Har aldrig kopplat med prisolrör men behöver göra ett nytt utstick i tvättstugan. Där finns ett prisolrör som går till badrummet ovanför.
Rörledningar och kablar i väggutrymme; kopplingar, elsladdar, grov betongvägg. Bilddelen är oordnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattnet kommer från vänster i bilden och jag behöver få ett rör att gå vidare till höger i bild. Jag skulle vilja sätta en t-koppling där men då skulle jag behöva räta ut prisolröret. Finns det nån risk med det eller är det bara att böja det? Röret går upp i bjälklaget så jag kan inte ta loss det.

Krilleman
Här finns ju massor med plats att montera ett extra T-rör.

Glöm inte stödhylsorna bara! ✅✅

VVS-installation med kopparfittings och vita rör mot en grov betongvägg med synlig korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Här finns ju massor med plats att montera ett extra T-rör.

Glöm inte stödhylsorna bara! ✅✅

[bild]
Jo, det är klart. Egentligen skulle jag vilja få den att fortsätta rakare till höger men det går ju att lösa med en 90 graders koppling efter t-röret.
Men ska jag tolka ditt svar som att det är dumt att försöka räta ut prisolröret?

Prisolrör är mjuka så det är inga problem.

Krilleman
Prisolrör går att räta, det är inga konstigheter.
Jag såg det bara som enklare att montera nytt T-rör enligt min markering. Lättare att få isär och skjuta ihop efter kapning.

Kan du inte köra Vatette dubbelmutter med vinkel direkt på T-röret för att komma åt höger direkt?

Kan du inte köra Vatette dubbelmutter med vinkel direkt på T-röret för att komma åt höger direkt?
Hm, det kan jag säkert bara att jag inte är röris så jag vet inte vad en dubbelmutter är :thinking:. Länk/bild?

Krilleman
En dubbelmutter sammanlänkar två kopplingar utan att man behöver använda en rörsnutt.

Man tar helt sonika bort mutter + kona på valfria delar och drar dit denna enheten istället.

[länk]

[bild]
Då är jag med, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.