Jag har lagt till en vinkel till vårt lantställe och naturligvis går en ränndalarna rakt på skorstenen...

Nackdelen med att ha sommarhus mitt i skogen, en halvtimme utanför Strängnäs, är att de "lokala" plåtslagarna (med Eskilstuna som bortre gräns) anser att lantstället ligger för långt bort. Jag har alltså inte hittat någon som är intresserad av att ta jobbet. Jag kan iofs förstå dem; det är ett litet jobb och en väldig massa bilkörning.

Men! Ränndalen ligger där den ligger och skorstenen står där den står...

Så nu behöver jag hjälp med tips på litteratur eller en hemsida eller vad som helst som gör att jag slipper sitta där på taket och hitta på allteftersom.
Eller om det finns någon som gjort detta själv och kan ge en e n o r m t detaljerad beskrivning ;D

se tidigare tråd!

Tynnis, syftar du på tråden "Skorsten mitt i ränndalsplåten, hur lösa?" startad av Lastkaj 18 augusti?

Lastkaj fick, som jag förstår det, till sist hjälp av en plåtslagare. Vilket jag alltså inte lyckats med. Kanske var jag otydlig i min fråga eller så tänker Du på en annan tråd. Bifoga gärna en länk.

Ok, jag gjorde så här

- Byggde en plattform av plywood som har samma vinkel som de två taken som möts, men gör så att plattformen hamnar cirka 1 cm över takpannorna. Plattformen går ända upp till de två nockarna och omringar skorstenen. Takpannorna hamnar alltså under denna plattform. Tänk på reglerna att inte bygga brännbart material för nära skorstenen.

- Klär plattformen med takpapp så att det är helt tätt.

- Klär plattformen med plåt som går upp cirka 30 cm på skorstenen. Detta betyder att vatten som hamnar på plattformen hamnar antingen på pannorna eller i ränndalsplåten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.