H Hammarspik skrev:
jag är ganska säker på att om vi åker till vet samtidigt med våra djur och samma skada att jag kommer undan mycket billigare än du. Visst kan man ha en billig och sämre djurförsäkring men den dagen man är hos vet lönar det sig med bra försäkring?

vad har du i vetbelopp? Självrisk och rörlig del?

den summan du betalar brukar ha 30 tusen i vetbelopp. Alldeles för lite för min del. Plus att jag vill ha låg självrisk och 15% rörlig
Våran är dyr på vovven 900kr tror 25 rörligt klart att man kanske hade tjänat mest på att inte ha försäkring för dem flesta i längden men då måsta man verkligen lägga undan pengarna. Vår hund kostar nog 3k i snitt i månaden med specialfode hundvakt ibland som vi betalar för efter jag var tvungen byta jobb men ett djur är som ett barn. Men kan man hitta billigare å få typ samma som jag har nu så byter jag gärna. Hon gick på 25 k hos vetrinären senast vi fick betala runt 4k då
 
  • Älska
Cancerman_777
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Eftersom du går +\- Okr så måste du sålla hårt så du har marginal om ngt oförutsett inträffar.
Med tanke på stigande räntor och ökande inflation (högre priser på mat etcetera) så är mina 3 viktigaste råd:
1) sälj hunden och ge bort katten, de kostar mkt mer utöver de fasta utgifterna. Förstår att det kan vara svårt emotionellt, men anser att du inte har ekonomi för detta.
2) Om du inte behöver bilen för att ta dig till jobbet, sälj bilen och skaffa ett månadskort för kollektivtrafiken. Behöver du bil för jobbet eller att det inte finns fungerande kollektivtrafik så se om du inte kan skaffa en billigare bil så att du kanske kan betala tillbaka en del på biolånet. Tycker 3000kr enbart på billån låter mycket, om du har ngn som kan borga för dig kanske du kan få ett bättre lån med lägre ränta.
3) Internet på 1200kr /mån låter högt, det går att få ned. Kontakta olika internetleverantörer för prisuppgifter.

De här 3 åtgärderna bör kunna frigöra ~2500-3000kr så att du har lite marginaler.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
E ettan47 skrev:
Eftersom du går +\- Okr så måste du sålla hårt så du har marginal om ngt oförutsett inträffar.
Med tanke på stigande räntor och ökande inflation (högre priser på mat etcetera) så är mina 3 viktigaste råd:
1) sälj hunden och ge bort katten, de kostar mkt mer utöver de fasta utgifterna. Förstår att det kan vara svårt emotionellt, men anser att du inte har ekonomi för detta.
2) Om du inte behöver bilen för att ta dig till jobbet, sälj bilen och skaffa ett månadskort för kollektivtrafiken. Behöver du bil för jobbet eller att det inte finns fungerande kollektivtrafik så se om du inte kan skaffa en billigare bil så att du kanske kan betala tillbaka en del på biolånet. Tycker 3000kr enbart på billån låter mycket, om du har ngn som kan borga för dig kanske du kan få ett bättre lån med lägre ränta.
3) Internet på 1200kr /mån låter högt, det går att få ned. Kontakta olika internetleverantörer för prisuppgifter.

De här 3 åtgärderna bör kunna frigöra ~2500-3000kr så att du har lite marginaler.
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Låter som ett i-landsproblem. Husdjur är ju ingen livsnödvändighet så dess djurförsäkringar är det första att spara på. Fanns inte ens förr, livet har sin gång. Lägg därtill eventuellt djurfoder om man gör sig av med husdjuren helt. Dessutom obegränsad mobilsurf klarar man sig oxå lätt utan. En bekvämare lösning är annars att se till att man kan dela hushållskostnaderna på två personer, minst 6000 kr på ett bräde, testa en annons.
Osmaklig attityd. "ge bort katten". Tack och lov är förändringar i lagen genomförda/på gång.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Snack. Ingen, absolut INGEN, kunde förutse att drivmedel skulle bli mer än 100 % dyrare, eller att elen under sommaren skulle kosta mer än i vintras per kWh. Ja, men bör ha buffert med buffertar som krävs för detta är det ingen som sitter på. Vänta ett tag till så kommer du att se folk som tvingas lämna sina hem fastän de inte är belånade över skorstenen, har fast jobb, ok inkomst, inga lyxlirare, osv.
Men diesel kostar idag 23 nått. Nyårsafton låg den på 19 något. Hur kan man få det till 100 % ? Det är innan 2017 den kostade nere på 11.

Innan priset höjdes över 20 kronor 1/1-2022 så gick det ut varningssignaler överallt, och innan första bomben slog ner så kom larm om bränslet då också.

Larmet om att det kommer bli dyrt kommande vinter kom det larm om redan i våras. Dvs man har ett halvår på sig att skrapa ihop pengar.
TS har 11000 kr över, och bör således minst i ett halvår innan kylan kommer ha börjat lägga undan pengar för elen.

Detta är ju typiskt "såg det inte komma".

Elräkningen kan knappast kostat över 6000 kr om man inte har pool och sånt krävande som höjer sin förbrukning. Vi har legat för juni på 1631 och juli 2332 kr, Fick elbil i juni så det är den som gjorde att jag fick över 2000 kr.

Folk som får lämna sina hem har helt enkelt inte råd riktigt om de har fast jobb med sitt hus och inte lägger undan pengar.
 
  • Gilla
Ramses II
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Osmaklig attityd. "ge bort katten". Tack och lov är förändringar i lagen genomförda/på gång.
varför är ge bort katten en osmaklig attityd? Antar att du är kattägare själv pga av ditt svar.
Går man redan +/- Okr har man inte råd med husdjur, i det här fallet både en hund och katt. Frågeställaren måste skaffa en marginal för oförutsedda utgifter och husdjur är ingen livsnödvändighet, dessutom går insändaren i praktiken redan back och värre blir det med stigande räntor och ökad inflation.
Får insändaren bättre ekonomi i framtiden så kan man fundera på husdjur igen. Nu måste insändaren prioritera hårt för att skapa sig en marginal, det finns inte utrymme för husdjur.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
E ettan47 skrev:
varför är ge bort katten en osmaklig attityd? Antar att du är kattägare själv pga av ditt svar.
Går man redan +/- Okr har man inte råd med husdjur, i det här fallet både en hund och katt. Frågeställaren måste skaffa en marginal för oförutsedda utgifter och husdjur är ingen livsnödvändighet, dessutom går insändaren i praktiken redan back och värre blir det med stigande räntor och ökad inflation.
Får insändaren bättre ekonomi i framtiden så kan man fundera på husdjur igen. Nu måste insändaren prioritera hårt för att skapa sig en marginal, det finns inte utrymme för husdjur.
"Sälj hunden, ge bort katten". Så en katt är utan värde? Då säger jag istället: lämna barnen till farsan på heltid, eller adoptera bort någon av dem. Då blir det marginaler kan jag lova.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Osmaklig attityd. "ge bort katten". Tack och lov är förändringar i lagen genomförda/på gång.
TS tog ju upp husdjurskostnaderna i sin kalkyl så att avyttra husdjuren är ju då ett realistiskt alternativ eller tror du på allvar att socialförsäkringen skulle täcka kostnader för husdjur. Vill TS till varje pris inte röra kostnaderna för husdjur så är det ju bara att dra ner på något annat, till syvendes och sist måste man hur som helst rätta mun efter matsäck.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men diesel kostar idag 23 nått. Nyårsafton låg den på 19 något. Hur kan man få det till 100 % ? Det är innan 2017 den kostade nere på 11.

Innan priset höjdes över 20 kronor 1/1-2022 så gick det ut varningssignaler överallt, och innan första bomben slog ner så kom larm om bränslet då också.

Larmet om att det kommer bli dyrt kommande vinter kom det larm om redan i våras. Dvs man har ett halvår på sig att skrapa ihop pengar.
TS har 11000 kr över, och bör således minst i ett halvår innan kylan kommer ha börjat lägga undan pengar för elen.

Detta är ju typiskt "såg det inte komma".

Elräkningen kan knappast kostat över 6000 kr om man inte har pool och sånt krävande som höjer sin förbrukning. Vi har legat för juni på 1631 och juli 2332 kr, Fick elbil i juni så det är den som gjorde att jag fick över 2000 kr.

Folk som får lämna sina hem har helt enkelt inte råd riktigt om de har fast jobb med sitt hus och inte lägger undan pengar.
Den har varit uppe på närmare 28:-. Bensinen över 25:-. Wow...Jag överdrev med ca 15 %. Jag tror du förstod andemeningen ändå.
Sammantaget med elpriskatastrofen, så blir det vansinnigt mycket pengar extra jämfört med en normal kostnadsnivå.

Ja en vad bra för dig. Tror du att alla kan ha det som du? Att alla har ett välisolerat hus? Osv. Så är det inte. Att prata kronor är inte relevant (inte minst för diskrimineringen av halva Sverige i elprisområdena).
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Den har varit uppe på närmare 28:-. Bensinen över 25:-. Wow...Jag överdrev med ca 15 %. Jag tror du förstod andemeningen ändå.
Sammantaget med elpriskatastrofen, så blir det vansinnigt mycket pengar extra jämfört med en normal kostnadsnivå.

Ja en vad bra för dig. Tror du att alla kan ha det som du? Att alla har ett välisolerat hus? Osv. Så är det inte. Att prata kronor är inte relevant (inte minst för diskrimineringen av halva Sverige i elprisområdena).

2021-01-15 var dieseln på 14,92 kr. Du överdrev mycket mer. ALLA har haft chansen att ändra om i sin ekonomi.

Mitt hus är från 1945 och inte världens mest isolerade hus. Jag bor i se4 själv och fattar ju att om jag vill ha lite över så lägger jag undan lite pengar under sommaren. Det är så alla bör göra, och ja jag tycker själv det är trams med energipolitiken.
Men bara för att man tycker det betyder ju inte att du kan sitta och sura och överdriva allt bara för att.

Bara att dra in på kostnaderna och lägga undan. Klarar man inte det får man se till att hitta en billig hyreslägenhet och stanna där.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
M Mikael Karlsson4999 skrev:
TS tog ju upp husdjurskostnaderna i sin kalkyl så att avyttra husdjuren är ju då ett realistiskt alternativ eller tror du på allvar att socialförsäkringen skulle täcka kostnader för husdjur. Vill TS till varje pris inte röra kostnaderna för husdjur så är det ju bara att dra ner på något annat, till syvendes och sist måste man hur som helst rätta mun efter matsäck.
TS tog upp barnkostnaderna också.
Absolut. Jag har inte vänt mig mot att justera kostnaderna. Det var "sälj hunden och ge bort katten" jag blir förbannad på. De är liv som man åtagit sig att ta hand om, alltså får man skära i sig själv före dem. Annars kan vi som sagt offra ungarna också.
 
R Rkarlsson skrev:
2021-01-15 var dieseln på 14,92 kr. Du överdrev mycket mer. ALLA har haft chansen att ändra om i sin ekonomi.

Mitt hus är från 1945 och inte världens mest isolerade hus. Jag bor i se4 själv och fattar ju att om jag vill ha lite över så lägger jag undan lite pengar under sommaren. Det är så alla bör göra, och ja jag tycker själv det är trams med energipolitiken.
Men bara för att man tycker det betyder ju inte att du kan sitta och sura och överdriva allt bara för att.

Bara att dra in på kostnaderna och lägga undan. Klarar man inte det får man se till att hitta en billig hyreslägenhet och stanna där.
Mina hus är från liknande epok och i samma elområde, men moderniserade och tilläggsisolerade. Jag säger att du i så fall felprioriterar. Sätt in ved eller pellets istället så behöver du inte lägga undan. Jag surar över inkompetensen makthavarna uppvisar, och arrogansen gentemot befolkningen de skall TJÄNA.
Jag klarar mig utmärkt. Det är inte mig jag tänker på. Och tänker du lite bortom din egen situation så kika lite på pensionärer och deras situation. Tror du de klarar elpris om 5-8 kr/kWh? Tror du de kan investera i en förbränningspanna? Eller skall vi bara helt enkelt som många millenials vill köra ut dem från deras hus som de ofta bott heöa livet i?

Tänk längre.
 
H Hammarspik skrev:
jag kan avstå Spotify. Betalar inte för den tjänsten men att lyssna på musik utan reklam är väl inte lyx egentligen? Jag klarar mig värre för sonen som spelar Pokémon med kompisar.. ska jag säga nej nu får du inte spela det spelet mer för mamma måste spara pengar.. är bra motion på köpet..

skrev innan vart resterande går men ca 5000 på mat hygien 3000 på diesel och resten till djurfoder och saker barnen behöver
Att lyssna på musik är definitivt lyx. En sån där småsak som man kan ge avkall på för att klara sig. Jag skulle gissa att du aldrig har upplevt hur det är att ha det verkligt knapert. När man har haft det blir Spotify helt onödigt för man börjar tänka "skulle jag ha så stora pengar över skulle jag investera dem...... när man har levt i en värld där 100 kronor är stora pengar.

Jag tror inte att du kan säga åt pojken att nu är det slut med Pokemon för du måste spara pengar. Däremot både kan och bör du säga att familjen måste spara pengar och be honom fundera på vad han kan avstå för att dra sitt strå till stacken.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Mina hus är från liknande epok och i samma elområde, men moderniserade och tilläggsisolerade. Jag säger att du i så fall felprioriterar. Sätt in ved eller pellets istället så behöver du inte lägga undan. Jag surar över inkompetensen makthavarna uppvisar, och arrogansen gentemot befolkningen de skall TJÄNA.
Jag klarar mig utmärkt. Det är inte mig jag tänker på. Och tänker du lite bortom din egen situation så kika lite på pensionärer och deras situation. Tror du de klarar elpris om 5-8 kr/kWh? Tror du de kan investera i en förbränningspanna? Eller skall vi bara helt enkelt som många millenials vill köra ut dem från deras hus som de ofta bott heöa livet i?

Tänk längre.
Har bergvärme och kamin på första våningen. Bytt alla gamla fönster till 3-glas. Så kom inte med tips kan jag tycka. Har 16 grader när vi inte är hemma och eldar upp när vi är hemma.

Det jag påpekar är att du överdriver bränslepriset. Och lyser ut värsta apokalypsen. För tusan folk har ju haft minst 6 månader på sig innan nästa kylperiod kommer.

Om man haft jobb hela sitt liv och bott i sitt hus hela sitt liv så är det ju bara att beklaga att man inte i hela sitt liv förutsett att man måste ha pengar liggandes.

Men vi diskuterar inte någon som har ont om pengar i denna tråden, den personen har gott om pengar men vill spara mer.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det hjälper henne inte att du helt utan grund ifrågasätter mina bilkostnader.Det visade sig ju att du inte riktigt hade koll där.

25 kr/mil är en rimlig uppskattning av deltakostnaden, dvs vad man sparar på att ersätta en bilresa med annat. Nöj dig med det.
Det kan bara du svara på och det gör du också, men utan att underbygga svaret med siffror. Men det behöver inte diskutera vidare.

25 kr milen är väl endast deltakostnaden i så fall, inte vad du sparar på att ersätta bilresan med annat. Alltså besparingen av inställd bilresa. Det andra har ju också en kostnad även om det skulle vara en cykel. I värsta fall kostar alternativet mer än deltat. Tex att åka buss 10 km enligt din kalkyl.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
"Sälj hunden, ge bort katten". Så en katt är utan värde? Då säger jag istället: lämna barnen till farsan på heltid, eller adoptera bort någon av dem. Då blir det marginaler kan jag lova.
Du kan väl sälja katten då om det är avgörande.
Hursomhelst är det i alla fall meningslöst för mig att ge ngr förslag till dig om du prioriterar en husdjur / katt före dina barn.
Lycka till med att finna en väg för att få ned kostnaderna.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.