) men kom till slut på att jag ändå ville ha anhåll, nedfällbar skena mm. Det blev betydligt dyrare att beställa allt via Ekat separat.
Ganska tidigt snickrade jag ihop ett eget tungt arbetsbord där själva MFTn står på. Det har gett mig extra förvaringsutrymme och 50% mer bänkyta. Ett bra förstaprojekt man lärde sig mycket på.
Tillbehör till MFT
Tillbehör som jag absolut rekommenderar och som jag inte klarar mig utan:
2 st Festools enhandstvingar (http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Enhandstving-FS-HZ160). De använder jag hela tiden för att spänna fast saker i MFTn.
4 st Parf dogs (stor + liten). Perfekt för att linjera upp arbetsstycken på MFTn.
2 st Festool spännelement (http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Festool-Spannelement-MFT-SP). Använder framförallt då jag ska slipa arbetsstycken. Har tom använt dem för att hyvla visa stycken.
Sänksåg
Festool TS55. Ett självklart val för att kapa skivor tycker jag. Är man inne på Festools MFT och kanske någon annan av deras produkter, är det en no-brainer strunta i Bosch och Makita, kör Festool. Det är den som ständigt får toppbetyg.
Tillbehör till sänksågen
Jag har kompletterat med Festools parallellanslag (https://www.festool.se/Produkter/Ac...d=495717&name=Tillbehoer-raelsstyrskena-FS-PA). Ett ganska klumpigt tillbehör som tar lite tid att sätta upp men där resultatet blir perfekt. Användbart tex då man vill kapa en lång passbit lite snett vilket blir svårt med en bordssåg.
Om jag skulle köpa något liknande nu skulle jag titta på andra lösningar baserade på Incras grejor och anhåll från Seneca Woodworking.
Har även ett annat parallellanslag (http://www.verktygsproffsen.se/produkt/parallellanslag-ts75) men det har legat i kartongen i snart ett år och har aldrig använts.
Jag har 2st 1400mm-skenor som följde med sågen, en 800mm (felköp som nu agerar förlängare) samt en 1080 som sitter permanent i MFTn. Inte så mycket att säga om skenorna förutom att det är ganska meckigt att bygga ihop dem om man växlar mycket mellan korta och långa arbetsstycken. Har märkt att efter ett års användning blir gummilisterna lite hala pga damm och spån så köp nya eller spänn fast arbetsstycket.
Fräs
Detta är mitt första ångerköp. Jag köpte en Bosch GOF 1600 (http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Bosch-Handoverfras-GOF-1600-CE). Jag kände att jag fick en starkare fräs som dessutom tog 1/2-tumsstål, för samma pris som Festools OF 1010 som bara tog 8mm och hade svagare motor. Jag hade läst ganska många amerikanska recensioner samt lite här på forumet och många tryckte på vikten av att kunna ta 1/2-tumsstål. Nu visar det sig att 9 av 10 frässtål jag köpt är 8mm. För de fräsjobben jag haft hade OF1010 varit en bättre fräs och 8mm-stålen hade räckt. Det är främst i USA man värdesätter halvtumsstål då 8mm-stål är dyra och svåra att få tag på, så deras små stål är runt 6mm vilket är klent. Så amerikanska forum kan vara lite missvisande ibland.
Boschen är ok men den är lite jobbig att sätt upp, speciellt om man växlar mellan kantfräsning, spårfräsning eller användande av skena då dessa tre varianter kräver en del skruvande och olika dammupptagningstillbehör.
Dammupptagningen är inte heller särskilt bra i mina ögon och även om man inte kan förvänta sig 100% resultat så önskar jag att fräsen åtminstone inte sköt iväg spån så långt.
Jag funderar nu på en OF1010 och montera Boschen i ett permanent fräsbord. Jag måste bara motivera att en till svart-grön apparat dyker upp i garaget
Skruvdragare/borr
Denna borde egentligen stå högst upp i listan. Jag köpte en beggad Festool C15. Vilken maskin. Mycket kraftfull och Centrotec-systemet gör det enkelt att byta mellan olika bits och borrar. Stor kontroll och mycket stabil. I vissa väggar har jag borrat för plugg för att jag inte orkat ta fram hammarborren och även om det tagit lite tid så har det gått bra med Festoolen.
Jag har köpt till en extra Centrotec-chuck samt tillhörande borrar och bits.
C15 blir däremot ganska tung speciellt om man använder den högt upp för att montera stommar mm så mitt nästa dragarköp blir en Festool CXS.
Dammsugare
Även här kör jag Festool. En beggad MINI. Köpte till ett HEPA-filter samt lagat någon spricka som orsakade läckage så att den sög sämre. Jag tycker att sugkraften räcker till för det mesta jag gör men jag skulle nog vilja upp till en CT26 nästa gång.
Jag har kopplat ett multikontaktdosa till dammsugaren så att jag slipper byta stickpropp hela tiden.
Slipning är i stort sätt dammfritt.
Sänksågen är nästan dammfri förutom då man är längst fram i snittet och spånen flyger ut genom snittet. Jag har löst det genom att ha en y-koppling på sugarslangen och ett munstycke vid ena änden av skenan som suger upp det dammet som flyger ut framför sågen.
Dominon är helt dammfri.
Fräsen är hit-and-miss. Ena gången yr det spån över hela garaget och nästa gång är det helt ok. Beror på fräsen och typ av arbete och inte dammsugaren.
Bordssågen är egentligen för svår för dammsugaren, men den gör ändå sitt jobb att suga upp det mesta. Det märker jag inte minst då jag glömt att koppla på bordssågens dammsug och blir helt täckt av spån och damm.
Tillbehör till dammsugare
Jag har nyligen investerat i Festools Y-kopplingar, 36mm AS-slang, samt 50mm slang samt 3st sk Blastgates. På det sättet har jag en liten dammsugarhubb så att jag lätt kan koppla in de olika verktygen utan att hålla på och fippla med slangar. 36mm-slangen går till TS55, 50mm går till bordssågen och 27mm till slip, domino och golv. Med en snabb omställning av blastgatarna kan jag växla dammupptagningen mellan 3 maskiner utan att tappa sugkraft.
Bordssåg
Mitt senaste maskinköp är en Dewalt 745 bordssåg (http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Dewalt-DW745-Sagbord). Det är med blandade känslor jag köpt den. Av lite olika anledningar. För det första är det en betydligt farligare maskin än tex Festools sänksåg. För en hobbysnickare utan så mycket erfarenhet kan lite bristande koncentration vara ödesdiger. Anhållet är riktigt bra men för stora skivor blir ett snitt med TS55 rakbladsskarpt medan snittet med bordssågen kan bli lite svajigt. Jag har byggt en sk Zero clearence insert vilket ger mycket fina snittytor då man sågar till små stycken och det är en av fördelarna med bordssågen, att det går snabbt att såga till stycken i exakta mått.
Klyvning av längre och grövre reglar känns väldigt svajigt och det känns att motorn kanske inte är den starkaste.
En besvikelse är att de sk miter slots inte har särskilt hög precision och att även sågbordet inte är helt plant. Jag hade sett fram emot att bygga en crosscut-släde men förstått att denna såg inte är optimal för sånt finlir.
Spaltkniven är tyvärr högre än klingan vilket gör att man måste plocka bort den om man ska spåra. På 7491:an är det betydligt enklare att plocka bort den. På min såg måste man lossa en mutter. Jag har börjat köra utan vilket så klart är mycket riskfyllt.
En sista sak är att dammupptagningen inte är optimal, speciellt om man kör utan klingskyddet. Dessvärre är maskinen svår att täta då det är både springor och öppningar överallt. Detta har gjort mig sugen på att köra Festool även på bordssågssidan men då pratar vi om 10+ tusen.
Precis som med fräsen finns otroligt mycket material på webben om table saws med mycket tips om hur man bygger cross cut sleds och andra typer av jiggar. Däremot är tipsen i 100% av fallen riktade mot större stabilare bordssågar och inte små portabla som Dewalten. Något att tänka på då man drömmer sig bort.
Tillbehör till bordssåg
2 st GRR Rippers (http://www.microjig.com/products/grr-ripper/). En fösarkloss som gör att du kan fösa arbetsstycken över sågklingan utan att tappa kontakten med dem. På det sättet får du bättre kontroll och minskar risken för skador. Kan rekommenderas starkt för alla stycken utom större skivor. Det är mycket lätt att såga till små stycken i exakta storlekar, ner till millimeter-tunna bitar.
1 st Incra Miter Gague 1000SE (http://www.incra.com/miter_gauges-miter1000se.html). För att kapa mindre stycken. Jag hade sett fram emot ett enkelt sätt att få repetitiva snitt baserat på linjal och stopp men jag tycker att Incras måttband/linjaler är lite svåra, speciellt för teleskop-biten. Jag tror att en cross-cut-släde är bättre i så fall.
Jag köpte även till en Bosch optiline klinga med 60 tänder för finare snitt. Har inte märkt en enorm skillnad mot standardklingan förutom att vissa stycken blir trögare att trycka igenom.
Kap/Gersåg
Bosch GCM8 (http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Bosch-Ger-Kapsag-GCM8SJL). Hade inga jätteförväntningar men gör jobbet bra. Dammupptagningen är däremot dålig. Kapar jag rakt ner är det rimligt upptag även om den sprutar mycket. Kör jag en bredare kapning märks det att sågen läcker damm och att upptagningen är väldigt ojämn genom hela sågens färd genom glidet.
Efter inköpet av bordssågen och nya anhåller för MFT har jag inte använt kapen och min ambition är att inte använda den alls. Funderar tom på att sälja den och hyra om jag behöver bygga altan. Kanske är dumt men vi får se.
Domino
Hade ett fint presentkort på tyska Amazon så jag beställde en Festool Domino 500 (http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Festool-Dominofras-DF500-Q-SET). Det här är egentligen både överkurs och overkill för ett hobbysnickare men den var för cool för att låta bli!
Jag har trots allt använt den en del då jag tyckt att Kreg pocketholes skulle ha blivit fula.
Dominon är allt som de fina recensionerna säger MEN den kräver både rätt mycket tankeverksamhet och teknik för att resultatet ska bli riktigt bra. Nu har jag inte använt kexmaskiner men om budget är ett problem skulle Dominon komma ganska långt ner på listan för mig. Å andra sidan har jag inte börjat bygga så mycket möbler ännu så jag kanske kommer att se ett uppsving.
Slipning
Jag investerade tidigt i en Festool Rotex 150. Den är grym. Jag kan verkligen rekommendera den. Jag har använt den till att slipa ett helt golv (bökigt jag vet, men det blev bra) samt så fort jag ska ytbehandla mina projekt.
Jag köpte även Festools deltaslip men den har jag nästan inte använt allt jämfört med Rotexen.
Dammupptagningen är i princip 100% och resultatet blir alltid toppen. Det går väldigt snabbt att få en fin yta om man jobbar sig upp genom slippappren.
Tvingar
Jag köpte upp mig på Bauhaus El Cheapo-skruvtvingar men de är inte särskilt bra. Då man spänner mycket tappar de rätvinkeln och plastdetaljerna börjar lossna. Jag har nu börjat investera i Besseys KR parallelltvingar (http://www.swedendro-tools.se/shop/...mm?tm=produkter&sm=ovrigt/spannverktyg/bessey) och det är som natt och dag jämfört med de billiga tvingarna. Jag började med 2st 60cm och 2st 100cm och 2st 100cm till är på väg.
Till skillnad mot elmaskiner och verktyg som slits kommer dessa att hålla riktigt länge så varför inte investera långsiktigt.
Förutom min begynnande Bessey-samling har jag även följande tvingar:
Festools enhandstvingar (självklart val för MFT)
Bessey Kliklamp enhandstving (http://www.swedendro-tools.se/shop/...80?tm=produkter&sm=ovrigt/spannverktyg/bessey). En mycket trevlig och lätt enhandstving med lagom tryck och hög precision. Rekommenderas starkt, speciellt då man behöver spänna fast jiggar.
Kör även ett par Bessey enhandstvingar då man har ena handen upptagen (http://www.swedendro-tools.se/shop/...mm?tm=produkter&sm=ovrigt/spannverktyg/bessey). De är lite klumpiga.
Handverktyg
På senare tid har jag fått upp intresset för traditionella verktyg att komplettera snickeriet med. Tycker att det är enormt meditativt att såga till egna fogar i lugn takt. Ville bara nämna några aha-upplevelser
Japanska sågar: 1 st Kumagoro generisk såg (http://www.axminster.co.uk/japanese-kumagoro-universal-kataba-saw). Helt ok snitt och mycket lättanvänd. 1 st Dozuki (http://www.axminster.co.uk/japanese-dozuki-me-tenon-saw). Min första lite finare japansåg och helt fantastiska snitt. Lyckades med en ganska ok första laxstjärtsfog med Kumagoro-sågen. Dozukin kommer att vara helt fenomenal nästa gång jag provar.
Stämjärn: Har Bacoh-setet samt en japansk variant (http://www.axminster.co.uk/japanese-oire-nomi-chisels) men har bla beställt ett set från Lie Nielsen vilka ska vara helt outstanding.
Köpte en Rider Block Plane 69 1/2 men har inte tagit mig tid att ställa in den ännu så resultaten har varit därefter. Tar gärna emot tips på någon bra site som visar hur man bäst ställer in sin hyvel.
Övrigt
Ett av de verktyg jag använder mycket är Kreg Pockethole-jiggen. Ett mycket enkelt sätt att foga ihop arbetsstycken och snabbt bygga hyllor, bänkar mm så länge man inte ser själva skruvhålen, för då användar jag Domino i de fallen.
Kan även rekommendera en pålitlig vinkelhake samt Hultafors 5-meters talmetrar. Har flera stycken, både i huset och garaget.
Jag kan väl erkänna att det är svårt att hålla tassarna borta från Festools grejor. Jag har försökt att vara märkesopartisk och även köpt från andra märken men även om Festool är långt ifrån perfekt är det ändå stor skillnad i både kvalitet och tekniska lösningar mot andra tillverkare. Vissa av produkterna som tex Kapex och deras bordssågar är hutlöst dyra men ganska mycket är "överkomligt" speciellt om man jämför med blå Bosch. Är man hobbyist och dessutom har lite budget så tycker jag att man lika gärna kan ta klivet till Festool jämfört med tex blå Bosch eller Makita. Har man obefintlig budget är Bosch och Makita ändå för dyra.
Det var definitivt inte allt men i stora drag i alla fall...
Första frågan som brukar dyka upp är vad man ska ha utrustningen till. I mitt fall har behoven varit ganska spretiga, från husfix (golvslipning) och reparationer till platsbyggda hyllor och en ambition att bygga lite möbler. En genomgående tanke har varit en så dammfri miljö som möjligt då vi använder garaget för lagring och man inte vill ha spån och damm överallt.
Arbetsbord
Jag köpte tidigt ett Festool MFT Basic. Kan verkligen rekommenderas. Bordet är centralt i det mesta jag gör och ihop med Festools sänksåg TS55 är den ett måste.
Kan dock rekommendera att gå direkt på lyxbordet med alla anhåll mm inkluderat. Jag trodde länge att jag kunde göra det mesta med Parfdogs (http://www.axminster.co.uk/veritas-parf-dogs) men kom till slut på att jag ändå ville ha anhåll, nedfällbar skena mm. Det blev betydligt dyrare att beställa allt via Ekat separat.
Ganska tidigt snickrade jag ihop ett eget tungt arbetsbord där själva MFTn står på. Det har gett mig extra förvaringsutrymme och 50% mer bänkyta. Ett bra förstaprojekt man lärde sig mycket på.
Tillbehör till MFT
Tillbehör som jag absolut rekommenderar och som jag inte klarar mig utan:
2 st Festools enhandstvingar (http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Enhandstving-FS-HZ160). De använder jag hela tiden för att spänna fast saker i MFTn.
4 st Parf dogs (stor + liten). Perfekt för att linjera upp arbetsstycken på MFTn.
2 st Festool spännelement (http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Festool-Spannelement-MFT-SP). Använder framförallt då jag ska slipa arbetsstycken. Har tom använt dem för att hyvla visa stycken.
Sänksåg
Festool TS55. Ett självklart val för att kapa skivor tycker jag. Är man inne på Festools MFT och kanske någon annan av deras produkter, är det en no-brainer strunta i Bosch och Makita, kör Festool. Det är den som ständigt får toppbetyg.
Tillbehör till sänksågen
Jag har kompletterat med Festools parallellanslag (https://www.festool.se/Produkter/Ac...d=495717&name=Tillbehoer-raelsstyrskena-FS-PA). Ett ganska klumpigt tillbehör som tar lite tid att sätta upp men där resultatet blir perfekt. Användbart tex då man vill kapa en lång passbit lite snett vilket blir svårt med en bordssåg.
Om jag skulle köpa något liknande nu skulle jag titta på andra lösningar baserade på Incras grejor och anhåll från Seneca Woodworking.
Har även ett annat parallellanslag (http://www.verktygsproffsen.se/produkt/parallellanslag-ts75) men det har legat i kartongen i snart ett år och har aldrig använts.
Jag har 2st 1400mm-skenor som följde med sågen, en 800mm (felköp som nu agerar förlängare) samt en 1080 som sitter permanent i MFTn. Inte så mycket att säga om skenorna förutom att det är ganska meckigt att bygga ihop dem om man växlar mycket mellan korta och långa arbetsstycken. Har märkt att efter ett års användning blir gummilisterna lite hala pga damm och spån så köp nya eller spänn fast arbetsstycket.
Fräs
Detta är mitt första ångerköp. Jag köpte en Bosch GOF 1600 (http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Bosch-Handoverfras-GOF-1600-CE). Jag kände att jag fick en starkare fräs som dessutom tog 1/2-tumsstål, för samma pris som Festools OF 1010 som bara tog 8mm och hade svagare motor. Jag hade läst ganska många amerikanska recensioner samt lite här på forumet och många tryckte på vikten av att kunna ta 1/2-tumsstål. Nu visar det sig att 9 av 10 frässtål jag köpt är 8mm. För de fräsjobben jag haft hade OF1010 varit en bättre fräs och 8mm-stålen hade räckt. Det är främst i USA man värdesätter halvtumsstål då 8mm-stål är dyra och svåra att få tag på, så deras små stål är runt 6mm vilket är klent. Så amerikanska forum kan vara lite missvisande ibland.
Boschen är ok men den är lite jobbig att sätt upp, speciellt om man växlar mellan kantfräsning, spårfräsning eller användande av skena då dessa tre varianter kräver en del skruvande och olika dammupptagningstillbehör.
Dammupptagningen är inte heller särskilt bra i mina ögon och även om man inte kan förvänta sig 100% resultat så önskar jag att fräsen åtminstone inte sköt iväg spån så långt.
Jag funderar nu på en OF1010 och montera Boschen i ett permanent fräsbord. Jag måste bara motivera att en till svart-grön apparat dyker upp i garaget
Skruvdragare/borr
Denna borde egentligen stå högst upp i listan. Jag köpte en beggad Festool C15. Vilken maskin. Mycket kraftfull och Centrotec-systemet gör det enkelt att byta mellan olika bits och borrar. Stor kontroll och mycket stabil. I vissa väggar har jag borrat för plugg för att jag inte orkat ta fram hammarborren och även om det tagit lite tid så har det gått bra med Festoolen.
Jag har köpt till en extra Centrotec-chuck samt tillhörande borrar och bits.
C15 blir däremot ganska tung speciellt om man använder den högt upp för att montera stommar mm så mitt nästa dragarköp blir en Festool CXS.
Dammsugare
Även här kör jag Festool. En beggad MINI. Köpte till ett HEPA-filter samt lagat någon spricka som orsakade läckage så att den sög sämre. Jag tycker att sugkraften räcker till för det mesta jag gör men jag skulle nog vilja upp till en CT26 nästa gång.
Jag har kopplat ett multikontaktdosa till dammsugaren så att jag slipper byta stickpropp hela tiden.
Slipning är i stort sätt dammfritt.
Sänksågen är nästan dammfri förutom då man är längst fram i snittet och spånen flyger ut genom snittet. Jag har löst det genom att ha en y-koppling på sugarslangen och ett munstycke vid ena änden av skenan som suger upp det dammet som flyger ut framför sågen.
Dominon är helt dammfri.
Fräsen är hit-and-miss. Ena gången yr det spån över hela garaget och nästa gång är det helt ok. Beror på fräsen och typ av arbete och inte dammsugaren.
Bordssågen är egentligen för svår för dammsugaren, men den gör ändå sitt jobb att suga upp det mesta. Det märker jag inte minst då jag glömt att koppla på bordssågens dammsug och blir helt täckt av spån och damm.
Tillbehör till dammsugare
Jag har nyligen investerat i Festools Y-kopplingar, 36mm AS-slang, samt 50mm slang samt 3st sk Blastgates. På det sättet har jag en liten dammsugarhubb så att jag lätt kan koppla in de olika verktygen utan att hålla på och fippla med slangar. 36mm-slangen går till TS55, 50mm går till bordssågen och 27mm till slip, domino och golv. Med en snabb omställning av blastgatarna kan jag växla dammupptagningen mellan 3 maskiner utan att tappa sugkraft.
Bordssåg
Mitt senaste maskinköp är en Dewalt 745 bordssåg (http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Dewalt-DW745-Sagbord). Det är med blandade känslor jag köpt den. Av lite olika anledningar. För det första är det en betydligt farligare maskin än tex Festools sänksåg. För en hobbysnickare utan så mycket erfarenhet kan lite bristande koncentration vara ödesdiger. Anhållet är riktigt bra men för stora skivor blir ett snitt med TS55 rakbladsskarpt medan snittet med bordssågen kan bli lite svajigt. Jag har byggt en sk Zero clearence insert vilket ger mycket fina snittytor då man sågar till små stycken och det är en av fördelarna med bordssågen, att det går snabbt att såga till stycken i exakta mått.
Klyvning av längre och grövre reglar känns väldigt svajigt och det känns att motorn kanske inte är den starkaste.
En besvikelse är att de sk miter slots inte har särskilt hög precision och att även sågbordet inte är helt plant. Jag hade sett fram emot att bygga en crosscut-släde men förstått att denna såg inte är optimal för sånt finlir.
Spaltkniven är tyvärr högre än klingan vilket gör att man måste plocka bort den om man ska spåra. På 7491:an är det betydligt enklare att plocka bort den. På min såg måste man lossa en mutter. Jag har börjat köra utan vilket så klart är mycket riskfyllt.
En sista sak är att dammupptagningen inte är optimal, speciellt om man kör utan klingskyddet. Dessvärre är maskinen svår att täta då det är både springor och öppningar överallt. Detta har gjort mig sugen på att köra Festool även på bordssågssidan men då pratar vi om 10+ tusen.
Precis som med fräsen finns otroligt mycket material på webben om table saws med mycket tips om hur man bygger cross cut sleds och andra typer av jiggar. Däremot är tipsen i 100% av fallen riktade mot större stabilare bordssågar och inte små portabla som Dewalten. Något att tänka på då man drömmer sig bort.
Tillbehör till bordssåg
2 st GRR Rippers (http://www.microjig.com/products/grr-ripper/). En fösarkloss som gör att du kan fösa arbetsstycken över sågklingan utan att tappa kontakten med dem. På det sättet får du bättre kontroll och minskar risken för skador. Kan rekommenderas starkt för alla stycken utom större skivor. Det är mycket lätt att såga till små stycken i exakta storlekar, ner till millimeter-tunna bitar.
1 st Incra Miter Gague 1000SE (http://www.incra.com/miter_gauges-miter1000se.html). För att kapa mindre stycken. Jag hade sett fram emot ett enkelt sätt att få repetitiva snitt baserat på linjal och stopp men jag tycker att Incras måttband/linjaler är lite svåra, speciellt för teleskop-biten. Jag tror att en cross-cut-släde är bättre i så fall.
Jag köpte även till en Bosch optiline klinga med 60 tänder för finare snitt. Har inte märkt en enorm skillnad mot standardklingan förutom att vissa stycken blir trögare att trycka igenom.
Kap/Gersåg
Bosch GCM8 (http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Bosch-Ger-Kapsag-GCM8SJL). Hade inga jätteförväntningar men gör jobbet bra. Dammupptagningen är däremot dålig. Kapar jag rakt ner är det rimligt upptag även om den sprutar mycket. Kör jag en bredare kapning märks det att sågen läcker damm och att upptagningen är väldigt ojämn genom hela sågens färd genom glidet.
Efter inköpet av bordssågen och nya anhåller för MFT har jag inte använt kapen och min ambition är att inte använda den alls. Funderar tom på att sälja den och hyra om jag behöver bygga altan. Kanske är dumt men vi får se.
Domino
Hade ett fint presentkort på tyska Amazon så jag beställde en Festool Domino 500 (http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Festool-Dominofras-DF500-Q-SET). Det här är egentligen både överkurs och overkill för ett hobbysnickare men den var för cool för att låta bli!
Jag har trots allt använt den en del då jag tyckt att Kreg pocketholes skulle ha blivit fula.
Dominon är allt som de fina recensionerna säger MEN den kräver både rätt mycket tankeverksamhet och teknik för att resultatet ska bli riktigt bra. Nu har jag inte använt kexmaskiner men om budget är ett problem skulle Dominon komma ganska långt ner på listan för mig. Å andra sidan har jag inte börjat bygga så mycket möbler ännu så jag kanske kommer att se ett uppsving.
Slipning
Jag investerade tidigt i en Festool Rotex 150. Den är grym. Jag kan verkligen rekommendera den. Jag har använt den till att slipa ett helt golv (bökigt jag vet, men det blev bra) samt så fort jag ska ytbehandla mina projekt.
Jag köpte även Festools deltaslip men den har jag nästan inte använt allt jämfört med Rotexen.
Dammupptagningen är i princip 100% och resultatet blir alltid toppen. Det går väldigt snabbt att få en fin yta om man jobbar sig upp genom slippappren.
Tvingar
Jag köpte upp mig på Bauhaus El Cheapo-skruvtvingar men de är inte särskilt bra. Då man spänner mycket tappar de rätvinkeln och plastdetaljerna börjar lossna. Jag har nu börjat investera i Besseys KR parallelltvingar (http://www.swedendro-tools.se/shop/...mm?tm=produkter&sm=ovrigt/spannverktyg/bessey) och det är som natt och dag jämfört med de billiga tvingarna. Jag började med 2st 60cm och 2st 100cm och 2st 100cm till är på väg.
Till skillnad mot elmaskiner och verktyg som slits kommer dessa att hålla riktigt länge så varför inte investera långsiktigt.
Förutom min begynnande Bessey-samling har jag även följande tvingar:
Festools enhandstvingar (självklart val för MFT)
Bessey Kliklamp enhandstving (http://www.swedendro-tools.se/shop/...80?tm=produkter&sm=ovrigt/spannverktyg/bessey). En mycket trevlig och lätt enhandstving med lagom tryck och hög precision. Rekommenderas starkt, speciellt då man behöver spänna fast jiggar.
Kör även ett par Bessey enhandstvingar då man har ena handen upptagen (http://www.swedendro-tools.se/shop/...mm?tm=produkter&sm=ovrigt/spannverktyg/bessey). De är lite klumpiga.
Handverktyg
På senare tid har jag fått upp intresset för traditionella verktyg att komplettera snickeriet med. Tycker att det är enormt meditativt att såga till egna fogar i lugn takt. Ville bara nämna några aha-upplevelser
Japanska sågar: 1 st Kumagoro generisk såg (http://www.axminster.co.uk/japanese-kumagoro-universal-kataba-saw). Helt ok snitt och mycket lättanvänd. 1 st Dozuki (http://www.axminster.co.uk/japanese-dozuki-me-tenon-saw). Min första lite finare japansåg och helt fantastiska snitt. Lyckades med en ganska ok första laxstjärtsfog med Kumagoro-sågen. Dozukin kommer att vara helt fenomenal nästa gång jag provar.
Stämjärn: Har Bacoh-setet samt en japansk variant (http://www.axminster.co.uk/japanese-oire-nomi-chisels) men har bla beställt ett set från Lie Nielsen vilka ska vara helt outstanding.
Köpte en Rider Block Plane 69 1/2 men har inte tagit mig tid att ställa in den ännu så resultaten har varit därefter. Tar gärna emot tips på någon bra site som visar hur man bäst ställer in sin hyvel.
Övrigt
Ett av de verktyg jag använder mycket är Kreg Pockethole-jiggen. Ett mycket enkelt sätt att foga ihop arbetsstycken och snabbt bygga hyllor, bänkar mm så länge man inte ser själva skruvhålen, för då användar jag Domino i de fallen.
Kan även rekommendera en pålitlig vinkelhake samt Hultafors 5-meters talmetrar. Har flera stycken, både i huset och garaget.
Jag kan väl erkänna att det är svårt att hålla tassarna borta från Festools grejor. Jag har försökt att vara märkesopartisk och även köpt från andra märken men även om Festool är långt ifrån perfekt är det ändå stor skillnad i både kvalitet och tekniska lösningar mot andra tillverkare. Vissa av produkterna som tex Kapex och deras bordssågar är hutlöst dyra men ganska mycket är "överkomligt" speciellt om man jämför med blå Bosch. Är man hobbyist och dessutom har lite budget så tycker jag att man lika gärna kan ta klivet till Festool jämfört med tex blå Bosch eller Makita. Har man obefintlig budget är Bosch och Makita ändå för dyra.
Det var definitivt inte allt men i stora drag i alla fall...
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Intressant , bara ett par spontana kommentarer.
Kör aldrig utan klyvkniven! Köp en extra och kapa den i höjd med klingan eller precis under. En ny klyvkniv kostar inte många 100-lappar, jag köpte från ebay uk inkl klingskydd för ca 25£ inkl frakt. I värsta fall kan du såga ut en i vanlig plåt av rätt tjocklek eller köra med splitter som sticks ner i din zero clearance insert.
Vad är det med spåren som gör att en släde inte funkar? Festool gör många bra saker men just deras "bordsågar" har en del egenheter som gör att du ex inte (enkelt) kan köra släde på dom. Ska du lägga 10k hade jag satsat på något rejälare med.
Frässtålen är vi nog lite olika, jag har 9 av 10 i 1/2" och köper nästan aldrig 8mm.
Framtida planer? Jag tycker du ska satsa på rikt o planhyvel samt bandsåg om du tänkt fortsätta snickra och utvecklas vidare en ny värld kommer öppna sig med dessa maskiner.
Kör aldrig utan klyvkniven! Köp en extra och kapa den i höjd med klingan eller precis under. En ny klyvkniv kostar inte många 100-lappar, jag köpte från ebay uk inkl klingskydd för ca 25£ inkl frakt. I värsta fall kan du såga ut en i vanlig plåt av rätt tjocklek eller köra med splitter som sticks ner i din zero clearance insert.
Vad är det med spåren som gör att en släde inte funkar? Festool gör många bra saker men just deras "bordsågar" har en del egenheter som gör att du ex inte (enkelt) kan köra släde på dom. Ska du lägga 10k hade jag satsat på något rejälare med.
Frässtålen är vi nog lite olika, jag har 9 av 10 i 1/2" och köper nästan aldrig 8mm.
Framtida planer? Jag tycker du ska satsa på rikt o planhyvel samt bandsåg om du tänkt fortsätta snickra och utvecklas vidare en ny värld kommer öppna sig med dessa maskiner.
Bra rapport!
Är själv i en liknande situation med mycket av samma verktyg, även om jag bara haft mina prylar i några dagar till ett par månader än så länge. Håller med om MFT-bordet, det är fantastiskt. Fick dessutom hem MFT-VL med fräsinsats idag, ska precis sätta ihop det för att komplettera arbetsbordet.
Fick även hem parallelanslagen FS-PA för ett par dagar sedan. Har inte provkört dem än men reagerade på "[...] kapa en lång passbit lite snett vilket blir svårt med en bordssåg."? Hänger inte med riktigt, menar du att du vinklar sänksågen?
Är själv i en liknande situation med mycket av samma verktyg, även om jag bara haft mina prylar i några dagar till ett par månader än så länge. Håller med om MFT-bordet, det är fantastiskt. Fick dessutom hem MFT-VL med fräsinsats idag, ska precis sätta ihop det för att komplettera arbetsbordet.
Fick även hem parallelanslagen FS-PA för ett par dagar sedan. Har inte provkört dem än men reagerade på "[...] kapa en lång passbit lite snett vilket blir svårt med en bordssåg."? Hänger inte med riktigt, menar du att du vinklar sänksågen?
Nä jag vet jag vet. Jag har gjort det några gånger nu och hållit utkik på om stycket kniper ihop längre fram men hittills har jag haft tur. Jag jobbar på en splitter av plast som jag tänkt limma fast i inserten. Bra ide med att kapa klyvkniven! Jag försökte hitta en kortare kniv som reservdel hos Dewalt men hittade ingen.Ola C skrev:Intressant , bara ett par spontana kommentarer.
Kör aldrig utan klyvkniven! Köp en extra och kapa den i höjd med klingan eller precis under. En ny klyvkniv kostar inte många 100-lappar, jag köpte från ebay uk inkl klingskydd för ca 25£ inkl frakt. I värsta fall kan du såga ut en i vanlig plåt av rätt tjocklek eller köra med splitter som sticks ner i din zero clearance insert.
Spåren är inte jämnstora så tex med Incras aluminiumprofiler (runners) så kniper spåret ihop i slutet vilket gör att släden fastnar i slutet på färdvägen. Det kanske blir mindre känsligt om man sågar till egna runners som de flesta verkar göra på YT. Jo jag känner till Festools nackdelar. Fördelen är dammupptaget och att de är relativt kompakta. Största nackdelen är priset. Jag såg däremot någon som hade fräst in en egen miter slot från Incra i sitt Festoolbord.Ola C skrev:
Jag har också sneglat på rikt o plan samt bandsåg men inte hittat några maskiner som får plats i mitt garage. Hittills har jag inte arbetat så mycket med rent virke men jag har förstått att dessa maskiner blir livsnödvändiga då.Ola C skrev:
Det är väl rikthyveln som gör böjda stycken raka va? Medan planhyveln bara skalar av skikten...
Det är den första varianten jag skulle vilja ha först och främst men jag har nog inte plats. Frågan är om det finns alternativ till den maskinen?
Klyvkniven jag köpte ser ut så här http://www.ebay.co.uk/itm/BRAND-NEW...-THE-DW745-TABLE-SAW-5140034-41-/400927932067 är du intresserad kan du få den billigt, jag köpte den för klingskyddet.
Förstår problemen med spåren, är de inte jämnbreda längs dess längd är de ju rätt värdelösa. Vi är väl några som moddat Festoolsågarna för att få dom att lira med bra kapanhåll ja, jag är en av dom
Du har rätt angående vilken hyvel som gör vad. I de storlekar vi garagesnickare använder kommer de ofta som kombinerade hyvlar som både rikt- och planhyvlar. De tar inte jättemycket plats men behöver en spånsug.
Alternativ? Ja man kan handhyvla men det är ju ett herrans slit och inte helt enkelt om man är ovan. Man kan även rikta plankor mha fräsen men också det är ett väldans jobb.
Förstår problemen med spåren, är de inte jämnbreda längs dess längd är de ju rätt värdelösa. Vi är väl några som moddat Festoolsågarna för att få dom att lira med bra kapanhåll ja, jag är en av dom
Du har rätt angående vilken hyvel som gör vad. I de storlekar vi garagesnickare använder kommer de ofta som kombinerade hyvlar som både rikt- och planhyvlar. De tar inte jättemycket plats men behöver en spånsug.
Alternativ? Ja man kan handhyvla men det är ju ett herrans slit och inte helt enkelt om man är ovan. Man kan även rikta plankor mha fräsen men också det är ett väldans jobb.
Jag tycker du skall nappa på Olas erbjudande om klyvkniven. Själv så köpte jag en extra som reservdel till min GTS 10 och slipade ner den till passande höjd. Hittade en bild här: https://www.byggahus.se/forum/verkt...-valja-bordssag-3.html?perpage=15#post1969960
(Men jag har fortfarande inte blivit färdig att bygga något SUVA skydd... )
Intressant läsning i övrigt, alltid kul att höra hur det går framåt.
(Men jag har fortfarande inte blivit färdig att bygga något SUVA skydd... )
Intressant läsning i övrigt, alltid kul att höra hur det går framåt.
Mycket intressant läsning. Men säger som tidigare talar, klyvkniv på! Kapa ner och skaffa ett suva-skydd ovanifrån är helt rätt, bra för utsuget dessutom.
Sådär särskilt realistiska alternativ till rikt/plan finns nog inte riktigt, det är lite grunden för att arbeta med massivträ på ett rimligt tidseffektivt sätt.
Sådär särskilt realistiska alternativ till rikt/plan finns nog inte riktigt, det är lite grunden för att arbeta med massivträ på ett rimligt tidseffektivt sätt.
Jag tycker att du har betalat litet väl mycket i förhållande till den begränsade kapacitet som du har fått. Var och en skall skaffa verktyg utgående från sina egna behov och dina behov kretsar helt uppenbart kring skivmaterial och enstaka fabrikshyvlade träbitar....och om det där fyller dina behov är allting som det skall vara...... men mitt tankesätt är att jag vill få med hela bredden så att jag kan köpa billiga råvaror och förädla dem till den färdiga produkt som just då behövs, vilket behovet än råkar vara.
Som jag ser det saknar du en ordentlig hyvelbänk och en rikt/planhyvel.
-Utan hyvelbänk går det inte att få någonting vettigt gjort med handverktyg. Man kan inte spänna fast någonting och handhyvla och man kan inte arbeta effektivt med stämjärn.
-Utan rikt- och planhyvel går väldigt mycket tid åt att handhyvla. Jag har själv snickrat på det viset i några år tills jag fick råd att köpa en skrotfärdig rikt/planhyvel som jag reparerade och sedan hyvlade med. Faktum är att ungefär halva arbetsmängden hade gått åt till att handhyvla virke så jag blev plötsligt väldigt produktiv då jag skaffade hyvelmaskin. Färdighyvlat köpt virke är svindyrt och utbudet är begränsat och dessutom har det ofta dragit sig efter hyvlingen. Det innebär att om man vill få någonting vettigt uträttat med massivträ måste man kunna hyvla själv.
Amerikanerna kör mycket med 4 tums eller 6 tums rikthyvlar och såna där små ynkliga planhyvlar (lunchbox planer) men man får in betydligt större hyvlingskapacitet med samma utrymmesbehov om man skaffar en kombinerad rikthyvel och planhyvel. Min uppfattning är att 20 cm är absolut minsta arbetsbredden en hobbysnickare kan klara sig med.
Annars så tycker jag att du skall kapa av en klyvkniv så att du kan använda bordscirkelsågen med klyvkniven på plats. Du har bara 10 fingrar och om du misshushåller med dem kan de ta slut i förtid.
Som jag ser det saknar du en ordentlig hyvelbänk och en rikt/planhyvel.
-Utan hyvelbänk går det inte att få någonting vettigt gjort med handverktyg. Man kan inte spänna fast någonting och handhyvla och man kan inte arbeta effektivt med stämjärn.
-Utan rikt- och planhyvel går väldigt mycket tid åt att handhyvla. Jag har själv snickrat på det viset i några år tills jag fick råd att köpa en skrotfärdig rikt/planhyvel som jag reparerade och sedan hyvlade med. Faktum är att ungefär halva arbetsmängden hade gått åt till att handhyvla virke så jag blev plötsligt väldigt produktiv då jag skaffade hyvelmaskin. Färdighyvlat köpt virke är svindyrt och utbudet är begränsat och dessutom har det ofta dragit sig efter hyvlingen. Det innebär att om man vill få någonting vettigt uträttat med massivträ måste man kunna hyvla själv.
Amerikanerna kör mycket med 4 tums eller 6 tums rikthyvlar och såna där små ynkliga planhyvlar (lunchbox planer) men man får in betydligt större hyvlingskapacitet med samma utrymmesbehov om man skaffar en kombinerad rikthyvel och planhyvel. Min uppfattning är att 20 cm är absolut minsta arbetsbredden en hobbysnickare kan klara sig med.
Annars så tycker jag att du skall kapa av en klyvkniv så att du kan använda bordscirkelsågen med klyvkniven på plats. Du har bara 10 fingrar och om du misshushåller med dem kan de ta slut i förtid.
Anledningen till att alla bosch fräsar sprutar damm precis överallt utom till dammutsuget. Är att utblåset till deras kylning av motorn, så har dom medvetet valt att sätta det nedåt så att det även blåser rent. Efter som bosch riktar sig mycket till byggsidan där dom inte använder dammsugare så frekvent så är byggare nöjda med den lösningen.
Jag har satt tejp under utblåset runt om maskinen några millimeter ner som styr luften åt sidorna i stället för rakt ner. Vilket resulterat i att dammupptagningen blev mycket bättre med dammsugaren på kopplad
Ps ta vinkel slipen och kapa ner din klyvkniv NU!!!!
Jag har satt tejp under utblåset runt om maskinen några millimeter ner som styr luften åt sidorna i stället för rakt ner. Vilket resulterat i att dammupptagningen blev mycket bättre med dammsugaren på kopplad
Ps ta vinkel slipen och kapa ner din klyvkniv NU!!!!
Håller med om att jag är något begränsad inom området finsnickeri och handverktyg. Man kan säga att det är en hobby i hobbyn som jag precis fått upp ögonen för och där känner jag definitivt att en riktig hyvelbänk skulle vara bättre men det kommer förmodligen inte att ske pga platsbrist. Funderar på en sån där Sjöbergs lös enhet som man kan ta med sig.heimlaga skrev:Jag tycker att du har betalat litet väl mycket i förhållande till den begränsade kapacitet som du har fått. Var och en skall skaffa verktyg utgående från sina egna behov och dina behov kretsar helt uppenbart kring skivmaterial och enstaka fabrikshyvlade träbitar....och om det där fyller dina behov är allting som det skall vara...... men mitt tankesätt är att jag vill få med hela bredden så att jag kan köpa billiga råvaror och förädla dem till den färdiga produkt som just då behövs, vilket behovet än råkar vara.
Som jag ser det saknar du en ordentlig hyvelbänk och en rikt/planhyvel.
-Utan hyvelbänk går det inte att få någonting vettigt gjort med handverktyg. Man kan inte spänna fast någonting och handhyvla och man kan inte arbeta effektivt med stämjärn.
.
De maskiner jag prioriterat har varit fokuserade främst på skivmaterial för att tex bygga hyllor, garderober, säng mm.
Någon form av maskinell hyvel ligger på önskelistan men tyvärr måste jag vara lite försiktig med fler maskiner då jag börjar få lite kommentarer . En vanlig hyvel kanske kan vara en bra början. Vad bör jag börja med om jag ska komma igång med att rikta lite mindre stycken? Öppen för förslag. Har inte några problem med att lägga lite tid på hyvling eftersom jag inte ska massproducera något.
Mycket snack om bordssåg inte funderat på MFT 3-VL å modulplatta till sänksågen, eller kanske CMS grundenheten å modul platta?
Har själv TS55 fast tänkte köpa TS75 å CMS grundenhet å modulplatta (då ja funnit begränsningar med TS55 i sågdjupet) ska man ha en renodlar bordsåg av de gröna laget å vill komma upp lite i sågdjup så 16k basic för CS70. å med TS75 får man 1 fast å 1 bärbar såg för ungefär samma pris, Tål tänkas på
e själv sugen på MFT bordet i framtiden.
FS-PA med FS-PA-VL med sänksågen tycker ja e grymma om man ska serie kapa stora skivor (kräver dok bra med plats när man arbetar) men alla kapade skivor blir identiska. Hade väldigt stor nytta av dom när ja byggde en säng i 40 mm mdf med 6 utdragsbara lådor.
Känner igen mecket med å skruva sönder skenorna.
En lösning e, köp en längre skena som du anser uppfyller dina behov dom finns i måna olika storlekar upp till 5 meter så en 240 eller 270 kanske?
Har själv OF1100 (inte gett mej in i frästräsket på riktigt) men konsultera lite med en gammal möbelsnickare när ja skulle köpa fräs just pga Spänntångsdiameter å han hade inte använt halvtumstål många gånger i sin karriär.
Har själv C18 samt PD 20/4 å CXS underbar maskiner. rekommenderar varmt CXS då den e lätt å behänding dok en finlirs maskin.
nått ja själv kommit på med Festools dammsugare då ja har både CTL MIDI å CTL 26 E SD2 e att dom suger lika bra. fördelen med 26 e volymen på behållaren.
Vill man öka suget så STÖRRE slang tro det eller ej, så till dammsugning, sänksågen å Kapexen kör ja på D36 slangen å 27 till slipmaskinerna å sticksågen.
Kap/Gersåg så kör ja själv KS 120 UG-Set köpte den just för ja inte ville känna mej begränsad.
Finns inget värre än när maskinerna sätter gränser därför köpte ja den (priset e som sagt svårmotiverat) men efter man använt den så vill man inte ha nått annat.
I mitt tycke så har man alltid användning av en Kap/Gersåg e rätt omständligt om man ska kapa ett snitt så ska man behöva rigga upp sänksågen.
Sen står man tex inte å kapar brädor på längden med en sänksåg. sen kan man kapa massa skit med Kap/Gersågen med vilket man gärna inte gör med sänksågen.
Tror inte ja behöver påpeka att ja e en Festool nörd men nått har ja kanske bidragit med =)
Har själv TS55 fast tänkte köpa TS75 å CMS grundenhet å modulplatta (då ja funnit begränsningar med TS55 i sågdjupet) ska man ha en renodlar bordsåg av de gröna laget å vill komma upp lite i sågdjup så 16k basic för CS70. å med TS75 får man 1 fast å 1 bärbar såg för ungefär samma pris, Tål tänkas på
e själv sugen på MFT bordet i framtiden.
FS-PA med FS-PA-VL med sänksågen tycker ja e grymma om man ska serie kapa stora skivor (kräver dok bra med plats när man arbetar) men alla kapade skivor blir identiska. Hade väldigt stor nytta av dom när ja byggde en säng i 40 mm mdf med 6 utdragsbara lådor.
Känner igen mecket med å skruva sönder skenorna.
En lösning e, köp en längre skena som du anser uppfyller dina behov dom finns i måna olika storlekar upp till 5 meter så en 240 eller 270 kanske?
Har själv OF1100 (inte gett mej in i frästräsket på riktigt) men konsultera lite med en gammal möbelsnickare när ja skulle köpa fräs just pga Spänntångsdiameter å han hade inte använt halvtumstål många gånger i sin karriär.
Har själv C18 samt PD 20/4 å CXS underbar maskiner. rekommenderar varmt CXS då den e lätt å behänding dok en finlirs maskin.
nått ja själv kommit på med Festools dammsugare då ja har både CTL MIDI å CTL 26 E SD2 e att dom suger lika bra. fördelen med 26 e volymen på behållaren.
Vill man öka suget så STÖRRE slang tro det eller ej, så till dammsugning, sänksågen å Kapexen kör ja på D36 slangen å 27 till slipmaskinerna å sticksågen.
Kap/Gersåg så kör ja själv KS 120 UG-Set köpte den just för ja inte ville känna mej begränsad.
Finns inget värre än när maskinerna sätter gränser därför köpte ja den (priset e som sagt svårmotiverat) men efter man använt den så vill man inte ha nått annat.
I mitt tycke så har man alltid användning av en Kap/Gersåg e rätt omständligt om man ska kapa ett snitt så ska man behöva rigga upp sänksågen.
Sen står man tex inte å kapar brädor på längden med en sänksåg. sen kan man kapa massa skit med Kap/Gersågen med vilket man gärna inte gör med sänksågen.
Tror inte ja behöver påpeka att ja e en Festool nörd men nått har ja kanske bidragit med =)
Redigerat:
Jag har absolut funderat på en Festoolbaserad lösning för bordssåg men dels är det för dyrt just nu (Läs mina Uscados börjar ta slut ) och jag har försökt greppa vilken av lösningarna CMS, CS, VL, standalone-bord mm som är bäst.Biffen87 skrev:Mycket snack om bordssåg inte funderat på MFT 3-VL å modulplatta till sänksågen, eller kanske CMS grundenheten å modul platta?
Har själv TS55 fast tänkte köpa TS75 å CMS grundenhet å modulplatta (då ja funnit begränsningar med TS55 i sågdjupet) ska man ha en renodlar bordsåg av de gröna laget å vill komma upp lite i sågdjup så 16k basic för CS70. å med TS75 får man 1 fast å 1 bärbar såg för ungefär samma pris, Tål tänkas på
e själv sugen på MFT bordet i framtiden.
Bra tips som jag håller med om. Om FS-PAn skulle vara smidigare att sätta upp så att man fick samma snabbhet som vanliga skenan i MFTn skulle det vara en potentiell bordssågs-dräpare.Biffen87 skrev:FS-PA med FS-PA-VL med sänksågen tycker ja e grymma om man ska serie kapa stora skivor (kräver dok bra med plats när man arbetar) men alla kapade skivor blir identiska. Hade väldigt stor nytta av dom när ja byggde en säng i 40 mm mdf med 6 utdragsbara lådor.
Känner igen mecket med å skruva sönder skenorna.
En lösning e, köp en längre skena som du anser uppfyller dina behov dom finns i måna olika storlekar upp till 5 meter så en 240 eller 270 kanske?
Har själv OF1100 (inte gett mej in i frästräsket på riktigt) men konsultera lite med en gammal möbelsnickare när ja skulle köpa fräs just pga Spänntångsdiameter å han hade inte använt halvtumstål många gånger i sin karriär.
Har själv C18 samt PD 20/4 å CXS underbar maskiner. rekommenderar varmt CXS då den e lätt å behänding dok en finlirs maskin.
nått ja själv kommit på med Festools dammsugare då ja har både CTL MIDI å CTL 26 E SD2 e att dom suger lika bra. fördelen med 26 e volymen på behållaren.
Vill man öka suget så STÖRRE slang tro det eller ej, så till dammsugning, sänksågen å Kapexen kör ja på D36 slangen å 27 till slipmaskinerna å sticksågen.
Kap/Gersåg så kör ja själv KS 120 UG-Set köpte den just för ja inte ville känna mej begränsad.
Finns inget värre än när maskinerna sätter gränser därför köpte ja den (priset e som sagt svårmotiverat) men efter man använt den så vill man inte ha nått annat.
I mitt tycke så har man alltid användning av en Kap/Gersåg e rätt omständligt om man ska kapa ett snitt så ska man behöva rigga upp sänksågen.
Sen står man tex inte å kapar brädor på längden med en sänksåg. sen kan man kapa massa skit med Kap/Gersågen med vilket man gärna inte gör med sänksågen.
Tror inte ja behöver påpeka att ja e en Festool nörd men nått har ja kanske bidragit med =)
Ska behålla kapen ett tag för att se om jag verkligen behöver den. En anledning till att jag är lite negativt inställd till kapen är att den just nu står under arbetsbordet och jag tar fram den varje gång jag ska kapa något eftersom jag inte har plats för en kapstation. Det gör det bökigare än att tex dra ett snitt med sänksågen på MFTn.
Jag går i TS spår och väljer också 8 mm frässtål. Anledningen är att jag vet aldrig vad jag behöver förrän ett specifikt problem dyker upp och då har jag inte riktigt lust eller kan vänta 2-3 veckor på USA-import, då betalar jag hellre några slant och köper i Sverige.
Kan man planera och är synsk och vet precis vilka stålar man kommer att behöva långt innan ett projekt är påbörjad och exakt när stålar man redan har kommer att gå sönder så kan man köpa från utlandet. :-D
Kan man planera och är synsk och vet precis vilka stålar man kommer att behöva långt innan ett projekt är påbörjad och exakt när stålar man redan har kommer att gå sönder så kan man köpa från utlandet. :-D