TRJBerg
H Hammarspik skrev:
Kan vara så.. är själv med barnen och försöker vara mamma och pappa på samma gång. Gör allt för mina barn dom ska inte ha det sämre bara för jag är ensam
Har själv i min barndom levt med ensam mamma i många år. Barn har inte höga krav. Har man någon som älskar en och bryr sig är allt viktigt uppfyllt.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 11 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Med leasing gäller dock att förare, barn/passagerare och parkeringsplats gör att man inte får många småskador på bilen, för det blir väldigt dyrt.
Egentligen blir det även dyrt med småskador på den bil jag äger och inte leasar få det sänker värdet vid försäljning. Vid leasing blir det mer uppenbart då det kommer som en separat räkning.

TS bor ju i eget hus på landet och parkerar sedan på jobbet och vid fotbollsplanen och mataffären så det borde gå att undvika detta. Men visst är det en risk att det blir en kostnad på slutet och att det då blev mer än 3000 i månaden. Men i nuläget kostade bara lånet 3000 och dieseln lika mycket och sedan försäkring och skatt och besiktning. Oräknat service och reparation. Däck var ett närliggande behov. Bara däcken kostar nog som några små skavanker på leasingbilen.

Kanske kan summeras som ett råd att rädda ekonomin är att vara rädd om sina saker och ta väl hand om dem.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
skrota bilen eller avliva djuren är jag absolut inte beredd på. Därför helförsäkring på bilen och bra försäkring på djuren.

jo jag fulltankar bilen varannan vecka, men ska försöka klara mig på 1 fulltank i månaden. 1500 i månaden istället för 3000 på diesel.

Reparationer, service och skatten på bilen har jag inte räknat som fasta räkningar då jag inte vet vad sånt kostar i förväg förutom skatten då. Snart dags för nya däck också..

Har telefonen på avbetalning sen obegränsad med internet hemma och på 2 telefoner, men det kanske fortfarande är dyrt?
Som någon skrev innan, det enklaste sättet är att spara pengar på mobil/internet. Har aldrig telefon på avbetalning. Har en gammal 7:a med billigaste kontraktet hos Tele2,249kr/mån. I stället för modem har jag ett simkort i Samsungtabletten med 100MB från Hallon, 249kr/mån. Hade jag varit mindre lat så hade jag bytt helt till Hallon och kört all datatrafik genom mobilen för att få det ännu billigare☺️. 3000 i avbetalning för bilen låter som du har en dyrare bil, kanske byta märke och storlek på bil? Kör en Citroën DS, lån 900kr/mån, en tank i månaden är 800kr.
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
M
H Hammarspik skrev:
vi brukar cykla ner till en bonde här i närheten och plocka våra egna ägg. 10 ägg för 40 kronor . Frigående inne och ute. Barnen älskar att vara där och får klappa hönsen och leta ägg själva. Våra egna höns har inte börjat värpa än
Det var dyra ägg! Här kostar de 1kr/st när de är billiga, låda med 10 ägg för 10kr då köper man några lådor, de håller sig länge i kylskåpstemperatur.

På morgonen kan man köpa stora påsar med gårdagens bake-off bröd, bullar och kakor på Lidl för 10kr/st. Brukar vara mer än 10 bullar per påse några sådana räcker i flera dagar om man packar om dem. Annars är tipset att ha en rejäl frys och köpa när det är billigt och frysa in med en gång.
 
Allt det här pratet om leasingbil är bara absurt. Man måste ha ett oerhört dyrt privat bilägande för att nå upp till sådana kostnader att leasing blir billigare.
Dessutom är det en självklar sak att en bil på landet får småskador av dåliga vägar och många sorters laster som fraktas hem.
Ni löser inte en människas ekonomiska problem genom att dra in henne i en ännu dyrare livsstil.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv och 8 till
  • Laddar…
Gällande dyra äpplen så är det här bara början. Frukt kommer att bli svindyrt i vinter.
Ut i skogen och plocka bär är lösningen på problemet. En begagnad frysbox brukar gå att köpa för småpengar och mjölkpaket som man klipper flikar på och försluter med målartejp blir lämpliga halvliters frysförpackningar.
 
  • Gilla
L.I och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Allt det här pratet om leasingbil är bara absurt. Man måste ha ett oerhört dyrt privat bilägande för att nå upp till sådana kostnader att leasing blir billigare.
Dessutom är det en självklar sak att en bil på landet får småskador av dåliga vägar och många sorters laster som fraktas hem.
Ni löser inte en människas ekonomiska problem genom att dra in henne i en ännu dyrare livsstil.
Bilägandet för närvarande är mer än dubbelt så dyrt som den leasingbil som föreslogs. Ännu billigare blir det att äga en enklare och äldre bil själv. Bostaden är även den ”leasad” så det kan i så fall också diskuteras (vilket har gjorts i ett par inlägg). Hursomhelst är bilen en tung post som kan göras billigare i TS fall.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
M mnils skrev:
Det var dyra ägg! Här kostar de 1kr/st när de är billiga, låda med 10 ägg för 10kr då köper man några lådor, de håller sig länge i kylskåpstemperatur.

På morgonen kan man köpa stora påsar med gårdagens bake-off bröd, bullar och kakor på Lidl för 10kr/st. Brukar vara mer än 10 bullar per påse några sådana räcker i flera dagar om man packar om dem. Annars är tipset att ha en rejäl frys och köpa när det är billigt och frysa in med en gång.
Lidl är många, många mil bort, så tyvärr blir det handlande där sällan. De ville etablera sig mycket närmare men stoppades av samma politiska partier som i vår riksdag jobbat stenhårt senaste åren för att förstöra energipolitiken. Du vet, de som säger sig värna om de svaga människorna.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
L L.I skrev:
Som någon skrev innan, det enklaste sättet är att spara pengar på mobil/internet. Har aldrig telefon på avbetalning. Har en gammal 7:a med billigaste kontraktet hos Tele2,249kr/mån. I stället för modem har jag ett simkort i Samsungtabletten med 100MB från Hallon, 249kr/mån. Hade jag varit mindre lat så hade jag bytt helt till Hallon och kört all datatrafik genom mobilen för att få det ännu billigare☺️. 3000 i avbetalning för bilen låter som du har en dyrare bil, kanske byta märke och storlek på bil? Kör en Citroën DS, lån 900kr/mån, en tank i månaden är 800kr.
Comviq tar 225 kr för sitt billigaste abonnemang MED ny telefon, fria samtal och sms.
Som plus 55 åring kan du få samma deal för 175 kr.
Alltså både abonnemang och ny telefon för 175 kr i månaden i 24 månader.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Mobilt låter dyrt för de flesta, jag har abonnemang med unlimited internet och det varierar från 12-20 euro i månaden beroende på hur mycket jag ringer. Jag har inte bytt abonnemang på 15 år tror jag.
 
Eftersom du säger att du hyr men att elen kommer öka mycket till vintern så antar jag att du har kallhyra, kolla runt om du har möjlighet att flytta till boende där värmen ingår

internet låter verkligen som att du kan kapa pengar på, har du fast bredband så kanske du kan sänka hastigheten, ring och förhandla med leverantören.

samma sak om det är mobilabonnemang, måste ni ha obegränsat? Förhandla, påstå att ni vill lämna för att det är för dyrt så kommer dem sannolikt sänka.

bilen? Jag har haft en bil i nästan 3 år hittills som kostade mig 7000kr. Bil är ett måste att ha men jag kan inte tänka mig att det är ett måste att ha en snygg modern bil. Säljer du den så kanske du kan bli väck billånet snarast möjligt.

kan du så sälj och byt ut din telefon som du har på avbetalning också. Lös med en slutfaktura. Har du iPhone så kan man köpa billigare på t.ex swappit, hade ej handlat från privat person dock, säkerhetsskäl då dem kan vara jäkliga och spärra imei alt vara stulen så någon annan spärrar den

Mat som andra skriver kan lätt springa iväg, planera vad ni ska äta och gör tillräckligt för flera dagar, frys in eller dylikt. Det är inte snålt utan smart. Man kan fortfarande unna sig en pizza ibland givetvis.

Är det ni på gatan eller att sälja djuren så hade jag rekommenderat det, annars inte, har själv en katt som jag älskar mer än annat.

planera era bilfärder också, ta flera ärenden samtidigt så ni sparar in på både bränsle och tid :)

lever ni så pass tajt med pengar så MÅSTE man göra sig av med bekvämligheter som man tror är ett måste i vardagen. Köp inte märkeskläder åt barnen OM ni gör det, förklara isåfall situationen att det får pausas slutas med
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Utan att ha läst alla sidor med kommentarer så säger jag att mat är det effektivaste sättet att spara pengar... går att kapa tusenlappar per månad, åtminstone för en större familj. Exempelvis dammsuga affärerna efter extrapriser, varor som är nedsatta pga kort datum etc. Jag minns inte ens senast jag köpte smör (svindyrt) till ordinarie pris. Fyller frysen med ett 10-tal paket när det är extrapris.
Sen dryga ut maten på sätt som ändå gör att den smakar bra (eller faktiskt bättre). När jag t.ex gör chili con carne tar jag 500g nötfärs, 3-4 rivna morötter, 2 paket krossade tomater och 2 burkar vita bönor. Räcker till 2 middagar åt 5 personer. Kostnaden per portion blir låg.
 
  • Gilla
Chentin och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Egentligen blir det även dyrt med småskador på den bil jag äger och inte leasar få det sänker värdet vid försäljning. Vid leasing blir det mer uppenbart då det kommer som en separat räkning.

TS bor ju i eget hus på landet och parkerar sedan på jobbet och vid fotbollsplanen och mataffären så det borde gå att undvika detta. Men visst är det en risk att det blir en kostnad på slutet och att det då blev mer än 3000 i månaden. Men i nuläget kostade bara lånet 3000 och dieseln lika mycket och sedan försäkring och skatt och besiktning. Oräknat service och reparation. Däck var ett närliggande behov. Bara däcken kostar nog som några små skavanker på leasingbilen.

Kanske kan summeras som ett råd att rädda ekonomin är att vara rädd om sina saker och ta väl hand om dem.
Sen ska hon ha upp laddbox, 12-20 tusen på ett bräde i med hon inte ska avbetala det eller fylla på lånen mer.
Hon kommer i sig inte spara så mycket på en leasing, vinterhjul ingår väl ändå inte i dina 3000 (3195kr på hedin)? Då har du runt 250 kr mer i månaden bara där.
Nä då är de bättre hon säljer bilen löser lånet och cashar en billigare vettig bil. Det är mycket mer ekonomiskt än vilken elbil som helst.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Comviq tar 225 kr för sitt billigaste abonnemang MED ny telefon, fria samtal och sms.
Som plus 55 åring kan du få samma deal för 175 kr.
Alltså både abonnemang och ny telefon för 175 kr i månaden i 24 månader.
Det var ett riktigt dåligt erbjudande. Total kostnad minst 5400 kr med 15gb.
Jag köpte en samsung a32 för 2290 kr förra veckan, och har betalt 197 kr månaden (i 6 månader) för 100gb, nu är det dags att byta då det gick ut.

Om man tar några minuter när kampanjerna tar slut kan man hitta abonnemang för under 100 kr månaden med mer än 15 gb. Och det utan bindningstid.
 
H Hammarspik skrev:
Inte hunnit läsa igenom allt än men tack för alla svar. Ska läsa ikapp snart och göra en rejäl ändring! Har redan bytt el leverantör och sagt upp akassa idag. Mycket mer på gång! Juli var sista månaden med avbetalning på mobilen såg jag idag så från nästa månad sparar jag 540 även där plus att jag ska säga upp mitt dyra obegränsad med internet hos Telenor och byta till fiber som finns i huset!

lite synd bara att en del skriver att jag inte har råd med det ena och det andra utan att veta vad jag har i inkomst osv. Förutom mina fasta räkningar som ni har fått se så lägger jag en del på ”lyx” alltså saker som inte är nödvändigt.

djuren kostar mig några tusenlappar varje månad och säga att jag ändå inte har råd med veterinär om dom blir sjuka och måste avliva stämmer inte. Jag kommer inte ta bort mina djur dom har varit en del av våra liv i många år för några år sen skadade ena djuren sig och det gick på 9000 istället för 60000 utan försäkring. Det var lite kämpigt men det löste sig!
Nej, nej nej säg inte upp a-kassan - har du redan gjort det så anslut dig direkt igen.

Om du har en sådan ekonomisk situation att du måsta ha dyra försäkringar för att klara ev vård av husdjuren - hur ska du då klara en arbetslöshet utan a-kassa?

/Krille
 
  • Gilla
hundbiten och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.