lunnabo lunnabo skrev:
Lägenheten som du bodde i låg den också flera mil från både ditt arbete och barnens fotbollsträning?

Min Killgissning är att du blev tvungen att skaffa bil när du flyttade ut på landet.
Nu har du inga pengar över.
Ingen reserv för oförutsedda utgifter.

Din bilkostnad är i princip en omkostnad pga ditt val av boende.
sant. I lägenheten bodde jag nära jobb, skola och fotbollen. Men jag trivs verkligen inte i lägenhet och började bli deprimerad så jag har länge letat efter ett litet hus på landet och hittade drömstället för oss så jag valde själv ett hus på landet före att vantrivas i en lägenhet. Det här är livskvalité utan större lyx! Bara sitta ute i trädgården och titta på när barnen hoppa studsmatta och djuren springer fritt i trädgården betyder så mycket för mig.. aldrig mer lägenhet om jag inte måste välja mellan bostadslös och lägenhet!
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Flyttade i april och vetat om i flera månader att vi skulle flytta pga uppsägningstid. Sen kom allt på samma gång med höjda priser på mat, diesel och el!! Vill göra det bästa av att nu och samtidigt bo kvar här och ha bil och djur. Finns annat att spara pengar på till att börja med
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
sant. I lägenheten bodde jag nära jobb, skola och fotbollen. Men jag trivs verkligen inte i lägenhet och började bli deprimerad så jag har länge letat efter ett litet hus på landet och hittade drömstället för oss så jag valde själv ett hus på landet före att vantrivas i en lägenhet. Det här är livskvalité utan större lyx! Bara sitta ute i trädgården och titta på när barnen hoppa studsmatta och djuren springer fritt i trädgården betyder så mycket för mig.. aldrig mer lägenhet om jag inte måste välja mellan bostadslös och lägenhet!
Ditt välmående är det viktigaste du har.
Utan ditt välmående klarar du inte av barn och jobb.
 
H Hammarspik skrev:
Flyttade i april och vetat om i flera månader att vi skulle flytta pga uppsägningstid. Sen kom allt på samma gång med höjda priser på mat, diesel och el!! Vill göra det bästa av att nu och samtidigt bo kvar här och ha bil och djur. Finns annat att spara pengar på till att börja med
Du hade för liten marginal. Man måste budgeterat för att klara sämre tider
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du hade för liten marginal. Man måste budgeterat för att klara sämre tider
Du får låna min tidsmaskin, men jag måste ha tillbaka den igår ;)
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du hade för liten marginal. Man måste budgeterat för att klara sämre tider
Så är det ju jag håller med. Men hade jag bott kvar i lägenheten kanske jag hade haft otur med bilen som kanske behöver lagas för 20’tusen. Så ja även där hade jag märkt av sämre tider för jag tyvärr inte har sparade pengar.
 
H Hammarspik skrev:
Så är det ju jag håller med. Men hade jag bott kvar i lägenheten kanske jag hade haft otur med bilen som kanske behöver lagas för 20’tusen. Så ja även där hade jag märkt av sämre tider för jag tyvärr inte har sparade pengar.
Man måste budgetera även för sådana utgifter. Tufft höra. Men så är det
 
G
H Hammarspik skrev:
jag hyr min bostad nu enda skillnaden är elen på vintern.

Flyttade hit i våras och änsålånge är mitt nuvarande boende billigare än när jag hyrde lägenhet. Men jag kommer få några tuffa vintermånader och det vill jag förbereda mig på. Gick plus/minus när jag bodde där med. Har varit så enda sen jag blev vuxen. För 10 år sen när jag fick ut 15 levde jag på 15 nu får jag ut 28 och lever på 28 men några tusenlappar vet jag jag kan spara nu utan att behöva flytta, sälja bilen och djuren!

Ok jag spånade bara lite på boendet. Men då du hyr det lär det inte bli enkelt att få till förändringar på huset kanske. Tänker på uppvärmning där du ju måste ha en luftluftvärmepump om du har direktel. Kanske prata med din värd om det om du nu inte redan har det?

Sen när vintern kommer, testa också dig fram med temperaturen. Ofta har man varmare än man behöver.
Och har du "dumma" element så får man nästan stänga av dom manuellt om dagarna när det öppnas i dörrar hit och dit.
Öppnar du dörren på vintern sprids det snabbt på golvet i hela huset och elementen går på och brinner i onödan.
Så ha koll på dom! Bästa är som sagt att nästan stänga av/sänka dom på dagarna.

Och ja det jag kan säga om dina utgifter är ju internet, låter otroligt dyrt! Titta istället på 5G kanske?
Telias kostar 229 kr i månaden:
https://www.telia.se/privat/om/5g

Och får du ut 28 och har fasta räkningar på 16500 så innebär det alltså att du gör åt 11500 under månaden om du nu alltså går +/- noll.
Dom 11500 hade jag nog också tagit och kollat på var dom går någonstans och skurit ner där!
För mat klarar ni väl er på runt 3000 kanske? Drivmedel 2000?
Så där har du 6500 kr över. Går dom 6500 åt till nödvändiga saker?
Du måste ju ha ett sparade varje månad också! Men det kanske du har?
Och klipp alla onödiga kreditkort! Klarnakortet är livsfarligt!

Bara lite spånande från min sida här :)
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Bilen. Du har högre bilkostnad i förhållande till lön. Bit i det sura äpplet och skaffa billigare bil av känt märke. Vi har samma eller liknande inkomst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
Det är viktigt att ha ett sparande, dvs en buffert för oväntade utgifter. Har man inte det kan man hamna i stora problem och höga onödiga kostnader.
Börjar man från noll kan 10000:- vara ett första mål.
 
  • Gilla
MiaV och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Fakta är att det är brist på arbetskraft.

Att du blandar in alla möjliga omvärldsfaktorer ändrar inte det minsta på att arbetsmarknaden i huvudsak nästintill skriker efter kompetent personal.

Om du är det minsta serviceminded finns det hur mycket som helst inom t ex restaurangbranschen.

Inom andra branscher kan de ha andra kompetenskrav men bara genom att kunna läsa och skriva hyfsad svenska och ha arbetat senaste tiden kommer du före ungefär hälften av dem som är inskrivna på arbetsförmedlingen.
Precis - omvärldfaktorer påverkar naturligtvis aldrig arbetsmarknaden. T ex kommer säkert inga stora industrier med hög elförbrukning att påverkas alls av elpriserna i vinter.... Precis som att inga branscher drabbades av Corona.

Restaurangbranschen låter ju verkligen som ett bra jobb med arbetstider som passar en ensamstående småbarnsmamma som bor utanför staden.

Om du ska ge råd så gör det gärna utifrån TS situation.

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
där ja! Därför jag startade den här tråden. Trots en svår tid framöver så vill jag gå igenom den tiden med mina djur! Jag prioriterar mina djur men vill prioritera bort annat så man klarar av elräkningen sen och mat på bordet som kommer höjas ännu mer.
Har du bott i huset länge om du bor i hus tänkte ifall du har det väldigt kärvt kanske du kan värdera upp huset å slippa amotering eller minska amoteringen
 
  • Haha
sunqan
  • Laddar…
TS hyr huset.....
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
eftersom du tog upp el som fast men inte bränsle till bil så undrar jag om det är elbil , har du du en kostnad där ?
 
Mobil-internet [1200:-] verkar helt vansinnigt. Jag klarar mig med fast internet 399:- [100/100Mb, bahnhof] + 1Gb internet i tfn [Fonia] för 129:-
Det förutsätter ju att man utför sina internetbehov hemma och bara kollar busstideter, öppettider etc när man är ute på sta'n.

Billån [3000:-] verkar helt vansinnigt det också. Jag har en V60, 2013, 10000 mil och den kostar mig 1540:-/månaden. Den har 226hk diesel, honungsfärgat skinn och taklucka. Lyx så det duger för en genomsnittspensionär.

Det känns som du bara behöver rucka en aning på dina krav för att komma ner på rätt sida om strecket.
Jag har en släkting som sålde sin gamla Peugeot 404 efter 33000 mil. Den fungerade perfekt. Det är dags att inse att det finns ett bil-liv efter 10000 mil! Du behöver i så fall hålla reda på om kamremsbyte skett eller inte innan du slår till. Det kan andra än jag förklara.

Plus: förmodligen skulle det löna sig för dig att låta Kundkraft ta hand om dina elleverantörer. Det är inte helt optimalt men man hamnar inte fullkomligt snett när det kommer till elpriset.
Så kontakta kundkraft och låt dem köpa el från den leverantör som ger bästa priset. Plus en liten dusör åt Kundkraft. Tro mig, det är värt besväret. Jag har en kåk med 125 + 125kvm och klarar mig med 600-700:- den här årstiden.

H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.