För dold förläggning av vatten- och värmeledningar är rör-i-rör med PEX fantastiskt smidigt och prisvärt. Jag har även fastnat för Uponors Q&E-kopplingar och har köpt minsta Milwaukee-maskinen för det som klarar upp till 25 mm-rör.
För större dimensioner och synliga kopplingar, t.ex. vid installation av värmepump med 28mm, har det blivit klassiska kopparrör med klämringskopplingar. Det är både dyrare och bökigt att arbeta med, och jag skulle gärna vilja använda PEX med Q&E även där. Enligt Uponors hemsida skall det finnas både Aqua Pipe och Combipipe i "raka längder". Jag lyckas dock inte hitta det varken i nätbutikerna för vanligt folk, eller t.e.x Ahlsells nätbutik för branschen. I RSK-databasen har jag hittat 6m-längder i dimensionerna 32, 40 och 50, så jag gissar att det inte finns raka rör i mindre dimensioner. Stämmer det?
Tittar jag på andra typer av moderna rör med diverse presskopplingar verkar det vara lite av en djungel. Så frågan är lite vilken som är just ert favoritsystem och varför ni gillar just det?