Det är ju trevliga saker, men om du måste få loss pengar är det typiskt sånt som ni behöver avstå från. Som kom annan skrev hade det varit intressant vart resterande 11,5 kkr går, efter de fasta räkningarna.

H Hammarspik skrev:
Om jag skaffar fiber jag hittade för 229 i månaden. Då har jag fri surf hemma. Men jag lyssnar på Spotify hela dagarna på jobbet genom telefonen och sonen är ute och spelar mycket Pokémon på telefonen. Ska vi ha fri surf på telefonen med? Isåfall ser det ut som det blir en kostnad på 400-500 där med. Och då blir internetet vi har nu typ billigare? Nu betalar vi ca 700 och har fri surf hemma och fri surf på våra telefoner. Dålig teckning hemma men det är en annan sak..

blir bara en orosmoment om jag typ känner att nä nu lyssnar jag inte för att spara på surf
 
J Jesca skrev:
Det är ju trevliga saker, men om du måste få loss pengar är det typiskt sånt som ni behöver avstå från. Som kom annan skrev hade det varit intressant vart resterande 11,5 kkr går, efter de fasta räkningarna.
jag kan avstå Spotify. Betalar inte för den tjänsten men att lyssna på musik utan reklam är väl inte lyx egentligen? Jag klarar mig värre för sonen som spelar Pokémon med kompisar.. ska jag säga nej nu får du inte spela det spelet mer för mamma måste spara pengar.. är bra motion på köpet..

skrev innan vart resterande går men ca 5000 på mat hygien 3000 på diesel och resten till djurfoder och saker barnen behöver
 
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Hej!
Hyra 6000 - inget
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern - lägg undan under året, dra ner värmen och skaffa sockor
Billån 3000 - kan du lägga ihop billån och privatlån via exempelvis facket till ett lån?
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300 - se billån.
Mobil-internet 1200 - inget eller Telia med familje abonnemang, borde gå att få ner utan att försämra.
Hundförsäkring 650 - ok
Kattförsäkring 350 - se över om du hittar billigare, alternativt få en bra deal med både hund och katt.
Barnförsäkring 300 - rör ej!
Barnomsorg 400 - inget att göra åt
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

Skaffa extra inkomst?

Skippa bil så mycket du kan, cykla om möjligt, bra för hälsan dessutom.

(y)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du hade för liten marginal. Man måste budgeterat för att klara sämre tider
Snack. Ingen, absolut INGEN, kunde förutse att drivmedel skulle bli mer än 100 % dyrare, eller att elen under sommaren skulle kosta mer än i vintras per kWh. Ja, men bör ha buffert med buffertar som krävs för detta är det ingen som sitter på. Vänta ett tag till så kommer du att se folk som tvingas lämna sina hem fastän de inte är belånade över skorstenen, har fast jobb, ok inkomst, inga lyxlirare, osv.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Snack. Ingen, absolut INGEN, kunde förutse att drivmedel skulle bli mer än 100 % dyrare, eller att elen under sommaren skulle kosta mer än i vintras per kWh. Ja, men bör ha buffert med buffertar som krävs för detta är det ingen som sitter på. Vänta ett tag till så kommer du att se folk som tvingas lämna sina hem fastän de inte är belånade över skorstenen, har fast jobb, ok inkomst, inga lyxlirare, osv.
Man måste ha buffert för det oförutsägbara. Ett stort problem med svenskar är att majoriteten har för lite sparkapital
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Som nån annan skrev så tror jag du behöver slakta några heliga kor så att säga. Bara för att du inte ser något som lyx behöver inte det betyda att du har råd med det eller ska ha det. Jag tycker definitivt man kan leva utan prenumerationstjänster även om det såklart är trevligt. Sonen blir nog inte glad men är det Pokémon eller värme/mat/bil kan ni vara tvungna. Jag tycker er matkostnad är något hög. Beror iofs mycket på ålder på barnen men vi har samma med 2 vuxna och 2 barn (4 och 7). Konsumentverket har broschyren ”koll på ekonomin” där man får siffror att jämföra med.

Kan du minska körningen? Även 3000kr diesel per månad låter jättehögt. Ingår några andra bilkostnader i det? Jag pendlar t jobbet med ca 200mil per månad och ligger rejält under. Övrig körning vi gör är i närområdet så där blir det inga mil att tala om. Kanske du kan minska körningen och bränsleförbrukningen genom att tex samla inköp/aktiviteter till samma tillfällen och samma platser.

H Hammarspik skrev:
jag kan avstå Spotify. Betalar inte för den tjänsten men att lyssna på musik utan reklam är väl inte lyx egentligen? Jag klarar mig värre för sonen som spelar Pokémon med kompisar.. ska jag säga nej nu får du inte spela det spelet mer för mamma måste spara pengar.. är bra motion på köpet..

skrev innan vart resterande går men ca 5000 på mat hygien 3000 på diesel och resten till djurfoder och saker barnen behöver
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man måste ha buffert för det oförutsägbara. Ett stort problem med svenskar är att majoriteten har för lite sparkapital
Ok, så du kan hosta upp 150 miljarder nu om 3 minuter?
Om du inte kan hosta upp 150 miljarder nu inom 3 minuter så har du för lite sparkapital.

Det är vad du själv säger.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.

Hund och katt försäkringen är alldeles för dyr , jag betalar knappt 250 för min hund försäkring där kan du spara säkert en 500 kr om du jämför, bil försäkring också, jag betalar 350 för en helförsäkring , så runt 750 kr kan du spara på hund katt och bil försäkringen .Men 100 kr i villa försäkring är väldigt billigt, där betalat vi 400 i mån . /Camilla
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Saga Camilla skrev:
Hund och katt försäkringen är alldeles för dyr , jag betalar knappt 250 för min hund försäkring där kan du spara säkert en 500 kr om du jämför, bil försäkring också, jag betalar 350 för en helförsäkring , så runt 750 kr kan du spara på hund katt och bil försäkringen .Men 100 kr i villa försäkring är väldigt billigt, där betalat vi 400 i mån . /Camilla
jag är ganska säker på att om vi åker till vet samtidigt med våra djur och samma skada att jag kommer undan mycket billigare än du. Visst kan man ha en billig och sämre djurförsäkring men den dagen man är hos vet lönar det sig med bra försäkring?

vad har du i vetbelopp? Självrisk och rörlig del?

den summan du betalar brukar ha 30 tusen i vetbelopp. Alldeles för lite för min del. Plus att jag vill ha låg självrisk och 15% rörlig
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man måste ha buffert för det oförutsägbara. Ett stort problem med svenskar är att majoriteten har för lite sparkapital
Det må så vara att många har för liten buffert. Det absurda är ju att man ska behöva ta från sin buffert till vanliga månatliga utgifter helt plötsligt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Det må så vara att många har för liten buffert. Det absurda är ju att man ska behöva ta från sin buffert till vanliga månatliga utgifter helt plötsligt.
Ja då måste man börja anpassa sig till de nya förhållandena, utan buffert finns det ingen tid anpassa sig. Att man ska behöva berätta det är för vuxna männiksorb
 
  • Gilla
Bigfoot och 5 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Det må så vara att många har för liten buffert. Det absurda är ju att man ska behöva ta från sin buffert till vanliga månatliga utgifter helt plötsligt.
Helt rätt. Buffert skall inte vara till för konsumtion, utan snarare för om spisen går sönder, bilen behöver repareras, osv. Inte för att företag betalar för lite i skatt i Sverige, eller för att våra politiker är inkompetenta. Vart tog tjänstemannaansvaret vägen? Situationen TS sitter i och som många andra kommer att hamna i i vinter, kommer att bli "intressant". Räkna med elpriser över 6 kr/kWh hela vintern och troligen fram tills kärnkraften kommer igång (igen).
 
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Låter som ett i-landsproblem. Husdjur är ju ingen livsnödvändighet så dess djurförsäkringar är det första att spara på. Fanns inte ens förr, livet har sin gång. Lägg därtill eventuellt djurfoder om man gör sig av med husdjuren helt. Dessutom obegränsad mobilsurf klarar man sig oxå lätt utan. En bekvämare lösning är annars att se till att man kan dela hushållskostnaderna på två personer, minst 6000 kr på ett bräde, testa en annons.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Kattförsäkringen låter lite dyr, jag har stor kattförsäkring hos IF och betalar med viss rabatt 2200:- årligen. Du tar dock en viss risk att byta.
 
S Saga Camilla skrev:
Hund och katt försäkringen är alldeles för dyr , jag betalar knappt 250 för min hund försäkring där kan du spara säkert en 500 kr om du jämför, bil försäkring också, jag betalar 350 för en helförsäkring , så runt 750 kr kan du spara på hund katt och bil försäkringen .Men 100 kr i villa försäkring är väldigt billigt, där betalat vi 400 i mån . /Camilla
Vilket bolag har du vi betalar 900kr tror jag sambon sa agria nu fick vi ta bort livmordern akut kosta 4 k i självrisk 25k annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.