L lodin92 skrev:
Personen fick ju ut 28k och vill ha tips för att minska sina utgifter. Förutsättningarna och viljan verkar ju finnas så ska ju inte vara några problem att få pengar över till sparande på sikt.

Såg det nu. Fick för mig att personen inte hade några pengar kvar alls efter de fasta kostnaderna var betalda.


28 tkr ut i månaden är typ ok. Inget som är bra dock. Speciellt inte nu när allt är svindyrt. Dock så får man inte mycket mer på fabrik och 3-skift, 2-3 tkr extra kanske.


Bilen är en stor post runt 7000-8000 kr i månaden räknat med drivmedel, skatt, billån, reparation, värdeminskning.

Elen är typ ok om det är ett hus du hyr. Lär som sagt sticka iväg under vintern om du kör eluppvärmda element. Jag gissar på hus eftersom du har höns.

Djur som höns, katt, hund. Det är inte bara försäkring det är mat och vetrinärsbesök också. Gör dig av med katt och hund men spar hönsen om du kan få ägg av dem, annars sälj/slakta hönsen.

Ta inget mer på avbetalning, eller genom lån, spara ihop till sakerna du/ni vill ha. Sluta lev för dina barn, de får också känna av att livet inte bara är att få, få, få.

Min första egna mobil fick jag när jag var 17. Har barnen mobil?

A-kassa ska alla vara med i. Helst ska du ha den extra försäkringen som ger dig rätt till högre och längre ersättning. För en dag står du där utan jobb och då får du inte ut 28 tkr.

Man gör av med det man får in. Det är så för de flesta. Att spara är inte många i dagens samhälle som klarar av. Min fru klarar det inte t.ex.
 
  • Gilla
Resistor och 1 till
  • Laddar…
Ett tips map mobilkostnader är Wifog, gratis mobilabonnemang, eller lite mer om man vill ha mer surf. Jag delar mitt internet (med wifi) med barnen när vi tex åker bil. I övrigt använder de mest telefonen hos kompisar och då kopplar de upp sig på wifi. Vår 8 åring duger gratisversionen av Wifog utmärkt då han ändå inte får drälla runt själv. 12 åringen förbrukar mer data, där funkar inte gratis abonnemang men vi har som sagt ändå lärt henne att köra wifi så ofta det går och då behövs inte unlimited. Men vi alla i familjen snurrar runt på rätt billiga mobiler, det går att få bra mobiler som tidigare sagts för 1500-3000, eller till och med mindre ändå.

Mobil, musik och streaming abonnemang kostar mycket, jag själv skulle klara mig med skogsTV och gratisversionen av musiktjänsterna, men vi har råd med betalda tjänster så då har vi av bekvämlighet det, men det är en besparingspotential.

Om du känner en oro för om pengarna räcker skulle jag råda dra ned nu och spara lite, välja fast elavtal, ha kvar A-kassa, och göra annat för att stabilisera ekonomin.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Det är oftast inte på de dyra kostnaderna du sparar in pengar.
Gå igenom dina kontoutdrag och kolla vart pengarna försvinner.

Ska du handla något för säg 1000:- så funderar du kanske både en och två ggr på om du verkligen behöver göra det köpet.

Börja tänk på samma sätt med allt du lägger i varukorgen som kostar under 100-lappen. (Säg att du handlar 1ggn i veckan, det blir 52ggr om året, de flesta köper förmodligen med sig saker för 50-100kr varje gång de handlar som egentligen inte behövs. Det blir pengar i slutändan.)

Sätt upp rimliga sparmål, har du inga mål så kommer du förmodligen bara fortsätta att köra rakt fram. (Rimliga mål som du känner är uppnåbara)

Veckohandla. Kolla veckobladet och laga middagar efter vad som är billigt den veckan.

Gör det till en sport och utmana dig själv till hur mycket du kan spara.
Tro mig, du KAN spara.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
K
J Jonasdzm skrev:
Såg det nu. Fick för mig att personen inte hade några pengar kvar alls efter de fasta kostnaderna var betalda.


28 tkr ut i månaden är typ ok. Inget som är bra dock. Speciellt inte nu när allt är svindyrt. Dock så får man inte mycket mer på fabrik och 3-skift, 2-3 tkr extra kanske..
28 tkr ut är ju nära 40 000 kr brutto. Är inte det rätt bra ändå? Medellönen i Sverige är typ 36 000.
 
  • Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
28 tkr ut är ju nära 40 000 kr brutto. Är inte det rätt bra ändå? Medellönen i Sverige är typ 36 000.
36 är ännu sämre.

Medellönen borde ligga på 50 vid det här laget. Men när ingen vill vara med i facken så kommer heller inte lönerna att höjas. Då får arbetsgivarna bestämma vad medellönen ska ligga på.


Till TS, skaffa match.com eller liknande. Det är lättare om man är två.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Hur mycket har du i bil & privatlån?
Bilens värde?
Ta bort hund & kattförsäkringen, lägg dessa pengar på ett "hund & kattkonto" istället och när/om du behöver veterinärvård så plockar du pengar från detta konto.
Mobil-internet låter onödigt mycket. Vi har fritt internet på 1 telefon, 2 gb på alla andras.
Delar nät från den som har fritt. Vi har inga tv-kanaler utan streamar allt via smart tv.
Innan smart tvn så körde vi med hdmi-kabel från dator-TV.
 
C
H Hammarspik skrev:
Sen ska vi väl inte prata om mina hönor… kostar mer än att köpa lite ägg i affären lite då och då…
Men du har väl inte försäkrat hönorna, hoppas jag?
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är intressant och få veta hur du menar att en familj skall äta?

En fungerande människa bör äta 6 ggr om dagen, inkl mellanmålen. En vuxen kan lätt fördela det på 3 ggr per dag. Ett mål om dagen finns ingen vettig läkare, dietist som rekommenderar. De flesta havererar totalt efter en tid.

Du kanske jobbar på kontor? Tränar inget ? Sitter framför tvn efter jobbet?
Barn har du nog inte då du verkar vilja att de inte skall kunna ha mellanmål som frukt.
Noll rätt, det var rätt bra jobbat faktiskt :D

Jag anser att man ska äta mycket animaliskt. Så till allra största delen kött, fisk, ägg och mycket fett.
Att en fungerande människa bör äta 6 mål mat om dagen är bara rent trams.
Har du många exempel på de som havererar totalt efter en tid?
Då menar jag INTE någon som äter ett mål mat och får i sig 500 kcal och baserar detta på lite värdelösa kolhydrater.

Jag jobbar blandat på kontor och blandat rätt så fysiskt krävande.
Just nu har jag varit skadad (se gaaaah tråden om du är intresserad). Men normalt tränar jag ungefär 8 pass i veckan. Blandat styrketräning, MMA och BJJ.
Barn har jag, och vi äter en hel del frukt i vår familj trots att jag anser att det är kraftigt överdrivet med hur nyttigt mellanmål det är.
Det är endast jag som äter OMAD under vissa perioder i familjen.

Men skulle jag ha problem med ekonomin, så skulle frukten ryka innan A-kassan helt klart.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Noll rätt, det var rätt bra jobbat faktiskt :D

Jag anser att man ska äta mycket animaliskt. Så till allra största delen kött, fisk, ägg och mycket fett.
Att en fungerande människa bör äta 6 mål mat om dagen är bara rent trams.
Har du många exempel på de som havererar totalt efter en tid?
Då menar jag INTE någon som äter ett mål mat och får i sig 500 kcal och baserar detta på lite värdelösa kolhydrater.

Jag jobbar blandat på kontor och blandat rätt så fysiskt krävande.
Just nu har jag varit skadad (se gaaaah tråden om du är intresserad). Men normalt tränar jag ungefär 8 pass i veckan. Blandat styrketräning, MMA och BJJ.
Barn har jag, och vi äter en hel del frukt i vår familj trots att jag anser att det är kraftigt överdrivet med hur nyttigt mellanmål det är.
Det är endast jag som äter OMAD under vissa perioder i familjen.

Men skulle jag ha problem med ekonomin, så skulle frukten ryka innan A-kassan helt klart.
Skall vi räkna ekonomisk så är en sund men billig mathållning baserad på gröt och bröd och potatis och andra rotfrukter och kål och bär ur skogen och mjölkprodukter kompletterat med litet kött eller fisk så gott som dagligen.
Köper man potatis och rotfrukter och kål säckvis direkt av bönder och överblivet gårdagsbröd direkt från bageri (eller ännu bättre bakar själv) då är de växtbaserade basvarorna billig bukfylla som ger långsamma kolhydrater. De kompletteras med litet kött eller fisk för att få proteiner och annat som kommer därifrån.

Jag känner en familj där 4 personer havererade totalt av att äta ett enda överstort mål om dagen. Det blev en massa godisätande för att orka och en massa sängliggande när de inte orkade. Ämnesomsättningen gick totalt över styr med diverse störningar (diagnosticerade av läkare). Fetma och kronisk trötthet. Hjärt- och kärlsjukdomar.
Sådant är det ingen ekonomi i. I synnerhet inte om det enda målet består till stor del av dyrt kött och dyr fisk.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Noll rätt, det var rätt bra jobbat faktiskt :D

Jag anser att man ska äta mycket animaliskt. Så till allra största delen kött, fisk, ägg och mycket fett.
Att en fungerande människa bör äta 6 mål mat om dagen är bara rent trams.
Har du många exempel på de som havererar totalt efter en tid?
Då menar jag INTE någon som äter ett mål mat och får i sig 500 kcal och baserar detta på lite värdelösa kolhydrater.

Jag jobbar blandat på kontor och blandat rätt så fysiskt krävande.
Just nu har jag varit skadad (se gaaaah tråden om du är intresserad). Men normalt tränar jag ungefär 8 pass i veckan. Blandat styrketräning, MMA och BJJ.
Barn har jag, och vi äter en hel del frukt i vår familj trots att jag anser att det är kraftigt överdrivet med hur nyttigt mellanmål det är.
Det är endast jag som äter OMAD under vissa perioder i familjen.

Men skulle jag ha problem med ekonomin, så skulle frukten ryka innan A-kassan helt klart.
Nej det är inte trams.

Men det är trams om man tror att man ska tro att kött och fisk inte ska ryka långt före annat. Man klarar sig utan tvekan enbart på vegetariskt och kan träna 7 dagar i veckan och jobba 7 dagar i veckan.

Vuxna 3 ggr om dagen och barnen 6 ggr om dagen för att hålla en vettig balans. 1 ggn om dagen om man vill hålla obalans =)

Har några exempel på folk som krashade med att tramsa med mat en gång om dagen eller varannan dag och åt allt på en gång.
Tränade själv kampsport och de skulle aldrig klara sig utan att äta ordentligt, var bara sisådär 10-13 pass veckan när de var inför tävlingar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag känner en familj där 4 personer havererade totalt av att äta ett enda överstort mål om dagen. Det blev en massa godisätande för att orka och en massa sängliggande när de inte orkade. Ämnesomsättningen gick totalt över styr med diverse störningar (diagnosticerade av läkare). Fetma och kronisk trötthet. Hjärt- och kärlsjukdomar.
Baserade de sin mat på
"gröt och bröd och potatis och andra rotfrukter och kål och bär ur skogen och mjölkprodukter kompletterat med litet kött eller fisk så gott som dagligen"
+
"massa godisätande"
så kan jag förstå det.

Men starta en tråd om kost, så diskuterar jag gärna vidare.
Har redan tagit väldigt mycket onödig plats i en tråd som skulle handla om att fixa en ekonomi.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Den är ett absolut måste, bor på landet och går inga bussar här. Närmaste stället bussen går ligger 2 mil bort där jag jobbar och barnen går i skolan. Tanken är god men skulle jag hyra bil behöver jag först cykla 2 mil för att kunna ta mig till bussen sen åka buss in till stan 5 mil för att hyra en bil.. sen samma resa tillbaka. Nej bil behövs till 100% här! Behöver bilen för att ta mig till grannen 4 km bort!
Förstår att du behöver bil men finns säkerligen billigare bilar så mitt råd är att sälja den du har och helt enkelt köpa något billigare.
Djur är alltid en stor kostnad som väldigt få tänker på och tyvärr tycks du inte ha råd med dina så även om det är hårt så bör du nog titta på att sälja något av djuren, lät som du hade fler. Det är aldrig kul men ibland måste man välja bort för att kunna överleva.

Att köra bil till grannen om det är 4km, denna sträcka kan du göra med cykel. Tar ca 15 minuter i lugnt tempo och spar in väldigt mycket bränsle och tidsmässigt tror jag inte skillnaden är så stor.
 
  • Gilla
Vaskodagama och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
både billån och privatlånet har jag på Swedbank. Är 2 privatlån egentligen men den ena köpte jag bilen för därför jag ser det som ett billån. Men det kanske går att baka ihop det så man betalar mindre i ränta!!! Tack för tipset jag ringer dom på måndag.
Det låter som en plan!
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
@
H Hammarspik skrev:
skrota bilen eller avliva djuren är jag absolut inte beredd på. Därför helförsäkring på bilen och bra försäkring på djuren.

jo jag fulltankar bilen varannan vecka, men ska försöka klara mig på 1 fulltank i månaden. 1500 i månaden istället för 3000 på diesel.

Reparationer, service och skatten på bilen har jag inte räknat som fasta räkningar då jag inte vet vad sånt kostar i förväg förutom skatten då. Snart dags för nya däck också..

Har telefonen på avbetalning sen obegränsad med internet hemma och på 2 telefoner, men det kanske fortfarande är dyrt?
Det är kanske inte dina fasta kostnader som är värst. För att du ska veta vad olika saker egentligen kostat bör du räka ihop både de fasta och rörliga kostnaderna. Vad kostar t.ex. dina djurs mat, försäkringar, veterinärbesök, leksaker m.m. ?

Istället för att vara kolla på vad en sak kostat per månad kan du räkna ut kostnaden per år. Många köper saker på avbetalning. Om kostnaden för t.ex. en mobiltelefon är 500 kr per månad - så är det 6 000 kr per år. Om du tänker på det sättet då kanske vissa (onödiga) kostnader framstår som mer orimliga... Och då kanske de är lättare att välja bort.....

Räknar du ihop totalkostnaden för dina husdjur så finns en risk att du får en chock. Antagligen är det där du har störst potential att spara pengar...

I övrigt framgår så lite om dina kostnader, inkomster och livet i övrigt att det är svårt med konkreta råd....
 
  • Gilla
pauls och 3 till
  • Laddar…
Oj. 28k in och 16k i fasta utgifter och du oroar dig? Nu oroar jag mig också! Haha
Vi har 24k in per månad och 16k i utgifter på ett ungefär. Resten är mat och annat lyx. Vi klarar oss superbra på 5 personer (en arbetare, en student och 3 barn). Äter gott (alldeles för mycket halvfabrikat, burgare, bröd, pasta), unnar oss en pizza, sparar en liten slant.

vad vi INTE gör är: köper nya kläder, bara begagnat. Köper nya prylar om de finns begagnade. Går till frisören. Kör ungarna i onödan (de får leka med kompisar i området och sporta det som erbjuds här.) åker på köpe-semester.

man kommer ganska långt på att snåla bara sådär till vardags. Handla mat på extrapris. Att gå ur akassan skulle aldrig falla mig in. Inte heller facket.

det som hjälper oss är att istället för att tokspara när vi visste att det mesta i huset var i gott skick så investerade vi i våra respektive företag. Det gav inget i stunden men nu drar jag in 10k i månaden extra. Det återinvesteras i företagen och bygger mer potentiell inkomst, eftersom vi har den möjligheten just nu. Nu kan jag både spela in musik åt andra, editera voice over, mixa och mastra i hög kvalitet och min sambo åker omkring på fritiden och spelar fagott i orkestrar. Områden som det är lite efterfrågan på är bra investeringar att satsa på, om man kan, för att kunna försörja sig lite extra. Bra nu när sambon pluggar!!! Guld värt. (Hon pluggar till sjuksköterska. Bra framtida yrke. Brist och löner på väg upp.) Men det är ju lite extra jobbande och sena nätter för min del… blir väl 65 timmar i veckan inkl min 45h/vecka tjänst som lärare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.