407 läst · 5 svar
407 läst
5 svar
Räknas en stående stolpe som "bärande"?
Jag håller på designar en altanbalkong, som kommer bäras upp av 3 st 95x95 stolpar (troligtvis). Dessa är svåra att hitta med hållfasthetsklassning (enda som verkar lista det är Jem&Fix, men inte ens i Södras sortimentslista finns det med), och ofta skrivs det bokstavligen "använd ej i bärande konstruktioner". Har försökt hitta information om detta gäller både vågrätt och lodrätt (det är ju trots allt rätt stor skillnad), men går bet.
Är det någon som vet och kan referera till information om man tolkar det olika beroende på orientering? Eller finns det ingen anledning att chansa på icke-klassat virke även för dessa?
Vet att flera förordar att smacka ihop 45x95 reglar för att undvika vridning, det kanske också är aktuellt men jag tycker det är jävligt fult bara... 😂
Några inspel?
Är det någon som vet och kan referera till information om man tolkar det olika beroende på orientering? Eller finns det ingen anledning att chansa på icke-klassat virke även för dessa?
Vet att flera förordar att smacka ihop 45x95 reglar för att undvika vridning, det kanske också är aktuellt men jag tycker det är jävligt fult bara... 😂
Några inspel?
Absolut inte snyggt, men det går att fixaJ jishi skrev:
Klä in dom sammansatta reglarna med tryckade bräder med bredd som täcker upp alla sidor som bildas (2st bredd 95 + 2st bredd 95+tjockleken på 95-brädorna). Tjocklek 23mm eller 28mm.
Ingen vridning, inga fula sprickor som det troligen blir på 95X95 stolpar. Dessutom klart starkare konstruktion.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
McGyver tar sig an en stående stam, alternativ?
Vatten & Avlopp -
Räknas vindskivorna med i nockhöjden?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Avstånd mark - stående panel: räknas offerbrädan?
Fasad -
Vad räknas som marknivå för fristående trädäck?
Bygglov -
Avväxling stående stolpe
Lösvirke & Timmerhus