2 994 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Rätt vid bortavtalat samäganderättsavtal
Ett antal syskon har ärvt en fritidsfastighet. I ett avtal syskonen emellan sägs att lagen om samäganderätt inte skall tillämpas. Den lagen möjliggör vad jag förstår att man under vissa förutsättningar, om man inte kommer överens, som delägare kan initiera att fastigheten säljs på offentlig auktion.
Min undring är vilken rätt jag har som delägare vid ett bortavtalat samägandeavtal om jag inte kommer överens med övriga delägare. Kan jag fortfarande tvinga till auktion om jag vill få ut min del och övriga delägarna ej har råd eller inte är beredda att betala mig vad som kan vara skäligt?
Har någon erfarenhet av en situation som denna?
Mats
Min undring är vilken rätt jag har som delägare vid ett bortavtalat samägandeavtal om jag inte kommer överens med övriga delägare. Kan jag fortfarande tvinga till auktion om jag vill få ut min del och övriga delägarna ej har råd eller inte är beredda att betala mig vad som kan vara skäligt?
Har någon erfarenhet av en situation som denna?
Mats
Antingen får du väll be dom köpa ut dig i nuläget eller så får ni skriva ett avtal om vad som gäller om en av er vill ut. Hembud så att säga. Antingen en fast summa eller så din del av en opartisk marknadsvärdering vid eventuellt urträde.
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Går det verkligen att avtala bort samägande lagen?
Och om så är fallet, så borde man väl rimligen få sälja sin andel fritt?
Och om så är fallet, så borde man väl rimligen få sälja sin andel fritt?
Liknande trådar
-
Granne har byggt altan vid tomtgräns, vem har rätt?
Bygglov -
Vad behöver man tänka på vid montage luftvärmepump i en bostadsrätt?
Bostadsrätt -
Rättigheter och ansvar vid källaröversvämning
Vatten & Avlopp -
Osanning vid husköp? Juridisk rätt till kompensation?
Juridik -
Ledningsrätt/servitut - ersättning vid skada?
Juridik