Festool skensystem på vit bakgrund, potentiellt för kapning till gångbara längder för snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver råd från er som har vana av att använda Festools skensystem. Jag har en 2700 och en 1400 men även en sliten 2400 som jag tänkte kapa ner till en eller ett par kortare varianter.

Nu till min fråga - vilka längre tycker ni är dom mest gångbara förutom 1400mm ?

M Villa Minkhe skrev:
[bild]
Behöver råd från er som har vana av att använda Festools skensystem. Jag har en 2700 och en 1400 men även en sliten 2400 som jag tänkte kapa ner till en eller ett par kortare varianter.

Nu till min fråga - vilka längre tycker ni är dom mest gångbara förutom 1400mm ?
Jag tycker att 1400 är precis för kort och förstår inte riktigt hur festool tänkte där. Det borde du å andra sidan ha bra känsla för själv. Precis just nu behöver jag såga lite golv i sommarstugan på ett ställe där 1400 inte går in men där 800 blir alldeles lagom.

F fiskbuggaren skrev:
Jag tycker att 1400 är precis för kort och förstår inte riktigt hur festool tänkte där. Det borde du å andra sidan ha bra känsla för själv. Precis just nu behöver jag såga lite golv i sommarstugan på ett ställe där 1400 inte går in men där 800 blir alldeles lagom.
Tack för ditt svar ! Typ 1600 och 800 är gångbara längder menar du ?!

M Villa Minkhe skrev:
Tack för ditt svar ! Typ 1600 och 800 är gångbara längder menar du ?!
Jag har ingen 1600 själv men skulle absolut bytt en av mina 1400 mot 1600 om möjligheten fanns. 800 är inte min mest använda men det finns som sagt tillfällen när man inte får plats med de långa. Då är 800 rätt lagom. Mycket kortare än så är nog kanske inte sänksågen rätt verktyg ändå.

• Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
C
Jag har haft en del nytta av 800-skenan just i situationer där det finns begränsat med plats. Sen är den så klart behändig när man kapar mindre bitar. Men sågar du till din egen skena behöver du ju inte låsa dig till de storlekar som säljs, och frågan är ju egentligen om någon längd är optimal på något sätt.

Då tänker jag framför allt på två saker. Dels minsta användbara längd, och där är 800 inte så dumt. TS behöver rätt mycket plats framåt och bakåt, så det blir inte så mycket snitt på dessa 800. 600 kanske skulle vara användbart också, men 400 skulle vara meningslöst. Den andra saken är hur man kan maximera antalet olika längder när du kombinerar skenorna. Det vore t.ex. dumt att göra 2 st 800-bitar om du ändå har en 1400-skena.

Personligen skulle jag nog avvakta till ett behov uppstår och kapa ner den gamla skenan till den längd som är optimal för de behov som uppstår.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag har ingen 1600 själv men skulle absolut bytt en av mina 1400 mot 1600 om möjligheten fanns. 800 är inte min mest använda men det finns som sagt tillfällen när man inte får plats med de långa. Då är 800 rätt lagom. Mycket kortare än så är nog kanske inte sänksågen rätt verktyg ändå.
Toppen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.