Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan, jag har trallrutor på uteplatsen. Träet är i okej skick. Köptes för 3-4 år sen. Plasten under som håller träet på plats är helt förstört. Bilden är gammal, nu är det löst på massa ställen. Antingen får jag slänga allt, eller kan jag återanvända träet och skruva fast i något underede. Jag funderar på att sätta ihop dem (så det ser ut som på bilden) 9 eller 16 stycken på varje underrede. Önskar idéer på vad som kan vara lämpligt och billigt underrede. Lämpligt så det håller, håller för fukt mm. Ett krav är ju att det ska vara billigt i förhållande till att göra nytt. Nytt då tänker jag trall över hela. Bilden är en del. Totalt är det ca 20 kvm.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "trallskruv"

Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Sämsta alternativet skulle ju vara att kassera det.
Om du har mycket tid så går det att fixa.
Åk till byggmax och hämta mellanlägg (tunn läkt) som är till tryckimpregnerat virke. Dom är ca 10mm.
Man får dom gratis om man frågar snällt.
Sen tar du bort den trasiga plasten och limmar dit två bitar av läkten under varje.
Om du har mycket tid så går det att fixa.
Åk till byggmax och hämta mellanlägg (tunn läkt) som är till tryckimpregnerat virke. Dom är ca 10mm.
Man får dom gratis om man frågar snällt.
Sen tar du bort den trasiga plasten och limmar dit två bitar av läkten under varje.
Jag skulle inte använda mellanlägg för något som kräver att det håller. Mellanläggen är 6-8 mm tjocka och gjorda av det värsta virket du kan hitta. Ska du limma så ta något kraftigare och gör också större rutor på en gång eftersom du inte har kvar infästningen mellan rutorna
Jag gillar att återanvända saker men i fallet med de billiga rutorna skulle jag snarare göra något kul av ribborna och köpa Bergo golv som jag vet håller mer än några år.
Jag gillar att återanvända saker men i fallet med de billiga rutorna skulle jag snarare göra något kul av ribborna och köpa Bergo golv som jag vet håller mer än några år.
Klicka här för att svara