Hej på er,

titta på bilderna, vilka regler/normer gäller för dränering av källare?

håller på och nästan färdig, men har fått lite info att det kan ha varit fel...

- hur djupt under betongsulan ska dränerings röret vara?
- blir det problem om det ser ut som på bilderna?

tacksam för era svar!
/Chaplin
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt min konstruktör ska högsta punkten på dräneringen ligga minst 25 cm under PLATTAN, inte sulan alltså.
 
aj fan... firman som gjort det här har fyllt iget färdigt idag...
är det här nåt man kan "acceptera"? eller måste det åtgärdas..
vad får det för konsekvenser?

tack för svaret
 
När vi dränerarde gjordes det likadant. Rören ligger alltså ca 20 cm under betonplattan (källargolvet). och således inte under betonsulan som isodrän visar på bilden. Vår enrepenör lämnade inga garantier om vi skulle gräva under sulan och lägga den nya dräneringen djupare än den gamla. Huset står på lera och även isodrän verkar ju inte lämna ngn klar regel här..... På gamla hus känns det som det får bli lite kompromisser ibland.
 
Vore det inte bättre att lägga dräneringen något längre ifrån väggen, det räcker kanske med 20-30cm, och därmed kunna lägga den djupare?
 
som jag har sett så har man iaf försökt ha samma nivå på nya rören som man hade ppå de gamla.. helt enkelt att man har tagit bort de gamla fram till trappan och anslutit den nya ..altså samma nivå.. den gamla dräneringen gjordes 1991..och jag kan säga att efter att ha grävt upp så såg vi hur torrt och fint det var där.. så det verkar ha funkat..

men nu när man gör om,, så kommer det här med dagens normer in i bilden..

jag är lite lost...
 
Jag fortsätter på det med dräneringen

vi har en trappa under dörren (den trappan går ner till källaren). huset är 1plan med källare.

på bilden "vänster sida om trappa" ser ni att den gamla dräneringsröret sticker ut... byggarna har då kopplat på de ny dräneringsrören på den där.. det helt enkelt för att man kunde inte gräve under trappan som är gjutet... men vi hoppas på att gamla dräneringsröret fortsätter kommer att visa sig på andra sidan trappan... nix

nix, enligt byggarna... jag var inte hemma den dagen... kom hem och det såg ut som på bild "höger sida om trappa",
byggarn påstår att de har inte hittat gamla rör, så de har dragit nya...och så gör man säger de...

jag ser det här som stor risk... jag vet inte hur djupt grävde de, de kanske gav upp för tidigt.. då kommer bildas vattenpöl om man har riktigt otur..

hur kan man göra i sådana fall, på nått sätt lokalisera var gamla rör går?
har byggarna gjort rätt?

några förslag?
tack på förhand
 
  • vänster sida om trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • höger sida om trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...återigen så gjordes så även hos oss. De "gamla" rören under trappan spolades rent ordentligt och kopplades sedan på den nya dräneringen. Den nya dräneringen lades alltså precis som den gamla fast med nya rör och isolerskivor.
 
Eh.... Dränledningens underkant skall ligga minst 10 cm under sulan... Det ser inte så ut på dina foton... hoppas det blir bra ändå...
 
Ser det torrt på insidans väggar, golv och hörn så tycker jag att man har en dränering som är hel OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.