Hej

Vi var hos Flugger färg denna vecka och berättade att vi ville måla över strukturtapet. Vi fick råd enligt stegen nedan:

1. Riv ner strukturtapeten. Det har vi gjort

2. Grundmåla. Det har vi gjort. Men det har bildats jätte fula bubblor enligt bild. Sedan finns det kvar spår av gamla strukturtapeten som vi rev ner.

3. Måla med täckfärg, 2 stryckningar. Vi har köpt täckfärg som vi inte vill måla över då vi är helt säkra på att det inte kommer bli slät.

Hur ska vi rädda väggarna? Vad går snabbast så att säga. Berätta gärna stegvis hur vi ska fortsätta.

Första bilden är tapeten som fanns på vägarna innan vi började med renoveringen. Andra bilden är såsom det ser ut nu idag. Tredje bilden är också lik andra bilden fast på ett större område

• Beige strukturtapet med detaljerad korgmönstring på en renoveringsprojekts vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med kvarvarande spår av strukturtapet och bildade bubblor efter grundmålning.
    Skapa konto
  • Vägg med borttagen strukturtapet och grundmålning som visar uppståndna bubblor och ojämnheter.
    Skapa konto
Är det inte ett lager tapet kvar?

är bubblan i färg eller i tapet?

MathiasS MathiasS skrev:
Är det inte ett lager tapet kvar?

är bubblan i färg eller i tapet?

Ja, det va pappret under strukturtapeten som vi fick veta att vi inte ska ta bort. Bubblan är i tapeten under

Man brukar kunna skära upp bubblan med kniv och peta in lite tapetklister.

Jag kan vara sveriges sämsta målare, men jag vill påstå att det där behöver bredspacklas för att bli bra. Det ser ut att vara för mycket struktur kvar från strukturtapeten för att ni ska bli nöjda.

Min arbetsgång skulle vara (och notera att jag är skitdålig på det här):
Gå över hela väggen med en skrapa och ta bort lös tapet. Antagligen kommer det lossna ganska stora bitar när ni väl börjar skrapa.
Bredspackla väggen. Börja med en liten spackel för att täcka alla hål, därefter en rejäl spackel för att få väggen jämn. Avsluta med "normal" spackel (15-20cm).
Grunda igen, måla med täckfärg.

• Gilla
Noproblem88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.