H Hammarspik skrev:
Kan vara så.. är själv med barnen och försöker vara mamma och pappa på samma gång. Gör allt för mina barn dom ska inte ha det sämre bara för jag är ensam
Din ekonomiska situation kommer bli krisartad till vintern när elpriset kommer ligga runt 4 kr per kWh.

Du kommer bli tvungen att göra tuffa prioriteringar.
Skippa körning för barnens träning?
Lämna bort husdjur?

Böna och be av dina föräldrar, fd svärföräldrar, fd kille, arbetsgivare, ja vem som du nu kan fråga om att få låna pengar så att du kan lösa dina banklån.
Även om de inte har pengar så kanske de har hus som skulle kunna fungera som säkerhet för ett nytt mycket billigare lån, dvs mycket lägre ränta och betydligt längre löptid så att amorteringen blir lägre.
För du kommer att behöva mer pengar varje månad i vinter.
 
K
yonna yonna skrev:
... På sikt är det bättre att köra slut en bra bil istället för att byta ner sig framför allt för att barnsäkerheten är så viktig...
Det skrivs ofta att säkerheten är viktig, speciellt från människor som tycker att det är viktigt med en ny och fin bil. Men egentligen är de flesta bilar som är byggda i Japan eller Europa sedan millennieskiftet mer än tillräckligt säkra!

TS har inte funderat på en bilpool? Avtala med några grannar att du får hyra bil när det inte går att cykla på elcykeln till jobbet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Det skrivs ofta att säkerheten är viktig, speciellt från människor som tycker att det är viktigt med en ny och fin bil. Men egentligen är de flesta bilar som är byggda i Japan eller Europa sedan millennieskiftet mer än tillräckligt säkra!

TS har inte funderat på en bilpool? Avtala med några grannar att du får hyra bil när det inte går att cykla på elcykeln till jobbet.
Inte riktigt sant. Moderna elbilar kan använda hela motorutrymmet som deformationszon
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte riktigt sant. Moderna elbilar kan använda hela motorutrymmet som deformationszon
Gör det en gammal V70 mer eller mindre säker att nya bilar kan byggas annorlunda?
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Gör det en gammal V70 mer eller mindre säker att nya bilar kan byggas annorlunda?
Den blir ju helt klart mindre säker i relation till nyare bilar ja.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Sälja bilen och skaffa billigare, eller ingen alls?
Sänka kostnader för djuren?
Annars ser det inte ut att vara mycket att ändra på
 
Jag är inne lite då och då och läser men har inte hunnit läsa allt än. Blev mycket mer svar än vad jag hade tänkt så jag har helt enkelt inte hunnit svara på alla frågor ni ställt. Jag kommer läsa igenom tråden när jag hinner och suga åt mig allt som jag kan ändra och spara pengar på. En del saker ni skrivit är för mig omöjligt jag MÅSTE ha bil, sen kanske jag inte behöver en bil för 140 tusen.. ska tänka lite på den karamellen.

men det jag har gjort denna helgen och idag är

-gått med i A-kassa igen blev inget avbrott så det var ju bra

-bytt från eon till södra el så kommer spara en liten slant förhoppningsvis

-tänkte gå ur svenska kyrkan så jag ringde och jag har aldrig varit med.. så det var ju också bra även om jag inte tjänar på det mer än vad jag alltid gjort

- betalade 1200 för mobil och internet. 500 var mobilavbetalning som var den sista nu i juli och jag har sagt upp internet och mobilabonnemang då det aldrig funkat bra ändå och för det finns billigare alternativ. Har dock hela augusti kvar pga 30’dagars uppsägning. Måste fixa fiber och annat abbonemang men kommer bli betydligt billigare än senaste 2 åren.

- höjde självrisken på kattförsäkringen med 1000 kr och det blir 150 kronor billigare varje månad. Så kommer spara 1800 om året där

- hundförsäkringen kunde jag inte ändra då jag var mitt i en period men gick med i en hundklubb för 150 kronor om året och då blir försäkringen 100 kronor billigare varje månad! Så där sparar jag 1200 om året.

-försökte samla mina 2 privatlån hos Swedbank till 1 lån men fick ingen bra erbjudande så privatlånen kommer jag tyvärr ha kvar.

-bilförsäkringen gick tyvärr inte att ändra på just nu för jag var mitt i en period.

-inte hunnit handla så mycket mat än sen jag startade tråden men sist jag var i affären köpte jag den billigaste varianten av allt (väldigt ovanligt) men absolut något jag kommer fortsätta med!

-kommer även ändra djurfoder till mina djur i fortsättningen när nuvarande påsen är slut. Hunden mår nog lika bra av att äta annat än royal Canin som inte är den billigaste sorten

Är väldigt stolt över mig själv faktiskt det tog hela helgen och idag att ändra båda det ena och det andra men jag är säker på att det här är en bra början och kommer göra skillnad.

Mina djur kommer vara kvar och bil måste jag ha. Däremot måste jag inte ha just den här bilen som sagt men jag tror jag kommer gå back om jag säljer den just nu.

jag fortsätter med mitt jagande o spara pengar. Alla tips tar jag tacksamt emot. Ber om ursäkt att jag inte hunnit svara på allt men blev väldigt mycket på en gång
 
  • Gilla
  • Älska
Nillea och 29 till
  • Laddar…
Fast , även fast du är mitt i en försäkringsperiod. Ställ av bilen , byt försäkringsbolag och se glad ut.

bilen behöver inte vara avställd mer än 24h för att det ska funka.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Jag är inne lite då och då och läser men har inte hunnit läsa allt än. Blev mycket mer svar än vad jag hade tänkt så jag har helt enkelt inte hunnit svara på alla frågor ni ställt. Jag kommer läsa igenom tråden när jag hinner och suga åt mig allt som jag kan ändra och spara pengar på. En del saker ni skrivit är för mig omöjligt jag MÅSTE ha bil, sen kanske jag inte behöver en bil för 140 tusen.. ska tänka lite på den karamellen.

men det jag har gjort denna helgen och idag är

-gått med i A-kassa igen blev inget avbrott så det var ju bra

-bytt från eon till södra el så kommer spara en liten slant förhoppningsvis

-tänkte gå ur svenska kyrkan så jag ringde och jag har aldrig varit med.. så det var ju också bra även om jag inte tjänar på det mer än vad jag alltid gjort

- betalade 1200 för mobil och internet. 500 var mobilavbetalning som var den sista nu i juli och jag har sagt upp internet och mobilabonnemang då det aldrig funkat bra ändå och för det finns billigare alternativ. Har dock hela augusti kvar pga 30’dagars uppsägning. Måste fixa fiber och annat abbonemang men kommer bli betydligt billigare än senaste 2 åren.

- höjde självrisken på kattförsäkringen med 1000 kr och det blir 150 kronor billigare varje månad. Så kommer spara 1800 om året där

- hundförsäkringen kunde jag inte ändra då jag var mitt i en period men gick med i en hundklubb för 150 kronor om året och då blir försäkringen 100 kronor billigare varje månad! Så där sparar jag 1200 om året.

-försökte samla mina 2 privatlån hos Swedbank till 1 lån men fick ingen bra erbjudande så privatlånen kommer jag tyvärr ha kvar.

-bilförsäkringen gick tyvärr inte att ändra på just nu för jag var mitt i en period.

-inte hunnit handla så mycket mat än sen jag startade tråden men sist jag var i affären köpte jag den billigaste varianten av allt (väldigt ovanligt) men absolut något jag kommer fortsätta med!

-kommer även ändra djurfoder till mina djur i fortsättningen när nuvarande påsen är slut. Hunden mår nog lika bra av att äta annat än royal Canin som inte är den billigaste sorten

Är väldigt stolt över mig själv faktiskt det tog hela helgen och idag att ändra båda det ena och det andra men jag är säker på att det här är en bra början och kommer göra skillnad.

Mina djur kommer vara kvar och bil måste jag ha. Däremot måste jag inte ha just den här bilen som sagt men jag tror jag kommer gå back om jag säljer den just nu.

jag fortsätter med mitt jagande o spara pengar. Alla tips tar jag tacksamt emot. Ber om ursäkt att jag inte hunnit svara på allt men blev väldigt mycket på en gång
Du kommer högst troligt tappa pengar på bilen, men det gör man alltid.
Samtidigt är livet så, man får ta en smäll nånstans för att Annat ska funka.
 
S Simonstahl skrev:
Fast , även fast du är mitt i en försäkringsperiod. Ställ av bilen , byt försäkringsbolag och se glad ut.

bilen behöver inte vara avställd mer än 24h för att det ska funka.
är du helt säker? Tyckte hon sa att även om man ställer av bilen så är du bunden till denna när du ställer på bilen igen om du inte säljer.
 
H Hammarspik skrev:
är du helt säker? Tyckte hon sa att även om man ställer av bilen så är du bunden till denna när du ställer på bilen igen om du inte säljer.
Skitsnack från försäkringsbolaget. Klart dom inte vill att du ska veta att det är möjligt.

om du ställer av din bil , omvandlas försäkringen automatiskt till en avställningsförsäkring. Du ringer ett nytt bolag , alt så förhandlar du med dom.

försöker dom prata omkull dig , fråga om en bekant kan ringa åt dig. Så låtsas jag vara den bekanta.
 
B Borgen2021 skrev:
Du kommer högst troligt tappa pengar på bilen, men det gör man alltid.
Samtidigt är livet så, man får ta en smäll nånstans för att Annat ska funka.

Men då har jag hellre kvar nuvarande bil och betalar av den än sälja den här och gå kanske 20-30 tusen back plus att jag måste ta ett lån för att kunna köpa en ny billigare bil. Kan inte köpa bil kontant och bil måste jag ha!

då har jag fortfarande 3 lån och ca 20-30 på en bil som inte är kvar
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Skitsnack från försäkringsbolaget. Klart dom inte vill att du ska veta att det är möjligt.

om du ställer av din bil , omvandlas försäkringen automatiskt till en avställningsförsäkring. Du ringer ett nytt bolag , alt så förhandlar du med dom.

försöker dom prata omkull dig , fråga om en bekant kan ringa åt dig. Så låtsas jag vara den bekanta.
skicka gärna ett privat meddelande till mig om hur exakt jag ska gå tillväga om det inte är brottsligt osv.
 
H Hammarspik skrev:
skicka gärna ett privat meddelande till mig om hur exakt jag ska gå tillväga om det inte är brottsligt osv.
Det är absolut inte olagligt , men försäkringsbolagen lever ju på försäkringspremier. Därför ser dom självklart att du stannar som kund.

Ring upp ditt nuvarande bolag , där du förklarar att du vill få ner din kostnad för bilens försäkring. Är dom inte villiga att hjälpa dig , ring runt andra bolag , se vart du får bäst premie. När du hittat det du känner dig nöjd med, ställ av din bil. Din nuvarande försäkring blir automatiskt en avställningsförsäkring.

säg upp din nuvarande försäkring via ett samtal till ditt bolag. När det är gjort , tecknar du en ny hos det bolaget som passar dig bäst. Klart.


Jag bytte för 3månader sen bolag mitt i en ny period denna vägen. Bytte från moderna till Länsförsäkringar.
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Det är absolut inte olagligt , men försäkringsbolagen lever ju på försäkringspremier. Därför ser dom självklart att du stannar som kund.

Ring upp ditt nuvarande bolag , där du förklarar att du vill få ner din kostnad för bilens försäkring. Är dom inte villiga att hjälpa dig , ring runt andra bolag , se vart du får bäst premie. När du hittat det du känner dig nöjd med, ställ av din bil. Din nuvarande försäkring blir automatiskt en avställningsförsäkring.

säg upp din nuvarande försäkring via ett samtal till ditt bolag. När det är gjort , tecknar du en ny hos det bolaget som passar dig bäst. Klart.
tack för tips! Jag ringde Länsförsäkringar idag och jag kunde inte ändra något alls förens perioden är slut. Så om jag hittar en bra försäkring till bra pris på nätet behöver jag bara ställa av bilen, vänta lite sen teckna ny försäkring hos någon med bättre pris?

hur länge ska man vänta? Och ljög hon i telefonen då när hon sa att om man ställer av och sen på igen så är man fortfarande bunden till det man hade.

kan det vara så att dom har ändrat det nyligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.