Hej,

Har precis utföra dränering på mitt 60tals hus med källare.
Se bilder, det är 2 saker som jag vet sticker ut:
1. Vi har inte gjutit någon hålkärl, vilket jag är OK med
2. Isodrän skivorna har lagts hela vägen ner till mark, ej enbart till sulan. Förmodar att det är enklare för hantverkarna, istället för att hålla på att skära och så. Men finns det någon nackdel med att ha det så?

Jag undrar ifall någon kan svara på fråga nr 2, samt om någon ser annat som "sticker ut" från normerna? Tanken är att lägga drän.rören i en makadambädd, sedan fiberduk på makadambädden och hela vägen upp så att den täcker skivorna. Fiberduken läggs inte under drän.rören, enbart "på" dem (så att den inte täpps igen efter några år)

• Hus med nyligen utförd dränering, Isodrän-skivor installerade från källargrund ned till marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av Isodrän-skivor på en källarvägg till ett 60-talshus, skivor som sträcker sig ner till marken.
    Skapa konto
  • Dräneringsarbeten på 60-talshus med Isodrän-skivor längs källarvägg ner till mark och fiberduk.
    Skapa konto
Ska inte plasten dras ut så att fukten som kommer uppifrån landar utanför isodränen?

Ser inte riktigt hur det är gjort. Teknisk ritning som visar installation av Isodrän-system med grundsula och lutande plastfolie.
Skapa konto

H
Illustration av grund och dräneringssystem för hus med beskrivande etiketter och vattenflöde.
Skapa konto

Jag har sett bägge dessa bilder och ändå inte noterat det där med plastfolien. Snyggt observerat, får säga till dem att ändra! :)
Ser OK ut i övrigt, än så länge?

En liten sidofråga: Insåg att Bauhaus enbart har 60 kpa varianten och jag behöver nog ha 70 kpa med tanke på att det är lerjord och shaktdjupt strax över 2m.
Dock verkar det inte finnas någon i närheten som har 70 kpa, och jag behöver skivorna till typ imorgon! Ska man chansa och köpa 60 kpa, trots att det på Isodräns hemsida rekommenderas 70 kpa med mina förutsättningar?

Det kanske är en synvilla men går skivorna under sulan?

Skivorna går hela vägen ner förbi sulan och vilar på marken. Kollar man instruktionerna så har de kapat skivorna längst med sulan, antar att hantverkarna tycker att det är enklare så här, så slipper de kapa. Finns det något negativt med det, förutom att man slösar på skivor i onödan? (isolerar ju bara jord längst ner) :)

Redigerat:
Såg nyss denna bild, då kansle de har gjort rätt ändå?
Återstår isåfall bara frågan om jag ska be dem att kapa skivan längst med sockeln, istället för att låta den gå hela vägen ner förbi sockeln... vad tror expertisen?

• Teknisk ritning av en byggnadsgrund med isolering, makadam och dräneringsskivor vid en sockel.
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
JanneJanne123
R ravve007 skrev:
1. Vi har inte gjutit någon hålkärl, vilket jag är OK med
Varför hoppade ni över det när det står med i tillverkarens monteringsanvisningar?

JanneJanne123
R ravve007 skrev:
Tanken är att lägga drän.rören i en makadambädd, sedan fiberduk på makadambädden och hela vägen upp så att den täcker skivorna.
Vet inte om det är så du menar, men du bör låta fiberduken omsluta dränröret. Alltså fiberduk på botten, makadam + dränrör och hela detta paket omsluter du sedan med fiberduken som du låter gå upp på skivorna som du beskriver.

Jag tycker det ser bra ut!
Tror inte att det är minsta nackdel att dra ner isodränen lite längre ner än minimum.
Den är ju ändå "öppen".

Det brukar inte sällan se betydligt värre ut än sådär. Jag hade definitivt varit nöjd.

• Gilla
ravve007 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet inte om det är så du menar, men du bör låta fiberduken omsluta dränröret. Alltså fiberduk på botten, makadam + dränrör och hela detta paket omsluter du sedan med fiberduken som du låter gå upp på skivorna som du beskriver.
Är det verkligen så? Jag tänkte nämligen göra som du säger, men läste sen på diverse trådar att man nog INTE ska låta fiberduken omsluta drän.röret eftersom duken kan bli igentäppt med tiden och då inte släppa igenom grundvattnet till drän.rören.
Även när man kollar på bilden så har de ju lagt duken på, inte under...?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag tycker det ser bra ut!
Tror inte att det är minsta nackdel att dra ner isodränen lite längre ner än minimum.
Den är ju ändå "öppen".

Det brukar inte sällan se betydligt värre ut än sådär. Jag hade definitivt varit nöjd.
Gott snack, då låter jag dem köra på så här :) tack!

R ravve007 skrev:
Skivorna går hela vägen ner förbi sulan och vilar på marken. Kollar man instruktionerna så har de kapat skivorna längst med sulan, antar att hantverkarna tycker att det är enklare så här, så slipper de kapa. Finns det något negativt med det, förutom att man slösar på skivor i onödan? (isolerar ju bara jord längst ner) :)
Skivorna får inte gå ner under sulan då det kan riskera i sättningar i grunden. Be entreprenören kapa dessa och fyll på med massor upp till sulans underkant.

Vi snackar inte om att de går ner UNDER sulan, utan de går ner BREDVID sulan - men slutar inte i nivå med den, utan fortsätter ner.
Är det risk för sättningar ändå menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.