lunnabo lunnabo skrev:
Klart att Krille vet bättre än TS om vad hon själv säger.
Åtminstone enligt Krille...
Nu är det klarlagt.
Krille visste bättre än TS.
Hon har numera ångrat sitt utträde ur A-kassan.
Sannolikt har hon också ändrat ståndpunkt om att vid arbetslöshet besöka en arbetsförmedling som ju görs via nätet nuförtiden men om det har TS inte uttalat sig.
Vidhåller dock min uppfattning om att A-kassan är helt onödig för en absolut majoritet av den heltidsarbetande befolkningen.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
VARNING PÅ STAN ⛔️
Sånt här har jag sett mkt av på fb. Det är ett sätt att tigga. Man tar på sig offerkoftan och hoppas på att ngn blåst och lättlurad person skänker pengar.
Min kompis skänkte 2000kr till en tjej som inte hade råd med veterinär när hunden blev dålig. Hunden gick bort, då sade hon att hon önskade hon hade pengar till en urna och drog till värsta historien om det.

Detta inlägg är även detta märkligt. En normal person lägger inte ut sådana konkreta summor och på vad m.m. Detta är manipulationstiggeri och inget annat.
Visst kan jag ha fel men så märkligt att skriva om detta på denna sida.
Ja det är klart du har fel. Det finns ingen som helst logik i det du skriver. Skäms.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Du ifrågasatte min kostnad för min bil, helt utan grund. Varför du inte kunde hålla dig till TS bil vet jag faktiskt inte.
Grund har jag, om än något grumlig då inte själv redovisat några egna siffror utan bara en länk till beräkningar som naturligtvis blir något generaliserade.

Hursomhelst är TS situation inte som din då hennes bil är dyrare per månad/mil trots att den är värd mindre än hälften av din bil. Det hjälper henne inte att köpa din v90 för 300 000 för att få ner milkostnaden.
 
H Hammarspik skrev:
-kommer även ändra djurfoder till mina djur i fortsättningen när nuvarande påsen är slut. Hunden mår nog lika bra av att äta annat än royal Canin som inte är den billigaste sorten
Vi har precis bytt från Royal Canin till ProFine som ska vara bra kvalitet och är mycket billigare. Skaffa även appen Bonuscard och handla i samma butik varje gång så är var 6:e säck gratis.

Vad gäller frukt så är äpplen, plommon mm gratis om ett par veckor. Brukar finnas lokala facebookgrupper, där kan du fråga om du får plocka hos någon om du inte har själv där du hyr. Även köp- och säljgrupper av olika slag, där man kan "byta upp sig" när barnen växer ur fotbollsskorna och behöver en storlek större.

Kika också på MatSmart, där säljer de produkter som är kort datum och liknande. Köper man bara sådant man ändå skulle ha, eller som ersätter sådant man ändå skulle ha, så sparar man en hel del på det i längden.

Finns också en app som heter Matpriskollen som visar rabatter i alla butiker. Välj de butiker du handlar i, sök på tex Bregott, så ser du om någon butik har erbjudande på det denna veckan.

När det gäller bilen är det ju som det är, och att byta nu när det fortfarande är lån kvar och inga andra höga kostnader på den kan bara dumt, men börja spana redan nu efter ett billigare alternativ, så blir det inte ett panikköp den dagen det är dags. Elbil är ofta ett väldigt bra val för den som bor på landet, man har ju inga problem att ladda hemma.

Kollas också på fotbollsträningen elelr i den där lokala FB-gruppen som troligen finns om någon bor i närheten så att ni kan turas om att skjutsa barnen. Då nästan halveras kostnaden för transport till fritidsaktiviteter!
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Nu är det klarlagt.
Krille visste bättre än TS.
Hon har numera ångrat sitt utträde ur A-kassan.
Sannolikt har hon också ändrat ståndpunkt om att vid arbetslöshet besöka en arbetsförmedling som ju görs via nätet nuförtiden men om det har TS inte uttalat sig.
Vidhåller dock min uppfattning om att A-kassan är helt onödig för en absolut majoritet av den heltidsarbetande befolkningen.
Alla försäkringar är väl onödiga tills man behöver den ;)

Med tanke på hur världen ser ut med krig, komponenbrist, inflation, dyr el, höga oljepriser och hög inflation finns dock större behov än någonsin att vara med i a-kassan.

Finns helt enkelt för många faktorer utom ens egen kontroll som kan orsaka arbetslöshet oavsett vilken kompetens man har. Speciellt om man har små marginaler, har familj och bor i en mindre ort.

Har man hunnit uppleva några lågkonjunkturer i livet så har man nog lite mer ödmjuk syn i frågan.

/Krille (som inte varit arbetslös en dag sedan jag började jobba för 25 år sedan men ändå alltid varit medlem i a-kassan)
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
1.30 gav jag för medium ägg på Lidl för ett par veckor sedan dessförinnan 1.10 på maxi
Att lägga tio minuter i veckan och gå igenom reklambladen sparar man många pengar på i månaden.
H HPM skrev:
Instämmer i tidigare inlägg om att internet verkar osedvanligt dyrt, du fick goda råd av andra här i kommentarerna, så kolla upp!
Din hund och katt försäkring låter väldigt dyr, dags att kolla upp marknaden därmed, tror du skall kolla med fler bolag, skiljer mycket mellan bolagen och bör bli billigare och naturligtvis så kollar du upp bilförsäkringen, där finns oftast mycket pengar att spara. Kolla bilförsäkringen varje år! Det som var billigt tenderar att bli dyrt när man varit kund något år.

Barnförsäkring om du tagit den separat så brukar den vara dyr, kolla med ditt fackförbund om du är medlem i facket, de brukar erbjuda barn och olycksfallsförsäkringar till väldigt bra priser.
Överlag så skall du nog lägga lite tid på att se över dina försäkringar och kolla med flera bolag, där finns oftast mycket pengar att spara, inte alltid säkert att man sparar på att samla i ett bolag.

Om du inte är medlem i facket och betalar bara för a-kassa så är 200 högt, 130 kronor är mer rimligt, i så fall byt A-kassa, du har rätt att gå till vilken a-kassa du vill,,

Det är några timmars jobb och en del telefonsamtal, men det brukar vara en otroligt bra timpenning för det arbetet
lycka till
Jag har kollat upp allt det där förutom byta A-kassa jag skrev 200 men betalar 170. Men kanske ska byta


Vet du vad det är för ägg du köper för 1.30 styck? Kan det vara från höns som sitter instängda och på varandra i en bur dygnet runt? Isåfall betalar jag hellre 4 kronor per ägg bara dom är frigående och har ett bra liv.
 
G
Låter som att byta bostad är ett måste. Hyrerätt med varmhyra (som väl ofta är standard?).
 
Hur bor hon, hyresrätt på landet som inte är lgh. Man blir ju nyfiken
 
  • Gilla
Steffo6804
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Alla försäkringar är väl onödiga tills man behöver den ;)

Med tanke på hur världen ser ut med krig, komponenbrist, inflation, dyr el, höga oljepriser och hög inflation finns dock större behov än någonsin att vara med i a-kassan.

Finns helt enkelt för många faktorer utom ens egen kontroll som kan orsaka arbetslöshet oavsett vilken kompetens man har. Speciellt om man har små marginaler, har familj och bor i en mindre ort.

Har man hunnit uppleva några lågkonjunkturer i livet så har man nog lite mer ödmjuk syn i frågan.

/Krille (som inte varit arbetslös en dag sedan jag började jobba för 25 år sedan men ändå alltid varit medlem i a-kassan)
Fakta är att det är brist på arbetskraft.

Att du blandar in alla möjliga omvärldsfaktorer ändrar inte det minsta på att arbetsmarknaden i huvudsak nästintill skriker efter kompetent personal.

Om du är det minsta serviceminded finns det hur mycket som helst inom t ex restaurangbranschen.

Inom andra branscher kan de ha andra kompetenskrav men bara genom att kunna läsa och skriva hyfsad svenska och ha arbetat senaste tiden kommer du före ungefär hälften av dem som är inskrivna på arbetsförmedlingen.
 
G Gjutjärn skrev:
Låter som att byta bostad är ett måste. Hyrerätt med varmhyra (som väl ofta är standard?).
varför ett måste när man inte går back?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Är ganska säker att det är många fler än jag som bor i hus och oroar sig för elen kommande vintern. Är det ett måste för alla att flytta till lägenhet med varmhyra? Jag flydde nyss ifrån en lägenhet med varmhyra, tro mig hittills har det inte varit billigare där..
 
  • Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
G
H Hammarspik skrev:
varför ett måste när man inte går back?
Men gick du inte +/- noll? Även om inte nu elpriserna hade chockat som dom gör så måste du ju kunna spara tänker jag ändå. Till oförutsedda saker som kan inträffa!
Och i en hyresrätt med varmhyra är det ju få saker som kan chocka och ger därmed större utrymma att kunna få igång ett sparande. Sen är ju ändå 6000 varmhyra nog inget konstigt så du kanske ändå hamnar på +/- noll. Men du sitter tryggare i båten lixom.
 
H Hammarspik skrev:
Är ganska säker att det är många fler än jag som bor i hus och oroar sig för elen kommande vintern. Är det ett måste för alla att flytta till lägenhet med varmhyra? Jag flydde nyss ifrån en lägenhet med varmhyra, tro mig hittills har det inte varit billigare där..
Lägenheten som du bodde i låg den också flera mil från både ditt arbete och barnens fotbollsträning?

Min Killgissning är att du blev tvungen att skaffa bil när du flyttade ut på landet.
Nu har du inga pengar över.
Ingen reserv för oförutsedda utgifter.

Din bilkostnad är i princip en omkostnad pga ditt val av boende.
 
G Gjutjärn skrev:
Men gick du inte +/- noll? Även om inte nu elpriserna hade chockat som dom gör så måste du ju kunna spara tänker jag ändå. Till oförutsedda saker som kan inträffa!
Och i en hyresrätt med varmhyra är det ju få saker som kan chocka och ger därmed större utrymma att kunna få igång ett sparande. Sen är ju ändå 6000 varmhyra nog inget konstigt så du kanske ändå hamnar på +/- noll. Men du sitter tryggare i båten lixom.
Nästa gång hyrorna ska förhandlas kommer hyresvärdarna ha goda argument för rejäla hyreshöjningar pga elpriser, inflation mm. Detta kan inte den enskilda hyresgästen påverka, så varm eller kallhyra gör nog ingen skillnad på lite längre sikt.

Äger man boendet själv går det att åtgärda värmekälla eller isolering så där finns mer handlingsfrihet, förutsatt att det kan finansieras.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Men gick du inte +/- noll? Även om inte nu elpriserna hade chockat som dom gör så måste du ju kunna spara tänker jag ändå. Till oförutsedda saker som kan inträffa!
Och i en hyresrätt med varmhyra är det ju få saker som kan chocka och ger därmed större utrymma att kunna få igång ett sparande. Sen är ju ändå 6000 varmhyra nog inget konstigt så du kanske ändå hamnar på +/- noll. Men du sitter tryggare i båten lixom.
jag hyr min bostad nu enda skillnaden är elen på vintern.

Flyttade hit i våras och änsålånge är mitt nuvarande boende billigare än när jag hyrde lägenhet. Men jag kommer få några tuffa vintermånader och det vill jag förbereda mig på. Gick plus/minus när jag bodde där med. Har varit så enda sen jag blev vuxen. För 10 år sen när jag fick ut 15 levde jag på 15 nu får jag ut 28 och lever på 28 men några tusenlappar vet jag jag kan spara nu utan att behöva flytta, sälja bilen och djuren!
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.