MultiMan MultiMan skrev:
@Mortsken Är det ditt bästa för att övertyga andra om din matreligion, så misslyckas du. Påstår du saker som går emot de flesta människors egna erfarenheter genom årtusendena, så får du anstränga dig lite mer än att hänvisa till ett nobelpris och försöka lägga över arbetet på läsaren. Det är du som påstår något uppseendeväckande, lägg då fram din egen förklaring varför vi 2022 skulle bli frälsta av den matfilosofin.
Kan inte påstå att det är min matreligion direkt, äter inte ens så just nu. Mår dock bäst när jag äter så.
Jag skrev ett förslag och blev "påhoppad" och svarade tillbaka bara. Jag bryr mig inte om att försöka övertyga någon. Är ni intresserade så läser ni på själv. För min del kvittar det såklart.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Två mil pendling på elcykel i 15cm djup nysnö och snöyra eller i mörker och blixthalka är ingen höjdare. Man blir bokstavligen inte gammal på det arbetet. Inte gammal överhuvudtaget.

Däremot så såg jag att Hammarspik verkar skjutsa barnen till fritidsintressen varje kväll. Det är en onödig lyx. En skjutskväll per barn i veckan är rimligt. Blir det mer än så hinner föräldern rent fysiskt inte med någonting annat än att skjutsa barn och då blir resultatet att allt måste köpas dyrt och färdigt på grund av tidsbrist.
Jag anar att vi börjar komma problemet på spåren.

Vad tror du själv om det här @Hammarspik?
 
  • Gilla
Chentin och 13 till
  • Laddar…
Sälj bilen och köp en luftvärmepump!
Bilen gör att du behöver jobba en dryg timma extra varje dag - sparar du in det på att ha bil?

4 av det 6 första ska bort helt eller delvis. För mig ser det ut såhär:

Billån 0
Bilförsäkring 0
Privatlån 0
Mobil-internet 400 (300 kr för fiber och 50-100 kr för mobil)

Betala alltid i förskott (kortbetalning vid köp online, inte faktura)
Stäng av ljudet när det är reklam på TV eller radio.
Använd inte nikotinrelaterade produkter.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
T
Var är pappan till barnen? Underhåll?

Skaffa dig en ny partner som flyttar in hos dig och delar på kostnader.

Problem löst!
 
M Mortsken skrev:
  • Inte specifikt en måltid per dag eller att spara pengar på det. Men duger ett Nobelpris så kan du kolla upp Nobelpriset i fysiologi/medicin och Yoshinori Ohsumi
  • Vem här i tråden har sagt att barn ska göra det?
  • Vem här i tråden har rekommenderat växande barn att äta enligt omad? Som inte alls behöver vara för viktnedgång förövrigt.
  • Vilka brister kommer barnen få av att inte äta frukt, men istället äta ägg, lever broccoli tex?
Du specifikt har sagt att man ska ta bort nyttigheter som frukter för barnen. Mycket mer än så behöver man inte säga. Personen ska spara. Inte bli en riktig snåljåp som hämmar en god kost för barnen.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
M multix skrev:
Sälj bilen och köp en luftvärmepump!
Bilen gör att du behöver jobba en dryg timma extra varje dag - sparar du in det på att ha bil?
Hur tänkte du att TS löser resterande 7 arbetstimmar om dagen efter att ha sparat in en timme genom att inte ha bil och möjlighet att ta sig till jobbet?
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du specifikt har sagt att man ska ta bort nyttigheter som frukter för barnen. Mycket mer än så behöver man inte säga. Personen ska spara. Inte bli en riktig snåljåp som hämmar en god kost för barnen.
Och vad i hela friden har det med detta att göra?
"
Om det även är ok att göra så med barn.

Prova sen i verkligheten att säga åt ett barn att den får endast äta kl 18 som exempel varje dag för att mamma är för snål för att köpa mat som täcker en hel dag.

Att rekommendera växande barn förutsatt att de inte är gravt överviktiga en diet för viktnedgång som omad verkar vara är vansinne."
Detta har du plockat rakt ut från luften, och försöker påstå att någon har sagt för att kunna få igenom din poäng.
Tycker du det är ett ärligt sätt att diskutera?

I början av tråden var utgångspunkten att TS hade noll kronor kvar efter att räkningar var betalda.
Då är frukt en onödig lyx som är onödig. Då det finns bättre saker att lägga de pengarna på. För så himla nyttigt och livsviktigt är inte frukt. Även om du nu verkar tro det.
Nu menar TS att hon betalar 10 kronor för ett äpple. För 10 kronor hade hon kunnat få 5 ägg eller en burk makrill till exempel. Har jag noll kronor kvar efter räkningarna är betalda, så vet jag vad jag hade valt av ett äpple eller 5 ägg.

Nu visade det sig ju dock att TS inte har ont om pengar och har råd med både det ena och det andra.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Sätt dig ner och kolla alla kringkostnader på årsbasis, dela sedan upp dessa på 12 månader.

Det du nämner som fasta kostnader är inte alla dina fasta kostnader.

Själv la jag 40 tkr i rep. under ett år, nya bromsar+ok fram och bak, 18t mil service, kamremsbyte plus pump, några el givare.
 
M Mortsken skrev:
Och vad i hela friden har det med detta att göra?

Detta har du plockat rakt ut från luften, och försöker påstå att någon har sagt för att kunna få igenom din poäng.
Tycker du det är ett ärligt sätt att diskutera?

I början av tråden var utgångspunkten att TS hade noll kronor kvar efter att räkningar var betalda.
Då är frukt en onödig lyx som är onödig. Då det finns bättre saker att lägga de pengarna på. För så himla nyttigt och livsviktigt är inte frukt. Även om du nu verkar tro det.
Nu menar TS att hon betalar 10 kronor för ett äpple. För 10 kronor hade hon kunnat få 5 ägg eller en burk makrill till exempel. Har jag noll kronor kvar efter räkningarna är betalda, så vet jag vad jag hade valt av ett äpple eller 5 ägg.

Nu visade det sig ju dock att TS inte har ont om pengar och har råd med både det ena och det andra.
Nu betalar inte TS 10 kr frukten heller så inget har med ekonomin att göra. Hon har även hönor som ger ägg.

Vi lägger nog ner detta. Du rekommenderar dieter som inte är till för att leva med utan för viktnedgång. Om man vill vara så snål så får väl hon göra det om hon vill. Men här handlar det om att hon vill spara. Ok lite överdrivet gnäll om att en frukt kostar 10 kr. Vill hon inte ge sina barn det så får hon väl be deras pappa köpa det om barnen vill ha det.

Du kunde också föreslagit vattenfasta för den vuxna. Det sparar man ju en del på och är också en diet ;)
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Ska läsa igenom hela tråden när jag hinner. Det här med frukt kommer jag inte sluta köpa dels för det är ett bra mellanmål och inte minst så ska barnen ha med sig mellanmål till skolan varje dag och då blir frukt precis som 95% av alla andra barn som tar med sig en frukt till skolan! Jag hinner inte laga mat innan fotbollsträningen ibland och då får barnen en macka och banan tex.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
SAAB är alltid ett bra bilval :)

Tänker på kostnader du har i samband med arbetet, är det något du kan förändra?

Läste att du behöver bil men kan du på något sätt pendla eller korta ner resor med bil så du kan tanka lite mindre?
Kan du åka kollektivt vissa sträckor, dagar?
Kan du arbeta på distans, hemifrån någon dag per vecka?

Äter du ute lunch? Kan du ändra detta till att ta med mat?
Hur parkerar du vid arbetsplatsen?
Vad kostar det, går det att ändra/förändra?

Öka däckstrycket något, då rullar bilen lite lättare och med lite tur så kan förbrukningen minska.

Om du har möjlighet så sänk farten något, förbrukningen brukar öka med farten.
 
MultiMan
P pompakumla skrev:
Halvförsäkring för 100kr vilket bolag ? Tror jag betalar runt 130 kr på min Bmw e90 å då kör jag bara trafik
Folksam, men hade Svedea under ett antal år då Folksam försökte ockra med runt 250kr istället och Svedea nöjde sig med 140. Efter 3 år med idoga säljförsök från Folksam, så fick jag äntligen ett bra pris och nappade. En liten del av rabatten är att jag nu har alla min försäkringar hos dem.
 
  • Gilla
pompakumla och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Ska läsa igenom hela tråden när jag hinner. Det här med frukt kommer jag inte sluta köpa dels för det är ett bra mellanmål och inte minst så ska barnen ha med sig mellanmål till skolan varje dag och då blir frukt precis som 95% av alla andra barn som tar med sig en frukt till skolan! Jag hinner inte laga mat innan fotbollsträningen ibland och då får barnen en macka och banan tex.
Frukt kan dock vara en riktig slentrianpengatjuv som heller inte mättar särskilt bra. Fundera på att ersätta med annat när möjligt eller om dyr frukt, typ knäckemacka och ett glas mjölk, morotstavar är också bra - ger fiber och vitamin likt frukt fast billigare.

Annars kan jag bara hålla med ovanstående att mobiler och bil är alldeles för dyra kostnader. Billigare bil och mindre skjutsade bör gå.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Frukt kan dock vara en riktig slentrianpengatjuv som heller inte mättar särskilt bra. Fundera på att ersätta med annat när möjligt eller om dyr frukt, typ knäckemacka och ett glas mjölk, morotstavar är också bra - ger fiber och vitamin likt frukt fast billigare.

Annars kan jag bara hålla med ovanstående att mobiler och bil är alldeles för dyra kostnader. Billigare bil och mindre skjutsade bör gå.
ska tänka på det där med knäckemacke och mjölk och morötter. 2 barn spelar fotboll 2 dagar var i veckan på olika dagar. Så 4 dagar i veckan. Jag tycker det är självklart dom ska få träna fotboll med kompisar men nu blir det träning 4 dagar i veckan + matcher på helger ibland.

Mobilen och internet är på gång. Har betalat av mobilen såg jag och imorgon ska jag ringa och säga upp internetet och fixa fiber. Så kommer bli kanske 400 istället för 1200!
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
M Mortsken skrev:
Och vad i hela friden har det med detta att göra?

Detta har du plockat rakt ut från luften, och försöker påstå att någon har sagt för att kunna få igenom din poäng.
Tycker du det är ett ärligt sätt att diskutera?

I början av tråden var utgångspunkten att TS hade noll kronor kvar efter att räkningar var betalda.
Då är frukt en onödig lyx som är onödig. Då det finns bättre saker att lägga de pengarna på. För så himla nyttigt och livsviktigt är inte frukt. Även om du nu verkar tro det.
Nu menar TS att hon betalar 10 kronor för ett äpple. För 10 kronor hade hon kunnat få 5 ägg eller en burk makrill till exempel. Har jag noll kronor kvar efter räkningarna är betalda, så vet jag vad jag hade valt av ett äpple eller 5 ägg.

Nu visade det sig ju dock att TS inte har ont om pengar och har råd med både det ena och det andra.
Var kan du köpa ägg för 2 kr numera? Jag har inte kunnat det sedan februari eller så. 3,50 är nya normala för frukostägg där jag bor. Willys har vid ett tillfälle haft 24 små mediumägg för 45kr på extrapris. I februari var samma erbjudande 30kr. Vanliga L frukostägg ligger runt de 3,50 jag nämnde först, ibland ännu mer beroende på sort och märke.

Ägg är en av de basvaror som drabbats mest av inflationen, och jag äter dessutom mycket ägg, så det har känts i plånboken.

Jag kan inte hitta makrill för 10 kr burken längre heller. Billigaste sorten (i 3-pack) kostar sedan några månader, 49 kr på ICA, dvs drygt 16 kr burken.

Jag åt mycket Abbas fiskbullar innan, men det har gått från 16-17 kr till 25-26 på kort tid, så det har jag inte råd med längre. Mycket beroende på att nästan allt blivit mycket dyrare.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.