Hej

Behöver vägledning om rätt ROT-ventil. I källaren sitter slottsvred, som har sett sina bästa dagar. Nu har ett av dem dessutom börjat läcka rätt mycket efter ett misslyckat försök till byte. Jag trodde i min enfald att jag kunde använda samma utbyten som på övervåningen, men det gick förstås inte. Då jag inte vill tömma systemet igen i onödan, vill jag vara säker på att jag har rätt utbytesventil.

Fråga 1:
Vad jag har googlat fram är att det är s.k. Bäst-ventiler med utvändig gänga. Jag har mätt på en del till en ventil som jag faktiskt kunde byta, och får det till 22 mm eller 1/2". Det ger den här insatsen:
https://www.rskdatabasen.se/kategor...iatorventiler-koppel/rot-ventiler/4805711-133. Stämmer det?

Fråga 2:
En osäkerhet jag har är att det står att man ska använda befintlig överfallsmutter. Men jag har ingen sådan, utan muttern är en del på själva slottsvredet. Om man tittar på ventilen och även på produktbladet (https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/PROD_133_4805711.pdf), så verkar detta med separat överfallsmutter gälla dimensioner först från 3/4". Stämmer det att lägre dimensioner inte behöver extra mutter?

Två ventilkomponenter placerade på ett träbord, en vit med gängor och en metallisk delvis demonterad ventil, med mätverktyg och penna bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal slottsvredventil i källare, ansluten till vitmålat rör system. Ventilen visar tecken på slitage och har börjat läcka.
Skapa konto

Äldre slottsvred i källare med vita rör på ljus vägg, omgiven av mörk panel.
Skapa konto

Googlat vidare och det ser tyvärr ut som om jag behöver överfallsmuttrar. Finns de ens att få tag på?

Alternativ 2 är att byta hela ventilhuset. Det var ursprungsplanen, men problemet är att det sitter som berget.
Ett gammalt ventilhus på ett värmesystem med synliga rör och handtag, delvis korroderat, i en kaklad miljö vid ett element.
Skapa konto

Det som händer när man försöker loss det är att en rörskarv högre upp gångar upp sig istället.
Rörledningar i ett rum med kaklade väggar och ett betsat tak. Ventilhuset kan vara fäst på röret. Eventuellt problem med rördragning.
Skapa konto

Jag försökte hålla emot på själva röret, men fegade ur. Ville inte stå med ett tomt värmesystem och ett trasigt rör dagen innan julafton.

Krilleman
Jag skulle rösta på att byta hela ventilen direkt.
Brukar bli likvärdiga pengar som att bara byta insatsen.

Och som du redan upptäckt så är det inget vidare att pyssla med VVS när alla har stängt för jul...

Håll emot med rörtång på röret, sen är det bara ta i!

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag skulle rösta på att byta hela ventilen direkt.
Brukar bli likvärdiga pengar som att bara byta insatsen.

Och som du redan upptäckt så är det inget vidare att pyssla med VVS när alla har stängt för jul...

Håll emot med rörtång på röret, sen är det bara ta i!
Tack. Det är ungefär halva priset att byta hela ventilen (200) istället för insatsen (360). Jag lutar också åt det. Ska köpa hem rätt många och se till att byta i hela huset, eftersom hela systemet ändå måste tömmas just för att det är i källaren.

Krilleman Krilleman skrev:
Det vet jag, men jag har en inre Alfons Åberg som "ska bara"...

Gammalt, lin och linolja säker i gängkorna, sitter det som berget och annat rör sig, är det bara gasolbrännaren som gäller och två rörtänger. Då binner lin/linolja upp och det går nästan att vrida loss med handen. pass på det blir varmt där.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Gammalt, lin och linolja säker i gängkorna, sitter det som berget och annat rör sig, är det bara gasolbrännaren som gäller och två rörtänger. Då binner lin/linolja upp och det går nästan att vrida loss med handen. pass på det blir varmt där.
Jag får börja med att ta bort gammal färg och se vad som finns där under. Ser ut som inmålad gängtejp på just den här ventilen. Övriga jag bytt har lossnat utan problem. Gasolbrännare har jag ingen, utan det blir värmepistol och rörtång om det jävlas.
Beställt sju ventiler nu, och med de två jag redan har över här hemma har jag så att det räcker till alla element som ännu inte är bytta. Återkopplar i nästa vecka.

Går det att stänga av spammet med "Produkter som diskuteras? Annars blir forumet oanvändbart.
Wikipedia ägs idag av politiska extremister och är också oanvändbart.

G Granström2 skrev:
Går det att stänga av spammet med "Produkter som diskuteras? Annars blir forumet oanvändbart.
Wikipedia ägs idag av politiska extremister och är också oanvändbart.
Det som verkligen gör forumet oanvändbart är folk som skriver så ovidkommande saker att misstanken ligger nära att de inte har läst tråden, utan bara är här för att tycka lite allmänt om vad som helst.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Det som verkligen gör forumet oanvändbart är folk som skriver så ovidkommande saker att misstanken ligger nära att de inte har läst tråden, utan bara är här för att tycka lite allmänt om vad som helst.
För att inte tala om alla som ska stöta och blöta i en tråd om något, när svaret redan finns tidigare i tråden. Men det gäller att visa upp sig och få det ur sin egen vinkling på skriften, finner det lite märkligt att så många ska skriva/berätta om det ena och det andra. Långbänkarnas tid borde sluta tidigare. Syns ett svar som är bra, så räcker det med råge, utan att spä på med ytterligare, som kan förvirra en TS. Det finns ett par delar på BH som konsekvent ska slrivas i av en del, oavsett om det tillför något. Men BH är ett fritt forum och vem som helst får skriva i det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.