Tidigare år har den legat vid 1 bar men sen ett par månader kring 0.8 bar. Osäker på vad som är rätt? Avser vattenburen golvvärme, om det gör någon skillnad i frågan?
Har det någon betydelse hur temperaturen är utomhus?R Runnis skrev:
Jag fyllde in till 2.5 bar 2024.09.03
Någonstans i Januari/Februari när vi hade en köldknäpp nånstans på -30 och det helt plötsligt blev varmare ute började trycket höjas till 3 bar och började komma ut övertryck.
Sen var allt lugn o ro...men nu var mätaren på noll.
Stannade pumpen då det bara en tidsfråga innan den lägger av.
Fyller på till 2 bar.
Skruvade även på luftventilen och luft kom ut men sedan sprit.....
Nu är vi här ett dygn senare

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar vara luft i systemet?
Men hur avlufta när det härifrån kommer luft men sedan sprit.
Är det bäst göra det på sommaren när man kan låta pumpen stå avstängt en längre tid?
För visst är det här man avluftar och maskinen ska vara stängt när man gör det? :

Logga in
Skapa konto
Härifrån har jag fyllt på vatten till systemet (som installatören säger man kan göra och tydligen behöver göra ibland? Vilket i mina öron låter konstigt en bil som behöver fyllas med glykol har ju en läcka).

Logga in
Skapa konto
Ps.
Förlåt att jag snor tråden.
Redigerat:
Ok kan ju vara den som failar eller är för liten?K Kustvägen skrev:
Det här är dock kompressordelen och den delen som går till berget. Som strular hos mig. Har också en ond aning att rörisen bara sade så för att slippa ta på garanti.
Menade din röris att elementen gamla och rostar som man måste fylla på den delen?
Själva värmedelen har fungerat 100% hos mig aldrig behövt fylla på nåt där sen jag fick bort att luft från elementen. Till en början var det också ett jobb då det helt nytt system (konvertering från direktel till bergvärme).
Annars riktigt nöjd helt annan värme och helt andra elräkningar.
Rörmokaren informerade om att syrerikt vatten som blir vid påfyllning kan orsaka rostangrepp inifrån i ledningar, element mm. Men det gissar jag är en långsam process vid normal hantering. Och i dina nya rör är det minsta problemet just nu. Övrigt kan jag inte besvara då jag saknar kunskapen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur hitta rätt reservdel till Nilfisk 130.2 högtryckstvätt.
Trädgårdsmaskiner -
Måla tryckimpregnerat altangolv - golvet är grått och fult
Altan & Uteplats -
Rätt tryck vattenburen värme
Värme allmänt -
Tryck går upp och ned bergvärmepump?
Värmepumpar -
Konstiga tryck förändringar i nyinstallerad Daikin Geo 3 bergvärmepump.
Värmepumpar