3 258 läst · 37 svar
3k läst
37 svar
Räddningsverkets besiktning
Sida 1 av 3
Är det i alla kommuner obligatorikst med en besiktning av pannrummet vartannat år?
Känns märkligt att behöva bekosta detta eftersom det är sotaren som gör besiktingen och dom är här och sotar 2 ggr/år. 2005 skulle denna "lag" vara stiftad enligt den lokala sotaren.
Är detta något som vedeldare i andra delar av landet utsätts för? Jag bor i Halmstad.
mvh
Känns märkligt att behöva bekosta detta eftersom det är sotaren som gör besiktingen och dom är här och sotar 2 ggr/år. 2005 skulle denna "lag" vara stiftad enligt den lokala sotaren.
Är detta något som vedeldare i andra delar av landet utsätts för? Jag bor i Halmstad.
mvh
Tack för svaren!
Vet ni om det är en återkommande inspektion?
Jag kan köpa att man vill göra en inspektion efter man har installerat en ny anläggning, trots att den trycktestades vid installation och sotas regelbundet av de som skall inspektera den!! Men vartannat år. Betalade en bra peng förra gången för en visuell besiktning som tog 5 minuter.
Vet ni om det är en återkommande inspektion?
Jag kan köpa att man vill göra en inspektion efter man har installerat en ny anläggning, trots att den trycktestades vid installation och sotas regelbundet av de som skall inspektera den!! Men vartannat år. Betalade en bra peng förra gången för en visuell besiktning som tog 5 minuter.
Ja, det är nog varannat år eller liknande...
Och ja, det är samma här - dyra pengar för 5 minuters jobb.
Han sotade, såg sig om i pannrummet, kollade murstocken på vinden och sen var han klar...
Vet ej om man kommer undan denna besiktning också om man går Räddningsverkets "sotningskurs"?
//D.
Och ja, det är samma här - dyra pengar för 5 minuters jobb.
Han sotade, såg sig om i pannrummet, kollade murstocken på vinden och sen var han klar...
Vet ej om man kommer undan denna besiktning också om man går Räddningsverkets "sotningskurs"?
//D.
Brandskyddskontroll ska utföras oberoende av om du har gått sotningskursen.
Intervallet mellan kontrollerna är 2, 4 eller 8 år. Det som avgör intervallet är vilket bränsle du använder och hur eldstaden används. Kolla in § 4 - 9: http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2005-9-3.pdf
Intervallet mellan kontrollerna är 2, 4 eller 8 år. Det som avgör intervallet är vilket bränsle du använder och hur eldstaden används. Kolla in § 4 - 9: http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2005-9-3.pdf
Jag har som det föreskrivs branskyddskontroll vartannat år och känns faktiskt skönt att det görs. Sotaren har gått ner med kamera och inspekterat mustocken invändigt förutom kontroll utvändigt och på vinden. Fick brandskydda dörrarna till pannrummet efter första inspektionen och införskaffa en askhink med lock, det är de hårda på.
Kamera??? Det har aldrig jag fått...FredrikFiskare skrev:Jag har som det föreskrivs branskyddskontroll vartannat år och känns faktiskt skönt att det görs. Sotaren har gått ner med kamera och inspekterat mustocken invändigt förutom kontroll utvändigt och på vinden. Fick brandskydda dörrarna till pannrummet efter första inspektionen och införskaffa en askhink med lock, det är de hårda på.
Vill ju ha valuta för pengarna.
Eller beror det på vilket bränsle man kör med? Pellets här.
//D.
Samma här brandskyddskontroll varannat år.Tycker intervallen är väl tät. Ett tips är att börja sota själv så får man igen pengarna.
Helt sjukt. Paragraf-rytteri på hög nivå. Varför hade man inte en "grundlig" besiktning vartannat år tidigare? Det ska jag tala om: för nu tappar sotarmurren många kunder (inte minst de kunder som faktiskt har eldning som seriös hobby), och de är uppenbarligen en anselig skara personer. Detta är, som jag ser det, endast för att upprätthålla sin tidigare höga omsättning.
Hur nästlar de in sig i myndigheternas nya lagar och förordningar? Ja det kan man ju fråga sig.....
*You scratch my back and I'll scratch yours...."
Hur nästlar de in sig i myndigheternas nya lagar och förordningar? Ja det kan man ju fråga sig.....
*You scratch my back and I'll scratch yours...."
I vilken ände av kommunen?Tompa74 skrev:
Jag har, i Finja, en sotare som kommer från Örkelljunga.
Å han har aldrig haft med sig någon kamera - ingen som dom har visat mig i alla fall...
//D.