MultiMan
@mnils och andra som kanske inte tänkt på vad som hänt med matpriserna, särskilt äggen: Veckans erbjudande på Willys:

Erbjudande på Willys med pris 32:90 per styck för en förpackning ägg märkt GARANT 10P, max 3 köp.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
@
J JohanLun skrev:
Med leasing gäller dock att förare, barn/passagerare och parkeringsplats gör att man inte får många småskador på bilen, för det blir väldigt dyrt.
Det är väl i och för sig sant..... Men det blir lika jäkla dyrt för den som köpt sin bil.... Men då i form av värdeminskning m.m....
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
MultiMan
C Chai två skrev:
Planera era bilfärder också, ta flera ärenden samtidigt så ni sparar in på både bränsle och tid :)
Ännu ett mycket bra tips som jag glömt. Jag kör aldrig för att göra enbart ett ärende när bilen används. Förplanerar alltid i huvudet hur mycket som ligger längs vägen eller i närheten och kan göras samtidigt. Har utan vidare halverat det privata körandet på det sättet. Plus tidigare tips om att gå eller cykla där det är möjligt. Färre mil minskar ju slitaget på bilen, så det är dubbel vinst.

Som minimum besöker jag återvinningen och slänger olika sopfraktioner. Det har också gjort att jag kunnat ha halva storleken på tunnan och hämtar bara var 4e vecka istället för varannan. När jag köpte en vinterkompost för extrapris på Granngården (1200 istf 2000), så räknade jag att den skulle tjänas in pga minskad sopvikt inom 3 år, och den planen håller. Och jag får gratis gödning till trädgården.
 
Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Det är väl i och för sig sant..... Men det blir lika jäkla dyrt för den som köpt sin bil.... Men då i form av värdeminskning m.m....
Sålde för ca 2 veckor sen min 2012 hyundai. Köpte den sommaren 2020 för 83000kr. Bytt nån led för några hundra. Jag fick 75000kr.

I ts scenario så ska hon inte köpa en ny bil, och tar hon hand om sin begagnade bil så blir värderaset obetydligt. Alltså vansinne att rekommendera en leasingbil. Förhoppningsvis ser hon dock till att sälja eller på något sätt ta bort lånet.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det var ett riktigt dåligt erbjudande. Total kostnad minst 5400 kr med 15gb.
Jag köpte en samsung a32 för 2290 kr förra veckan, och har betalt 197 kr månaden (i 6 månader) för 100gb, nu är det dags att byta då det gick ut.

Om man tar några minuter när kampanjerna tar slut kan man hitta abonnemang för under 100 kr månaden med mer än 15 gb. Och det utan bindningstid.
Är det så dåligt?
Är du över 55 år som jag tipsade om så är summan 4200 kr.
Du betalade 2290 kr plus 6 månader med 197 kr = 1182 totalt 3472 kr.
Då har du kvar 728 kr delat på 18 månader där du bara har 40.44 kr varje månad att ringa för.
 
K Krille4 skrev:
Nej, nej nej säg inte upp a-kassan - har du redan gjort det så anslut dig direkt igen.

Om du har en sådan ekonomisk situation att du måsta ha dyra försäkringar för att klara ev vård av husdjuren - hur ska du då klara en arbetslöshet utan a-kassa?

/Krille
A-kassan har hon redan skrivit om att hon ändå inte skulle utnyttja.
För en absolut majoritet av de heltidsarbetande är det faktiskt totalt onödigt med A-kassa.
 
  • Gilla
bygging_1919 och 2 till
  • Laddar…
Du är ensamstående mamma med barn.
Skaffa en sambo som betalar för sig!
 
  • Arg
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Comviq tar 225 kr för sitt billigaste abonnemang MED ny telefon, fria samtal och sms.
Som plus 55 åring kan du få samma deal för 175 kr.
Alltså både abonnemang och ny telefon för 175 kr i månaden i 24 månader.
Och är man inte 55 men har barn kan man även beställa stundentabonnemang för samma pris genom att uppge sitt barns personnr. Jag gissar att abonnemanget står på en själv ändå så det blir exakt samma sak som att beställa i sitt eget namn (man sätter inte sina barn i ekonomisk kläm med andra ord :D).
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Det är väl i och för sig sant..... Men det blir lika jäkla dyrt för den som köpt sin bil.... Men då i form av värdeminskning m.m....
Min förra bil minskade i värde några hundra euro inklusive inflationsjustering på 20 år som jag körde med den och något åt som den stod avställd. Det var ett extremfall eftersom den gick att sälja som veteranbil men på en äldre bil brukar inte värdeminskningen ha någon större ekonomisk betydelse såvida man sköter underhåll och reparationer ordentligt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
A-kassan har hon redan skrivit om att hon ändå inte skulle utnyttja.
För en absolut majoritet av de heltidsarbetande är det faktiskt totalt onödigt med A-kassa.
Hon betalar 1000 kr/mån för djurförsäkringar för att hon inte har råd med 60 000 kr om djuren blir sjuka.

Men du tycker hon ska avstå a-kassan för 200 kr/mån där redan två månader utan jobb innebär att hon förlorar nästan 60 000 kr?

/Krille
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 6 till
  • Laddar…
@
H heimlaga skrev:
Min förra bil minskade i värde några hundra euro inklusive inflationsjustering på 20 år som jag körde med den och något åt som den stod avställd. Det var ett extremfall eftersom den gick att sälja som veteranbil men på en äldre bil brukar inte värdeminskningen ha någon större ekonomisk betydelse såvida man sköter underhåll och reparationer ordentligt.
Okej? Så du jämför en gammal bil med en ny leasing bil?!

Du måste väl ändå jämföra en ny privatköpt bil med en ny leasing bil om man pratar om kostnaderna av att få diverse lackskador?

Kör du en rostig Volvo 240 och får ett dörruppslag är värdeminskningen 0 kr :crysmile:
 
@ @ndreas skrev:
Okej? Så du jämför en gammal bil med en ny leasing bil?!

Du måste väl ändå jämföra en ny privatköpt bil med en ny leasing bil om man pratar om kostnaderna av att få diverse lackskador?

Kör du en rostig Volvo 240 och får ett dörruppslag är värdeminskningen 0 kr :crysmile:
Har du sett att diskussionen handlar om att förbättra en privatekonomi som står och svajar vid kanten på avgrunden?
Är man i den situationen skall man varken ha en ny bil eller en leasingbil. Båda är hutlöst dyra att ha.
 
Bil bollas mycket, en gammal bil för under 30.000 tror jag små dörruppslag och repor inte nämnvärt påverkar värdet. En sprillans privatägd eller leasad är det mer noga med att inte få småskador samtidigt som man inte behöver räkna med några reparationer.

Bilpriser just nu är jättesvåra då vissa bilar är mer värda nu än för ett år sedan, pga bristsituationen. Räntorna kommer gå upp så leasing blir dyrare... Men, har man bilkostnader på totalt 6-7.000 / mån inklusive bränsle så finns absolut en potential att spara om man kan tänka sig att kompromissa med vilken bil man har.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Hon betalar 1000 kr/mån för djurförsäkringar för att hon inte har råd med 60 000 kr om djuren blir sjuka.

Men du tycker hon ska avstå a-kassan för 200 kr/mån där redan två månader utan jobb innebär att hon förlorar nästan 60 000 kr?

/Krille
Bäste Krille,

Prova gärna att läsa vad jag skrev.
Prova sedan att försöka förstå vad det betyder.

Då kanske, men bara kanske, skulle också Du Krille inse att hon inte skulle kunna förlora en enda krona.

Spoiler.
Hon skrev att hon inte skulle utnyttja A-kassan vid arbetslöshet. Kan då inte heller få några pengar därifrån och följaktligen inte heller förlora något som hon aldrig skulle få.
 
A
J Jonasdzm skrev:
Denne var villig att betala 500kr/månad för ett rum inkl. vatten, värme, el.
Hade människan sovit sen -88?
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.