Hej!

Har precis byggt villa och i några av kranarna (oberoende av avståndet till VVB) så kan det ta upp till en och en halv minut innan vattnet ens kan kallas ljummet. Vad kan anses vara "besvärande väntetid" i detta fall? Har läst i BBR att enbostadshus inte innefattas av kravet att tappvarmvatten ska erhållas inom 10 sekunder. Så vad gäller för enbostadshus, inget krav alls eller? Har egen brunn och med tanke på förra sommarens vattennivåer samt generell miljöpåverkan så vill man ju inte gärna stå och spola i flera minuter innan man ens vågar kliva in i duschen...
 
Hos mig tar det 2 sek i lilla duschrummet bredvid tvättstugan, där varmvattenberedaren sitter,
och 20 sek i badrummet som ligger 10 meter bort.

Orsaker till att det går långsamt tror jag kan vara
  • Grova kopparrör
  • Försiktigt inställd blandningsventil vid VVB
Vi hade 22 mm kopparrör till vattnet i förra huset. mycket vatten behöver förflyttas för att tömma ut det kalla, och kopparen kyler ner varmvattnet, och måste värmas upp. Det tog nog 1 - 2 min att få handvarmt vatten, fast bdrummet låg vägg i vägg med rummet med VVB.
 
Hi, jag förstår ju delar av vad som kan ta tid men frågan är egentligen vad som anses vara en "besvärande väntetid" enligt BBR?
 
Redigerat:
Fundering. Har ni VVB eller panna med väemeväxlare ??
När våran panna byttes i ett dåvarande BR radhus, fick vi en ny med värmeväxlaren ist för beredare (egen tank med tapp varmvatten)
Det var mycket stök i början innan vi fick nått varmvatten alls, men när det funkade som det skulle, tog det dubbla tiden att få vattnet mot tidigare.
 
Har en Nibe VPB 300 så det borde ju inte vara några problem där
 
”Rätt tempererat tappvarmvatten ska erhållas utan besvärande väntetid.”

I de allmänna råden står det sedan att kravet uppfylls om väntetiden är cirka 10 sekunder vid flöde 0,2 liter per sekund.

Snålspolande blandare gör att det tar betydligt länge tid att få fram varmvatten. En standard FMM Ligger runt 6 liter i minuten. Är det dessutom grova rör och ingen vvc så kommer det ta tid.
 
10 sekunderskravet gäller ej enbostadshus vad jag har förstått av BBR. Såvitt jag inte fått allt om bakfoten?
 
F FamiljenNorrland skrev:
10 sekunderskravet gäller ej enbostadshus vad jag har förstått av BBR. Såvitt jag inte fått allt om bakfoten?
Nej såvitt jag vet gör det inte det.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hos mig tar det 2 sek i lilla duschrummet bredvid tvättstugan, där varmvattenberedaren sitter,
och 20 sek i badrummet som ligger 10 meter bort.
Nu har jag testat igen, och i det bortesta rumme får jag hett vatten efter 15 sek om jag håller handfatsblandaren på max, dvs det läge som den återfjädrar från om man släpper handtaget.

Men vad har du för vattentemperatur i beredaren?
Har du kollat blandningsventilen vid beredaren?
Spolar du fullt, eller bara strilar?

Förstår bekymret!
Inte kul att behöva stå och vänta två minuter bara för att kunna tvätta tassarna :(
 
Magnus E K
Det låter konstigt att det tar så lång tid oberoende av avståndet till beredaren. Kan det vara blandarna som beter sig konstigt och drar för lite vatten ur varmvattenanslutningen innan det varma vattnet kommit fram? Tar det lika lång tid om du stänger ballofixen till kallvattnet? (Eftersom det är nybyggt antar jag att det finns sådana.)
 
Intressant teori. Ska testa så fort jag får möjlighet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.