Hej
Jag skulle borra genom en Leca vägg och borrade av en kabel i en flex slang som låg inmurad. Surt och ska kontakta elektriker men är ändå nyfiken på vad som gäller.
Problemet är ju att det inte går att dra i flexsslangen för att kunna sätta en ny liten dosa. Det blir en ganska stor kopplingsdosa.
Finns det någon standard lösning?
Jag skulle borra genom en Leca vägg och borrade av en kabel i en flex slang som låg inmurad. Surt och ska kontakta elektriker men är ändå nyfiken på vad som gäller.
Problemet är ju att det inte går att dra i flexsslangen för att kunna sätta en ny liten dosa. Det blir en ganska stor kopplingsdosa.
Frilägg slangen, sätt in https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationsror/skarvmuff-10-st-2000018031M Mattsan33 skrev:Hej
Eventuellt två, med en snutt slang mellan.
Ah, nej. Kabeln får du dra om från ände till ände. Själva slangen kan du däremot reparera.
Det är inte ens säkert man behöver laga slangen, beroende på hur stort hålet är. Man brukar bara dra om trådarna och låta hålet vara kvar. Jag ser inte hur det skulle vara fel mitt i en vägg gjord av leca.
Ja, det är ju stor skilland på om man borrade med en 10mm borr eller något större.
Tolkade TS som att röret kommit fram i samband med borrningen, i och med att han specificerade det som flex-slang, men det kan ju varit en övertolkning av mig.
(Jag trådande själv om efter att ha prickat ett VP-rör som låg *bakom* en dosa som jag skulle in i för något år sedan utan ytterligare åtgärd.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tolkade TS som att röret kommit fram i samband med borrningen, i och med att han specificerade det som flex-slang, men det kan ju varit en övertolkning av mig.
(Jag trådande själv om efter att ha prickat ett VP-rör som låg *bakom* en dosa som jag skulle in i för något år sedan utan ytterligare åtgärd.)
Liknande trådar
-
Våga borra under elcentral?
El -
Hur borra rätt för enkel men snygg Kroklist
Möbelsnickeri -
Borra i kakel - tänk på det här när du borrar i badrummet
Artikelkommentarer -
Hur ska jag tänka när jag borrar i vägg där det finns elkablar?
El -
”Nyborrad” brunn med vatten som vare sig smakar eller luktar gott
Vatten & Avlopp