Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
”Bråkar” gör man via tingsrätten och rättshjälpen man har i hemförsäkringen. Har du hyfsat små barn kan det betala sig i längden. Det tog 2 år innan min första dom och en ny sväng i både tingsrätt och hovrätt tio år senare. Men jag har haft 3500,-/barn som resultat av ”bråket”.
Ursäkta helt off topic men skulle gärna vilja ha bekräftelse på tidsutdräkten om underhållsstöd.

Hur kan det vara möjligt att det tar 10 år att få underhåll fastställt i domstol?
Även om det inkluderar ett överklagande.
 
@
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Att du går +/- 0 i slutet av varje månad kan också bero på att du anpassar de (rörliga) kostnaderna efter dina intäkter. Sparar du något! Annars borde du göra det. Smartast är att sätta av sparandet direkt då man får lönen (och inte i slutet av månaden). Tänker man att man ska spara "det som blir över" så blir det sällan något - just därför att man riskerar att anpassa utgifterna efter vad man har på kontot...
 
  • Gilla
luksan och 5 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Du vet varken min bils ålder, hur länge jag tänkte behålla den, hur mycket jag kör per år eller mina kapitalkostnader. Därför får du helt fel resultat.

Du kan pröva att ändra mellan 1500 och 3000 mil i kalkylen, så ser du hur resultatet ändras drastiskt.
Så är det, men det är främst TS bil det handlar om, inte din eller min. (Därför jag satte alla parametrar konservativt, och om en v90 är värd 300 000 så ger det en fingervisning om åldern. Men jag föredrar som sagt att tänka igenom kostnaderna och räkna själv istället). Att du behåller bilen länge hjälper dig inte det här året, det blir bara mindre kostnad i snitt över tid. Återigen så är det skillnad på kostnad och utgift. Om läget är akut för TS bör fokus ligga på det senare, annars tvärtom.
 
S sjoelund skrev:
Så du har slutat använda något billigt (tvål) och bytt till dyra parfymerade produkter. Vi har haft ett par såna på jobbet som chefen behövt prata med för att förklara hur mycket de luktar...
Jag har extremt raka och ärliga kamrater, fru, familj och arbetskamrater. Hade jag luktat illa så hade de sagt det till mig... det är när du inte tvättar dig eller dina kläder som du stinker. Jag gör inte som ett franskt luder och hoppar över duschen och tömmer parfymflaskan ;)
 
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
MultiMan MultiMan skrev:
Vad tycker du själv att du är beredd att ändra på eller dra in? Kan du skriva ner det kortfattat, så vi vet vad du tagit till dig, och vi kan börja titta på de andra delarna.

Jag tycker mig inte ha sett särskilt mycket (utom väldigt dåliga förslag som att säga upp A-kassan), utan mest status quo. Kanske har jag läst slarvigt.
Det har varit många kloka ord i tråden men jag hoppas att du hittar en kärlek som du vill leva ihop med. ❤️
 
P Pin skrev:
Så är det, men det är främst TS bil det handlar om, inte din eller min.
Du ifrågasatte min kostnad för min bil, helt utan grund. Varför du inte kunde hålla dig till TS bil vet jag faktiskt inte.
 
H Hammarspik skrev:
jag känner också att jag har det som behövs men ändå har jag knappt råd. kanske att man sparar några kronor om man byter försäkringsbolag? Djuren har jag haft i många år och är barnens bästa kompisar, så att göra mig av med dom går bara inte men jag är mycket medveten om att dom kostar.. jag lägger inga pengar på netflix, Spotify, tv kanaler, röker inte dricker inte

kan unna oss en pizza, läsk och chips en gång i månaden.

Valde bra försäkringar (lite dyrare) till djuren just för jag vet det blir kämpigt den dagen man behöver åka till veterinären. Den dagen är det guldvärd

En tanke är att chansa på att djuren inte blir sjuka men att sätta av en egen liten budget för eventuella kostnader. Blir de inte sjuka eller så sjuka att det inte går att göra något ändå så har du ju pengar på kontot att disponera som du vill. Beror lite på hur gamla de är. Menar då att om de börjar närma sig en ålder då sjukdomar/skador blir mer frekventa så är det ju dumt att säga upp en försäkring du redan betalat för.

Bilen är kanske något att se över men samtidigt kräver det kapital för att köpa en billigare. Om du bor så att det går att lösa många ärenden på cykel kan man ju göra sig av med den. Inte kul men det går.
 
A ahammas skrev:
En tanke är att chansa på att djuren inte blir sjuka men att sätta av en egen liten budget för eventuella kostnader. Blir de inte sjuka eller så sjuka att det inte går att göra något ändå så har du ju pengar på kontot att disponera som du vill. Beror lite på hur gamla de är. Menar då att om de börjar närma sig en ålder då sjukdomar/skador blir mer frekventa så är det ju dumt att säga upp en försäkring du redan betalat för.

Bilen är kanske något att se över men samtidigt kräver det kapital för att köpa en billigare. Om du bor så att det går att lösa många ärenden på cykel kan man ju göra sig av med den. Inte kul men det går.
kommer inte chansa katten skadade sig och det gick på 60 tusen. Tack vore försäkringen 9 tusen. Kommer ta väldigt lång tid att spara ihop 60 tusen. Sen har jag 2 djur så spara 120 000 om jag ska skippa försäkringen istället. Nej försäkringen är en stor trygghet
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Orientexpressen Orientexpressen skrev:
Var otrogen!! Skaffa flera olika bensinkort och fiska runt för att se vilka som har bra starterbjudande (utan orimliga förbehåll).
Ha koll på rabatter på bensinbolag, just nu tankar jag bara på Preem som ger 35 öre rabatt/liter juni,juli,augusti med kopplat debit/kredit-kort.
 
D Dilato skrev:
Ha koll på rabatter på bensinbolag, just nu tankar jag bara på Preem som ger 35 öre rabatt/liter juni,juli,augusti med kopplat debit/kredit-kort.
har man flera bensinbolag i närheten kan det vara något. Men nu har jag bara 1 där jag jobbar och barnen går i skola. Så köra 5 mil in till stan bara för att tanka billigare nää det lönar sig nog inte. Däremot kan jag såklart tänka på tanka dom få gånger jag är i stan!
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
Instämmer i tidigare inlägg om att internet verkar osedvanligt dyrt, du fick goda råd av andra här i kommentarerna, så kolla upp!
Din hund och katt försäkring låter väldigt dyr, dags att kolla upp marknaden därmed, tror du skall kolla med fler bolag, skiljer mycket mellan bolagen och bör bli billigare och naturligtvis så kollar du upp bilförsäkringen, där finns oftast mycket pengar att spara. Kolla bilförsäkringen varje år! Det som var billigt tenderar att bli dyrt när man varit kund något år.

Barnförsäkring om du tagit den separat så brukar den vara dyr, kolla med ditt fackförbund om du är medlem i facket, de brukar erbjuda barn och olycksfallsförsäkringar till väldigt bra priser.
Överlag så skall du nog lägga lite tid på att se över dina försäkringar och kolla med flera bolag, där finns oftast mycket pengar att spara, inte alltid säkert att man sparar på att samla i ett bolag.

Om du inte är medlem i facket och betalar bara för a-kassa så är 200 högt, 130 kronor är mer rimligt, i så fall byt A-kassa, du har rätt att gå till vilken a-kassa du vill,,

Det är några timmars jobb och en del telefonsamtal, men det brukar vara en otroligt bra timpenning för det arbetet
lycka till
 
J
Det kan vara värt att registrera dig på någon högskolekurs till hösten för att kunna ta del av studentrabatter. Finns ofta väldigt bra erbjudanden för mobilabonnemang, internet, försäkringar osv. Sen dessutom diverse studentrabatter i vardagen.

Du behöver dock kolla upp hur hög studietakt som behövs för student-/mecenatkort.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Var kan du köpa ägg för 2 kr numera? Jag har inte kunnat det sedan februari eller så. 3,50 är nya normala för frukostägg där jag bor. Willys har vid ett tillfälle haft 24 små mediumägg för 45kr på extrapris. I februari var samma erbjudande 30kr. Vanliga L frukostägg ligger runt de 3,50 jag nämnde först, ibland ännu mer beroende på sort och märke.

Ägg är en av de basvaror som drabbats mest av inflationen, och jag äter dessutom mycket ägg, så det har känts i plånboken.

Jag kan inte hitta makrill för 10 kr burken längre heller. Billigaste sorten (i 3-pack) kostar sedan några månader, 49 kr på ICA, dvs drygt 16 kr burken.

Jag åt mycket Abbas fiskbullar innan, men det har gått från 16-17 kr till 25-26 på kort tid, så det har jag inte råd med längre. Mycket beroende på att nästan allt blivit mycket dyrare.
1.30 gav jag för medium ägg på Lidl för ett par veckor sedan dessförinnan 1.10 på maxi
Att lägga tio minuter i veckan och gå igenom reklambladen sparar man många pengar på i månaden.
 
Redigerat:
H HPM skrev:
Instämmer i tidigare inlägg om att internet verkar osedvanligt dyrt, du fick goda råd av andra här i kommentarerna, så kolla upp!
Din hund och katt försäkring låter väldigt dyr, dags att kolla upp marknaden därmed, tror du skall kolla med fler bolag, skiljer mycket mellan bolagen och bör bli billigare och naturligtvis så kollar du upp bilförsäkringen, där finns oftast mycket pengar att spara. Kolla bilförsäkringen varje år! Det som var billigt tenderar att bli dyrt när man varit kund något år.

Barnförsäkring om du tagit den separat så brukar den vara dyr, kolla med ditt fackförbund om du är medlem i facket, de brukar erbjuda barn och olycksfallsförsäkringar till väldigt bra priser.
Överlag så skall du nog lägga lite tid på att se över dina försäkringar och kolla med flera bolag, där finns oftast mycket pengar att spara, inte alltid säkert att man sparar på att samla i ett bolag.

Om du inte är medlem i facket och betalar bara för a-kassa så är 200 högt, 130 kronor är mer rimligt, i så fall byt A-kassa, du har rätt att gå till vilken a-kassa du vill,,

Det är några timmars jobb och en del telefonsamtal, men det brukar vara en otroligt bra timpenning för det arbetet
lycka till
H HPM skrev:
Instämmer i tidigare inlägg om att internet verkar osedvanligt dyrt, du fick goda råd av andra här i kommentarerna, så kolla upp!
Din hund och katt försäkring låter väldigt dyr, dags att kolla upp marknaden därmed, tror du skall kolla med fler bolag, skiljer mycket mellan bolagen och bör bli billigare och naturligtvis så kollar du upp bilförsäkringen, där finns oftast mycket pengar att spara. Kolla bilförsäkringen varje år! Det som var billigt tenderar att bli dyrt när man varit kund något år.

Barnförsäkring om du tagit den separat så brukar den vara dyr, kolla med ditt fackförbund om du är medlem i facket, de brukar erbjuda barn och olycksfallsförsäkringar till väldigt bra priser.
Överlag så skall du nog lägga lite tid på att se över dina försäkringar och kolla med flera bolag, där finns oftast mycket pengar att spara, inte alltid säkert att man sparar på att samla i ett bolag.

Om du inte är medlem i facket och betalar bara för a-kassa så är 200 högt, 130 kronor är mer rimligt, i så fall byt A-kassa, du har rätt att gå till vilken a-kassa du vill,,

Det är några timmars jobb och en del telefonsamtal, men det brukar vara en otroligt bra timpenning för det arbetet du kanske inte kan byta just nu med tanke på förfallodatum för försäkringen, men jobbet gör du nu och låter det nya bolaget ta över när din gamla försäkring går ut
lycka till
 
electroluxaren skrev:
Nä det är väl lättare att sitta i bilkö i timmar LOL!!!
Ja där har vi vanföreställning #2. Det är varken snabbt eller smidigt att åka kommunalt genom stan. För min del tar det 1h15min med buss och tunnelbana. Även i rusningstrafik går det snabbare att åka de två milen med en bil och på mc tar det 23min….
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.