vi har renoverat vår lägenhet och passade på att plocka bort nätverksuttag (ett i varje rum!) Klantigt men vi har råkat klippa av inkommande fiber. Ducten såg nästan exakt ut som en tp-kabel och låg i samma kanal som dessa. Allt som återstår nu är en stump på ca en dm som sticker ut ur dosan till ett telefonjack (verkar som att dom förlagt ducterna i samma rör som telefonin)
Gissar att ducten kanske kan skarvas men att man måste blåsa in en ny fiber? Vad sjutton kostar sånt?
 
  • Wow
  • Gilla
Johan Ljug och 1 till
  • Laddar…
Tidigare liknande missöden som rapporterats här har hamnat på nånstans 3-5 tkr om jag inte missminner mig helt.
 
Hmm, surt! Men det är väl några timmars pyssel..
Fattar bara inte att dom inte märker ut fibern bättre.
 
Ja, sånt är sura pengar men trösta dig med att det bara var din fiber. Jag har sett minen på en grävmaskinist som just grävt av en 96-fiber....

Eller som när de grävde ner VA i vårt område och råkade spränga av fibern till 15-talet fastigheter. Fiberkillarna sa att de varit med om många konstiga skador men avsprängd fiber var något helt nytt till och med för dem :crysmile:
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
C calvin82 skrev:
Hmm, surt! Men det är väl några timmars pyssel..
Fattar bara inte att dom inte märker ut fibern bättre.
Lärpenning får du se det som.
Att inte klippa innan man verkligen vet vad man klipper ;)

De flesta ser väl annars nätverksuttag i varje rum som något positivt....
 
  • Gilla
MultiMan och 13 till
  • Laddar…
Haha ja man lär sig nått nytt varje dag.
 
Är det blåsfibern eller en patchkabel dom är av?
 
Blåsfibern tyvärr
 
Jag har nu läst på lite om fiber.
Gissar att dukten måste skarvas och ny fiber blåsas. Troligen sitter det nån fördelare i huset (ganska många lgh i huset).
 
tommib
Är det en bostadsrätt? Kontakta isf styrelsen och kolla om de har ett serviceavtal.

Fortsätter ducten någonstans eller klippte du av den nära änden? En decimeter är troligen för kort att laga så det blir att blåsa i ny fiber.
 
Föreningen har avtal med Bahnhof. Ska kolla upp vad som gäller.

Stumpen sitter nere vid golvet. Ev skulle jag kunna ta upp väggen o plocka ur den ur röret (vilket verkar gå uppåt)
 
tommib
Har din lägenhet flera våningar?

Vart tar den annars vägen om den går uppåt? Eller är det därifrån den kommer?

Med avtal tänkte jag snarast serviceavtal på den fysiska installationen, men det kan möjligen vara Bahnhof. Tror iofs mest att de är en KO.
 
Den kommer ut ur dosan för ett telejack som antagligen är draget i rör lver en dörrkarm. Sen kanske det går nedåt?
Tänkte bara att om jag kan få ut en meter eller två så kanske det går att kontaktera den.
 
C
tommib tommib skrev:
Vart tar den annars vägen om den går uppåt? Eller är det därifrån den kommer?
TS skriver ju att de dragit den i samma rör som telefonledningen, så förmodligen går röret upp till taket och vidare ut till någon slits i trapphuset eller liknande.

Kan vara Bahnhof som ansvarar för fastighetsnätet (via underentreprenör), men fastighetsnätet kan också övergått i föreningens förvaltning och då får föreningen välja någon som kan fixa detta.
 
Drar man blåsfiber inom en bostadsfastighet? Hur ser samlingspunkten ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.