Hej,

Jag och min sambo skall bygga nytt och sitter just nu med kostnadskalkylen och räknar.

Vi båda jobbar inom byggbranchen och är kunniga när det gäller den delen men allt som kommer utöver är helt nytt för oss.

De frågor som vi undrar över just nu är

1. Hur man räknar räntan under byggtiden?
2. Vad menas med skattereduktion för räntor under byggtid?

Som sagt detta är väldigt nytt för oss så vi är tacksamma för alla tips och svar vi kan få.

Redigerat:
Fråga 1 vågar jag inte svara på. Jag har aldrig haft ett byggkreditiv. Men jag tror med betoning på "tror" att du får räkna en liten ränta på hela kreditivbeloppet, som en serviceavgift. Sedan en mera normal ränta på det belopp som du för ögonblicket utnyttjar av kreditivet.

2 Jag antar att det handlar om den vanliga skattereduktionen du får för alla räntekostnader. Du får ju dra av 30% av räntekostnader, som en reduktion av skatten. Det gäller i så fall de räntor du faktiskt betalat under året ifråga.

Din rubrik var ju lite missvisande. Men gatukostnadsersättning är en avgift som kommunen kan ta ut för att de bygger (eller renoverar) en kommunal gata. Avgiften tas ut en gång av fastighetsägarna vid gatan. Det är en avgift man bör hålla koll på, det är inte ovanligt att den ligger på typ 400 000 kr. Andra lite okända avgifter är planeavgift. Det är en avgift kommunen kan ta ut för att de upprättat en detaljplan. Jag tror att dne bara tas för nya bygglov enligt planen. Har hört talas om nivåer på 100 000, per fastighet.

När det gäller gatukostandsersättning, så har villaägarförbundet under många år drivit en kamp mot den avgiften, jag är osäker på om de varit framgångsrika. Det aktualiserades redan på 80- talet där vissa kommuner kom på att de borde debiterat avgiften 30 år tidigare, och villaägare fick "out of the blue" ett krav på 250 000 (var billigare på den tiden...).

Här i området där jag bor drabbades vissa gator av det för 10 år sedan. Då hade husen stått här sedan 1920 talet. Men kommunen grävde för nya VA ledningar, och genom att bredda trotoaren med 5 cm, så var det enlig kommunen en ny gata som de debiterade de boende med 300 000 per fastighet.

• Gilla
Projektnr1
  • Laddar…
1:
När du tecknar byggkrediten gör du en lyftplan/betalningsplan(månad 2 ska 1miljon betalas, månad 6 ska 2miljoner betalas etc)
Räntan räknas då ut genom efter dag 100 har du lån på en miljon, efter dag 200 har du totalt lån på 3miljoner. Du betalar alltså för det du lånar även om du har kredit till mer.
Vill du ha mer exakt att räkna ut det eller mer hur du räknar det?
2:du får alltid 30%ränteavdrag på dina lån(på även byggkrediten)

• Gilla
Projektnr1
  • Laddar…
Planavgiften tas alltid ut på detaljplaner nyare än 89. I vårt fall var denna 43000 och ingen kunde svara vad den blev innan vi fick fakturan. .
Glöm inte räkna med byggel om ni inte sätter ett markmätarskåp.
Kvalitetsansvarig.
Utsättning

• Gilla
Projektnr1
  • Laddar…
Byggkreditiv har väl en betydligt högre ränta än bolån. (3-4%)
Detta för att bygget har en mycket högre risk tills att huset är färdigt.
Dessutom som nömns innan betalas inte hela lånet ut på en gång utan i delar efter att huset färdigställts

Det som verkligen kan rekommenderas är att man har stora marginaler. Det räcker med att se på att par byggprogram på tv för att se att man ska ha möjlighet att gå över 20-30% av budget. Speciellt om man bygger lösvirke, är byggherre själv och inte har så stor byggerfarenhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.