MultiMan MultiMan skrev:
Var kan du köpa ägg för 2 kr numera? Jag har inte kunnat det sedan februari eller så. 3,50 är nya normala för frukostägg där jag bor. Willys har vid ett tillfälle haft 24 små mediumägg för 45kr på extrapris. I februari var samma erbjudande 30kr. Vanliga L frukostägg ligger runt de 3,50 jag nämnde först, ibland ännu mer beroende på sort och märke.

Ägg är en av de basvaror som drabbats mest av inflationen, och jag äter dessutom mycket ägg, så det har känts i plånboken.

Jag kan inte hitta makrill för 10 kr burken längre heller. Billigaste sorten (i 3-pack) kostar sedan några månader, 49 kr på ICA, dvs drygt 16 kr burken.

Jag åt mycket Abbas fiskbullar innan, men det har gått från 16-17 kr till 25-26 på kort tid, så det har jag inte råd med längre. Mycket beroende på att nästan allt blivit mycket dyrare.
På City Gross sist jag handlade för en vecka sedan ca.
Kanske var tillfälligt tur att det var så billigt. Något parti de ville bli av med eller något.
Kan inte svära på att det var 2,00:- dock!
 
M Mortsken skrev:
På City Gross sist jag handlade för en vecka sedan ca.
Kanske var tillfälligt tur att det var så billigt. Något parti de ville bli av med eller något.
Kan inte svära på att det var 2,00:- dock!
vi brukar cykla ner till en bonde här i närheten och plocka våra egna ägg. 10 ägg för 40 kronor . Frigående inne och ute. Barnen älskar att vara där och får klappa hönsen och leta ägg själva. Våra egna höns har inte börjat värpa än
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
vi brukar cykla ner till en bonde här i närheten och plocka våra egna ägg. 10 ägg för 40 kronor . Frigående inne och ute. Barnen älskar att vara där och får klappa hönsen och leta ägg själva. Våra egna höns har inte börjat värpa än
Hade också gärna köpt ägg så.
Förstår inte riktigt varför de ska vara dyrare än vad de kostar i handeln. Vad får han för ett ägg när han säljer det normalt? Eller han har bara ägg som en liten sido grej?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Var kan du köpa ägg för 2 kr numera? Jag har inte kunnat det sedan februari eller så. 3,50 är nya normala för frukostägg där jag bor. Willys har vid ett tillfälle haft 24 små mediumägg för 45kr på extrapris. I februari var samma erbjudande 30kr. Vanliga L frukostägg ligger runt de 3,50 jag nämnde först, ibland ännu mer beroende på sort och märke.

Ägg är en av de basvaror som drabbats mest av inflationen, och jag äter dessutom mycket ägg, så det har känts i plånboken.

Jag kan inte hitta makrill för 10 kr burken längre heller. Billigaste sorten (i 3-pack) kostar sedan några månader, 49 kr på ICA, dvs drygt 16 kr burken.

Jag åt mycket Abbas fiskbullar innan, men det har gått från 16-17 kr till 25-26 på kort tid, så det har jag inte råd med längre. Mycket beroende på att nästan allt blivit mycket dyrare.
Ägg och fisk har blivit så brutalt dyrt i affären. Även kycklingfileer. Kollade priset på icas kycklingfilee igår, 65 kr. Innan gick den för 45 spänn. Inte den bästa kycklingen då man kan få rejäla senor och ibland ben, sen är den väl inte lika proppad med lake som kronfågel men det har blivit dyrt.

Abbas tonfisk tyckte jag med var dyr, kommer ihåg att jag köpte ett gäng innan alarmisterna tömde allt för drygt 22-25 kr burken, såg i en affär att den kosta 38 kr.

Men om du är en storförbrukare av ägg så kolla av med folk i området om de har ägg. Brorsan har egna höns och de de inte hinner äta säljer de för 2 kr idag. Då vet du också om att hönsen inte sitter inlåsta inomhus eller i bur.
Ja förutsatt att de inte låser in de när det inte är fågelinfluensa.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Hade också gärna köpt ägg så.
Förstår inte riktigt varför de ska vara dyrare än vad de kostar i handeln. Vad får han för ett ägg när han säljer det normalt? Eller han har bara ägg som en liten sido grej?

Deras ägg i affären här kostar 45 kronor är dock osäker om det är 10 eller 12 ägg
 
M Mortsken skrev:
Nu menar TS att hon betalar 10 kronor för ett äpple.
Dyra äpplen kostar 17 kronor/kg, tidigare i år var medelpriset runt 12-13 kronor/kg.
Hittat på nätet i dag:
Plastförpackning med 1 kg äpplen från ICA Basic, märkt med pris 10,00 kr/kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjornced och 1 till
  • Laddar…
L Loxxx skrev:
SAAB är alltid ett bra bilval :)

Tänker på kostnader du har i samband med arbetet, är det något du kan förändra?

Läste att du behöver bil men kan du på något sätt pendla eller korta ner resor med bil så du kan tanka lite mindre?
Kan du åka kollektivt vissa sträckor, dagar?
Kan du arbeta på distans, hemifrån någon dag per vecka?

Äter du ute lunch? Kan du ändra detta till att ta med mat?
Hur parkerar du vid arbetsplatsen?
Vad kostar det, går det att ändra/förändra?

Öka däckstrycket något, då rullar bilen lite lättare och med lite tur så kan förbrukningen minska.

Om du har möjlighet så sänk farten något, förbrukningen brukar öka med farten.
har inga kostnader med arbetet förutom att köra och till arbetet. Lufttryck på däck ska jag tänka på och sänka farten, köra med farthållare lite mer. Resten kan jag inte ändra på då jag inte lägger pengar på något av det du sa.
 
  • Gilla
Loxxx och 1 till
  • Laddar…
R
T tank77 skrev:
Var är pappan till barnen? Underhåll?

Skaffa dig en ny partner som flyttar in hos dig och delar på kostnader.

Problem löst!
Ja, prostitution har ju varit en lösning i alla tider så varför inte :rolleyes:

Jag hoppas det var skämtsamt menat.
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dyra äpplen kostar 17 kronor/kg, tidigare i år var medelpriset runt 12-13 kronor/kg.
Hittat på nätet i dag:
[bild]
jag köper inte frukt i såna där påsar vill känna och klämma och välja dom som är bra. Och Ica Basic har vi aldrig köpt när det gäller äpple och annat överhuvudtaget
 
  • Gilla
  • Haha
olofom och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, prostitution har ju varit en lösning i alla tider så varför inte :rolleyes:

Jag hoppas det var skämtsamt menat.
skulle aldrig få för mig att skaffa kille för pengarnas skull!
 
  • Gilla
buddy 6 och 5 till
  • Laddar…
R
H Hammarspik skrev:
skulle aldrig få för mig att skaffa kille för pengarnas skull!
Det var min poäng.
 
H Hammarspik skrev:
jag köper inte frukt i såna där påsar vill känna och klämma och välja dom som är bra. Och Ica Basic har vi aldrig köpt när det gäller äpple och annat överhuvudtaget
Där har du ett delsvar på varför det blir så himla dyrt.
Jag har hela livet köpt Coop blåvitt (xtra) och ica basic, Willys Eldorado m.m. förutom ibland svindyrt "kvalité"
Jag har överlevt utan problem, är i dag 66 år.
 
  • Gilla
  • Arg
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Privatlånet och billån är det som käkar upp alla pengar. Om någon i närhet skulle kunna hå in som borgenär/låna ut så skulle du nog sänka det till 500kr/månad, då går det fort att beta av.
Både bilen och privaten har du nog en ränta på närmare 10% i snitt
 
H Hammarspik skrev:
skulle aldrig få för mig att skaffa kille för pengarnas skull!
Hur ser det ut om du skulle kunna ha inneboende? Ganska långsökt jag vet. Hade själv inte velat ha det om jag inte haft ett typ attefalls.
Men det är en ide, men kanske inte lockande =)
 
R Rkarlsson skrev:
Hur ser det ut om du skulle kunna ha inneboende? Ganska långsökt jag vet. Hade själv inte velat ha det om jag inte haft ett typ attefalls.
Men det är en ide, men kanske inte lockande =)
nej fyfan jag bor själv med mina barn skulle aldrig ha någon inneboende. En kompis i nöd tillfälligt ja men annars absolut inte
 
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.