lunnabo lunnabo skrev:
Bäste Krille,

Prova gärna att läsa vad jag skrev.
Prova sedan att försöka förstå vad det betyder.

Då kanske, men bara kanske, skulle också Du Krille inse att hon inte skulle kunna förlora en enda krona.

Spoiler.
Hon skrev att hon inte skulle utnyttja A-kassan vid arbetslöshet. Kan då inte heller få några pengar därifrån och följaktligen inte heller förlora något som hon aldrig skulle få.
Det är många som säger att de aldrig skulle utnyttja arbetslöshetskassan. När de sedan står där arbetslösa brukar det låta annorlunda.
 
  • Gilla
leifherlin och 5 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Bäste Krille,

Prova gärna att läsa vad jag skrev.
Prova sedan att försöka förstå vad det betyder.

Då kanske, men bara kanske, skulle också Du Krille inse att hon inte skulle kunna förlora en enda krona.

Spoiler.
Hon skrev att hon inte skulle utnyttja A-kassan vid arbetslöshet. Kan då inte heller få några pengar därifrån och följaktligen inte heller förlora något som hon aldrig skulle få.
Om hon har den ekonomiska situation som hon beskriver så kommer hon naturligtvis att utnyttja a-kassan om hon blir arbetslös.

Spolier: Härskartekniker på forum var coolt för 20 år sedan bland 15-åringar. Väx upp.

/Krille
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
Köpte bättre begagnad Toyota för 90' för 14 år sedan. Så småningom var bilen avbetald. Sköts noga. På sikt är det bättre att köra slut en bra bil istället för att byta ner sig framför allt för att barnsäkerheten är så viktig. Med TS inkomst är det inte de fasta utgifterna som är problemet utan de dagliga levnadskostnadera som med bättre planering kan få livet riktigt drägligt.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Om hon har den ekonomiska situation som hon beskriver så kommer hon naturligtvis att utnyttja a-kassan om hon blir arbetslös.

Spolier: Härskartekniker på forum var coolt för 20 år sedan bland 15-åringar. Väx upp.

/Krille
Klart att Krille vet bättre än TS om vad hon själv säger.
Åtminstone enligt Krille...
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är många som säger att de aldrig skulle utnyttja arbetslöshetskassan. När de sedan står där arbetslösa brukar det låta annorlunda.
Har du överhuvudtaget någon källa på ditt påstående?
Min källa är TS som säger att hon inte kommer att utnyttja någon A-kassa.
Har inte något belägg för att hon ljuger.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Har du överhuvudtaget någon källa på ditt påstående?
Min källa är TS som säger att hon inte kommer att utnyttja någon A-kassa.
Har inte något belägg för att hon ljuger.
Det kan betyda åtminstone två saker:
1. TS vet att hon kommer aldrig bli arbetslös
2. Även om 1 skulle inträffa kommer hon inte utnyttja A kassan

Då är det bortkastat att betala för A kassan.

Jag förstår dock inte hur man kan vara bergsäker på 1, och varför man skulle agera enligt 2 om 1 inträffade.
 
  • Gilla
leifherlin och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det kan betyda åtminstone två saker:
1. TS vet att hon kommer aldrig bli arbetslös
2. Även om 1 skulle inträffa kommer hon inte utnyttja A kassan

Då är det bortkastat att betala för A kassan.

Jag förstår dock inte hur man kan vara bergsäker på 1, och varför man skulle agera enligt 2 om 1 inträffade.
För att hon är tjänsteman och har en roll som är nyckelroll? Är man duktig på sitt jobb behöver man inte facket och A kassa
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det kan betyda åtminstone två saker:
1. TS vet att hon kommer aldrig bli arbetslös
2. Även om 1 skulle inträffa kommer hon inte utnyttja A kassan

Då är det bortkastat att betala för A kassan.

Jag förstår dock inte hur man kan vara bergsäker på 1, och varför man skulle agera enligt 2 om 1 inträffade.
Det är därför helt logiskt att välja att inte vara med i A-kassan när man inte heller kommer att använda sig av den.
Numera har ju också TS agerat logiskt och begärt utträde.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
TS pratar om stress och att den ska hållas låg. Jag skulle säga att TS bör flytta in till stan för att minska stressen framöver. Barnen blir större och fritidsaktiviteterna kommer att bli fler med tiden vilket leder till fler transporter med följande kostnader och stress.

Livet bör vara enkelt i vardagen. Jag är varannan veckas förälder och bosatte mig i samma område där barnen har den andra föräldern, kompisar och skola. Barnen tog sig själva till och från skolan sedan andra klass vilket gör mitt liv enklare, jag kan åka till jobbet när det passar och på vägen hem kan jag säga till att de ska fixa middagen.

En ekonomi utan tillräckliga marginaler orsakar stress, därför är det bra att TS vill göra förbättringar. Privatlånet och billånet är två tunga poster i ekonomin som påverkar stort, tyvärr är det svårt att göra något åt detta på kort sikt. Eventuellt att byta bil men det brukar sitta långt inne. Att flytta till lägenhet minskar risken för skrämmande elräkningar orsakade av vinterns uppvärmning.

Min bil kostar mig 3000 i månaden men då krävs det att jag cyklar en del efter alla höjningar av priset på drivmedel sista tiden.

Skaffa en partner av ekonomiska orsaker låter korkat, min erfarenhet är att det är en myt att man sparar pengar med en partner fast å andra sidan så finns det hopp med nuvarande prospekt.

Att bo närmare jobbet möjliggör cykling vilket ger motion och välmående, ytterligare en faktor som minskar stress.

Viktigt är att vara medveten om vilka kostnader man har i både tid och pengar, då blir det möjligt att göra prioriteringar och åtgärder så att det inte spenderas av slentrian.

TS och övriga, jag vill mest dela med mig av min bild även om den inte stämmer med din/er, låt den tjäna som inspiration eller spola ner den i avloppet.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Det är därför helt logiskt att välja att inte vara med i A-kassan när man inte heller kommer att använda sig av den.
Numera har ju också TS agerat logiskt och begärt utträde.
Ja logiskt endast om både 1 och 2 är uppfyllda. Frågan blir då om det är så.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För att hon är tjänsteman och har en roll som är nyckelroll? Är man duktig på sitt jobb behöver man inte facket och A kassa
Nu var frågan endast A kassa.

Det handlar om sannolikheten att mista jobbet och möjligheten att snabbt få ett nytt jobb. TS bor ju på landet så utbudet kanske är begränsat om det inte ska bli ännu längre resväg med ännu högre kostnad. Tjänsteman eller inte spelar ingen roll. Kontorsjobben är nästa att försvinna genom automation, även ganska välbetalda och statusfyllda jobb.

Som någon skrev ovanför så resonerar TS tvärtom med försäkring för katt och hund.

Men visst det är 200 kr i månaden, mer än besparingen på klockan i ugnen
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
De största posterna bortsett från hyran är bil- och privatlån, dessa måste bort för att det ska gå ihop.
Att byta till en gammal bil osv är bara aktuellt ifall man kan meka själv, annars är service och underhåll dyrare.
Bästa sättet är såklart ifall någon i närhet kan hjälpa till som borgenär eller låntagare. Med "riktigt" lån kan man sänka räntan från 10 till 2%. Men det bygger såklart på att någon är beredd att hjälpa..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Klart att Krille vet bättre än TS om vad hon själv säger.
Åtminstone enligt Krille...
TS har enligt sig själv en ansträngd ekonomi med t ex dyra lån (t ex ett lån på 18 kkr till 10,8% ränta) Hon är också så orolig för att kunna betala veterinären att hon har dyra försäkringar.

Men hon han säkert så bra ekonomi att hon har råd att avstå a-kasseersättning bara för att slippa träffa arbetsförmedlingen.....

Jag tycker att det är bra och starkt att TS ber om råd - men rådet att inte vara med i a-kassan är det absolut sämsta hon fått.

/Krille
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 9 till
  • Laddar…
A
Någonstans tappade TS tråden...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Någonstans tappade TS tråden...
Svarade ju typ 11 igår, men att påstå att hon tappat tråden för hon inte kollat idag var lite väl hårt ;)
 
  • Gilla
Nillea och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.