Köpt nya radiatorer från Rinkaby rör för andra omgången till övervåningen. Samma artikelnummer från Rinkaby men dom skiljer sig något ändå....
Accepterade detta och monterar ändå. Problemet är att de skiljer sig även i ändan. Sist fick man med allt så det va bara att plugga ena ändan och skruva dit avluftni g med oring. m
denna gång har det följt med två luftventiler till vardera element.
Ingen oring så han kan ju inte gärna bara skruva in denna och tro att det ska bli tätt???
Å nedre hålet ska väll bara ha någon plugg!?!!?
Accepterade detta och monterar ändå. Problemet är att de skiljer sig även i ändan. Sist fick man med allt så det va bara att plugga ena ändan och skruva dit avluftni g med oring. m
denna gång har det följt med två luftventiler till vardera element.
Ingen oring så han kan ju inte gärna bara skruva in denna och tro att det ska bli tätt???
Å nedre hålet ska väll bara ha någon plugg!?!!?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 714 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 714 inlägg
Radiatorn är väl vändbar, därav hål uppe och nere.
Du behöver således en propp med samma gänga som luftningen.
6-gänga har jag för mig dessa är.
Och någon typ av gängtätning måste du ha. Rispa gängan lätt innan applikation av lin+locher.
Kanske:
http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/354-8070099
Du behöver således en propp med samma gänga som luftningen.
6-gänga har jag för mig dessa är.
Och någon typ av gängtätning måste du ha. Rispa gängan lätt innan applikation av lin+locher.
Kanske:
http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/354-8070099
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
står även på förpackningen till radiatornerna att plugg medföljer så jag antar att dom menar att man ska använda luftskruven som plugg i nedre hålet då... känns ju väldigt skumt
Ett sådant här kitt skulle ja ju velat haft istället som till dom andra radiatorerna jag köpt tidigare...
Ett sådant här kitt skulle ja ju velat haft istället som till dom andra radiatorerna jag köpt tidigare...
Logga in
Skapa konto
Försökt få hjälp av rinkaby rör, först och främst med att dubbelkolla om jag verkligen fått rätt delar. Dom verkar inte kunna hjälpa till utan hänvisar till rörmockaren.
Blir inget med någon rörmockare å jag hoppas att någon kan ge mig svar här. Det jag frågar mig är alltså.
1. Ska det verkligen vara med en luftnippel utan oring där jag jag måste täta gängen med lin? Detta blir ju inte snyggt....
2. Ska det inte vara med en R6 plugg till det nedre hålet. Man vill ju inte gärna sätta en luftnippel som plugg där??
Den som nu vill börja skriva att jag borde ta in en rörmockare om jag inte vet ovan behöver inte göra sig besväret. Jag gör saker när jag är helt 100 på att det är rätt. Innan jag kommit dit så frågar jag
Blir inget med någon rörmockare å jag hoppas att någon kan ge mig svar här. Det jag frågar mig är alltså.
1. Ska det verkligen vara med en luftnippel utan oring där jag jag måste täta gängen med lin? Detta blir ju inte snyggt....
2. Ska det inte vara med en R6 plugg till det nedre hålet. Man vill ju inte gärna sätta en luftnippel som plugg där??
Den som nu vill börja skriva att jag borde ta in en rörmockare om jag inte vet ovan behöver inte göra sig besväret. Jag gör saker när jag är helt 100 på att det är rätt. Innan jag kommit dit så frågar jag
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Du kan väl höra direkt med Lenhovda (?) vad som bör ha levererats med radiatorn.
Har typ samma problem som TS. Har gamla pluggar storlek r6 som skruvas med en spårskruvmejsel. Några tog rejält med stryk i samband med att jag lossade de då jag behövde tappa ur elementen.
Har funderat på den pluggen som Krilleman länkat men den gängan verkar inte vara konisk? Iaf står det cylindrisk på Ahlsell. Risk då att den inte tätar bra eller trillar in i elementet.
Har sett att Hydroscand säljer en konisk 1/8 plugg BSPT vilket bör gå.
@Arne999 Hur löste det sig? Körde du med luftskruv även i nedre hålet? Kändes inte jättesnyggt direkt.
Har funderat på den pluggen som Krilleman länkat men den gängan verkar inte vara konisk? Iaf står det cylindrisk på Ahlsell. Risk då att den inte tätar bra eller trillar in i elementet.
Har sett att Hydroscand säljer en konisk 1/8 plugg BSPT vilket bör gå.
@Arne999 Hur löste det sig? Körde du med luftskruv även i nedre hålet? Kändes inte jättesnyggt direkt.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 714 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 714 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Handratt till golvvärmefördelare?
Värme allmänt -
Bostadsrätt som kanske ska göras om till äganderätt...för - och nackdelar?
Köpa & Sälja hus -
rätt delar till ny radiator...med pex rör
Värme allmänt -
Reservdelar till Briggs&Stratton gräsklipparmotor
Trädgårdsmaskiner -
Fördelare till radiatorer, rätt komponenter?
Värme allmänt