4 453 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Rak sticksåg?
Vad är det för skillnad på en 'rak' sticksåg och en (om man nu kan kalla dem så) böjd sådan? Höll i en rak idag och den kändes väldigt otymplig och mer som ett äkta tvåhandsverktyg. De 'böjda' varianterna tycker jag är enkla att säga med en hand. Det kanske är ännu enklare med en rak sticksåg? Har aldrig provat en sådan. Varför jag undrar är för att jag tänkt köpa en riktigt bra sticksåg, men nu då man börjar titta runt verkar det finnas så många alternativ. Kan tillägga att jag är Makita-frälst.
Det som menas är nog dom med handtag respektive dom utan. Utan handtag är Makitas 4341 och Bosch GST*. DeWalt's heter något med 333 i namnet.
Generellt så får man bättre kontroll med en limpa eller rak såg. Dom kallas ibland för limpa med tanke på formen. De är lättare att använda i trånga utrymmen då dom blir lägre genom att hålla i motorkroppen.
Den har lägre tyngdpunkt som ger bättre balans vid sågning med en hand. M.m.
Har själv en Makita 4341 som är mycket bra. Det jag möjligtvis saknar är bladstyrningen från Bosch GST 135 samt att kunna lossa på skon utan insexnyckel. Fast i ärlighetens namn så sågar jag så sällan gerat att det inte är ett krav.
Det är bra om du tar en såg med kapacitet som räcker framöver, ta inget mindre än 135mm i trä.
Mjukstart är bra.
Snabbfäste för blad är ett måste, du blir gråhårig om du skall hålla på med verktyg varje gång.
Dammsugaranslutning är bra.
Blåsmöjlighet i sågriktningen är praktiskt för ren såglinje, faktiskt användbart.
Lång kabel... har de flesta proffsmaskiner.
Gjuten fot, ingen plåt.
Strömbrytare åtkomlig vid enhandssågning, dvs brytaren vid tummen.
Varierbar hastighet.
Pendelfunktion för lite mer "riv" i maskinen
Och... skön att hålla i
Bra också om man generellt gillar designen, inget praktiskt värde i sig men det underlättar
Jo, belyst såglinje. Praktisk detalj om det är skumt där man sågar eller linjen ligger i skugga.
Verktygslös hantering av gering, dvs lutning av skon. Kan vara bra om man vill gera ofta
Generellt så får man bättre kontroll med en limpa eller rak såg. Dom kallas ibland för limpa med tanke på formen. De är lättare att använda i trånga utrymmen då dom blir lägre genom att hålla i motorkroppen.
Den har lägre tyngdpunkt som ger bättre balans vid sågning med en hand. M.m.
Har själv en Makita 4341 som är mycket bra. Det jag möjligtvis saknar är bladstyrningen från Bosch GST 135 samt att kunna lossa på skon utan insexnyckel. Fast i ärlighetens namn så sågar jag så sällan gerat att det inte är ett krav.
Det är bra om du tar en såg med kapacitet som räcker framöver, ta inget mindre än 135mm i trä.
Mjukstart är bra.
Snabbfäste för blad är ett måste, du blir gråhårig om du skall hålla på med verktyg varje gång.
Dammsugaranslutning är bra.
Blåsmöjlighet i sågriktningen är praktiskt för ren såglinje, faktiskt användbart.
Lång kabel... har de flesta proffsmaskiner.
Gjuten fot, ingen plåt.
Strömbrytare åtkomlig vid enhandssågning, dvs brytaren vid tummen.
Varierbar hastighet.
Pendelfunktion för lite mer "riv" i maskinen
Och... skön att hålla i
Bra också om man generellt gillar designen, inget praktiskt värde i sig men det underlättar
Jo, belyst såglinje. Praktisk detalj om det är skumt där man sågar eller linjen ligger i skugga.
Verktygslös hantering av gering, dvs lutning av skon. Kan vara bra om man vill gera ofta
Aha, tack för att du redde ut frågetecknen. Skall försöka få känna på 4341'an imorgon. Blås vid bladet är något jag efterlyst länge. 135mm låter otroligt. Krävs nog ett väldigt stabilt och skarpt blad för att det inte skall dra iväg
Vad ligger de ungefär på? Tänkte så man inte betalar långt över det normala om man handlar lokalt i byn.
Har du någon koll på Makitas cirkelsågar också (gärna med ca-priser? Tänkte mig någon enklare Makita eller annan kvalitetsmaskin, som håller några år, tills jag skall klä hela väggarna i verkstan (1600m råspånt som skall hackas upp).
Vad ligger de ungefär på? Tänkte så man inte betalar långt över det normala om man handlar lokalt i byn.
Har du någon koll på Makitas cirkelsågar också (gärna med ca-priser? Tänkte mig någon enklare Makita eller annan kvalitetsmaskin, som håller några år, tills jag skall klä hela väggarna i verkstan (1600m råspånt som skall hackas upp).
4341 ligger på ~2800, GST135 på ~2400. Min svåger köpte en GST135.
Jag kör med en Makita 5604R, en liten cirkelsåg på 900W och 165 klinga. Med fin klinga sågar den superfint. Priset ligger kring 1800-1900. Ibland finns den på extrapris.. Priserna drar iväg direkt med storleken på sågen.
135mm är faktiskt rätt vanligt bland de större och bättre sticksågarna ;D
Jag kör med en Makita 5604R, en liten cirkelsåg på 900W och 165 klinga. Med fin klinga sågar den superfint. Priset ligger kring 1800-1900. Ibland finns den på extrapris.. Priserna drar iväg direkt med storleken på sågen.
135mm är faktiskt rätt vanligt bland de större och bättre sticksågarna ;D
Hej och tack för tipset. Var och klämde på sticksågen idag. Nu ligger den och vilar i verkstan efter en hård arbetsdag. Fick samma 'ooooh, just ja, det är så det ska fungera!' som när jag köpte 6961-skruvdragaren.
Cirkelsåg vart en Hitachi. De hade en på kampanj för 1800kr. Egentligen lite för mycket för min cirkelsågsbudget, men den kändes riktigt balanserad.
En fråga angående sticksågen. Vad är det för grejjor som skall följa med i plastlådan? Sågen, lite diverse blad, genomskinliga plastbiten runt bladet, plastskon för ömtåliga material, insexnyckel, dammsugarmunstycket (otroligt liten diameter?) och ... mer? Skall anhållet ingå? Fick inget sådant. Tog den sista de hade och det var demoex'et. Kanske fattas några prylar?
Cirkelsåg vart en Hitachi. De hade en på kampanj för 1800kr. Egentligen lite för mycket för min cirkelsågsbudget, men den kändes riktigt balanserad.
En fråga angående sticksågen. Vad är det för grejjor som skall följa med i plastlådan? Sågen, lite diverse blad, genomskinliga plastbiten runt bladet, plastskon för ömtåliga material, insexnyckel, dammsugarmunstycket (otroligt liten diameter?) och ... mer? Skall anhållet ingå? Fick inget sådant. Tog den sista de hade och det var demoex'et. Kanske fattas några prylar?
Allt verkar vara med. Låter som det jag fick i min låda. Anhållet följer inte med men det anhåll som kom med cirkelsågen från Makita passar rakt av till sticksågen...
Om du inte är helt bekant med sågar i denna klass så "plastbiten" är ett skydd som monteras mycket riktigt runt bladet. Denna pryl skyddar mot att bladet river alltför mycket på ovansidan. Bra om man inte kan såga på undersidan. Oftast om man vill ha ett rent snitt så sågar man från undersidan med en hand. Då måste det nästan vara en limpa dessutom...
Om du inte är helt bekant med sågar i denna klass så "plastbiten" är ett skydd som monteras mycket riktigt runt bladet. Denna pryl skyddar mot att bladet river alltför mycket på ovansidan. Bra om man inte kan såga på undersidan. Oftast om man vill ha ett rent snitt så sågar man från undersidan med en hand. Då måste det nästan vara en limpa dessutom...
Aha, vad bra. Jo, hehe, jag har nog aldrig hållit i en så fin sticksåg förut, men egentligen är jag lite besviken över att jag inte kom på det där med plastbiten själv.
Liknande trådar
-
Sticksåg BOSCH ADVANCEDCUT 50??
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Räkna löpmeter gunnebostängsel
Altan & Uteplats -
Beräkna belastning, nyttig last, trädäck på plintar
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta platta - fraktion på sista lagret makadam
Grund & Markarbeten -
Praktisk sticksågsbladsask/fodral
Verktyg, Maskiner & Fordon