7 969 läst · 3 svar
8k läst
3 svar
Randisolering vid 300mm isolering
Hej
Vår platta med golvvärme har 300mm isolering. Min fråga är om det alltid krävs randisolering utanför grunden med denna tjocka isolering ?
Vi har grävt ur och fyllt upp marken under grunden med c:a 1.5 meter bergkross som väl inte klassas som tjälaktiv, eller ?
Grundritningar brukar ange att man skall randisolera vid tjälfarlighets klass 1 men annars bara vid hörnen. Gäller detta även vid 300mm isolering ?
Tack för svar.
/Klein
Vår platta med golvvärme har 300mm isolering. Min fråga är om det alltid krävs randisolering utanför grunden med denna tjocka isolering ?
Vi har grävt ur och fyllt upp marken under grunden med c:a 1.5 meter bergkross som väl inte klassas som tjälaktiv, eller ?
Grundritningar brukar ange att man skall randisolera vid tjälfarlighets klass 1 men annars bara vid hörnen. Gäller detta även vid 300mm isolering ?
Tack för svar.
/Klein
Jag skulle randisolera om jag vore dig för det kommer "läcka" ut värme ifrån grunden ovan mark åt sidorna så att säga. Har märkt det själv på vår grund. Du gör så att säga "luftvärmekudden" mer flack under huset om du gör på detta sätt. Kostnaden för detta kan inte bli så hög.
Liknande trådar
-
Mått på trall vid ytterdörr
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur noga med isolering vid kondens?
Vatten & Avlopp -
Ska plasten tejpas vid fönstren?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur skydda sig bäst vid löpande räkning
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Typ av fästmaterial i lättbetong vid takmontering av gardiner?
Byggmaterial & Byggteknik