M
Jag har gjutit ett trettiotal plintar till ett staket, men upptäcker nu efter en veckas brinntid att när jag fäster en 1,1m lång 95x95-regel så svajar det en hel del i stolpskon. Plinten är stabil, infästningen med fransk träskruv är stabil men det är en del spel mellan stolpsko och plint.

Går det att rädda utan snedstöttor?

Funderar på om det går att gjuta på mer betong upp till botten på stolpskon för mer stadga, är det ett alternativ?

Tacksam för all hjälp!

• En gjuten betongplint med en stolpsko fäst på toppen och en träregel monterad i stolpskon som visar svajighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska väl skruva ihop allt med reglar och annat i lod på stolpen. Då kommer den att stå stadigt i sitt hål, annars blir det att försöka ta bort den, borra upp ett större hål och använda kemankare.

• Gilla
Mikael044
  • Laddar…
Tyvärr blir de aldrig bra att bygga staket med den typen av stolpskor.
För att få de stabilt. Skall man gjuta ner stolpjärn på var sida om stolpen.

• Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
Klippa/såga till bitar av pallningsbrickor och knacka in kan va värt att testa

• Gilla
Mikael044
  • Laddar…
K
Slit upp stolpskon och borra upp hålet mer. I med kemankare och i med stolpskon igen.

Men om man inte använder sig av justerbara stolpskor med gångstång förstår jag inte varför man inte kör i två plintjärn, betydligt bättre

• Gilla
Mikael044
  • Laddar…
M
Tack för tipsen! Att jag inte använde stolpjärn får jag skylla på dålig förberedelse. Jag trodde stolpsko skulle fungera bra.

Skulle det verkligen hjälpa med att sätta fast samma bristfälliga infästning med kemankare istället? Ingen som gillar min idé att gjuta nån centimeter till för att få mer stolpjärnskaraktär?

Jag ska också kika på pallningsbrickor men ter sig som en inte så långsiktig lösning.

Ja, kör expanderbetong, den expanderar lite och är hård som f..n.
Men det är under förutsättning att stolpskon sitter fast i plinten längre ner, annars funkar det inte alls.

• Gilla
Mikael044
  • Laddar…
T
M Mikael044 skrev:
Jag har gjutit ett trettiotal plintar till ett staket, men upptäcker nu efter en veckas brinntid att när jag fäster en 1,1m lång 95x95-regel så svajar det en hel del i stolpskon. Plinten är stabil, infästningen med fransk träskruv är stabil men det är en del spel mellan stolpsko och plint.

Går det att rädda utan snedstöttor?

Funderar på om det går att gjuta på mer betong upp till botten på stolpskon för mer stadga, är det ett alternativ?

Tacksam för all hjälp!
Jag gjorde samma misstag då vi byggde hus. En stolpsko är enbart designad att ta vikt i lodrätt läge. Inte från sidorna! Att använda stolpskor till staket är tyvärr inte ändamålsängligt - tänk på hur en segelbåt på torra land ser ut. All kraft som betongfundamentet skall stå emot i form av stormar så är fast i ca 12 mm järn under stolpskon - snacka om att vara den bristande länken i en kedja. Jag hade använt större dimension på gjutrören så jag fixade med extra stöd i form av bockade (plåt/stål?) triangelformade stöd som kunde fästas dels i betongen och dels upp längs med stolpen. Har hållit ca 10 år, men staket är inte rakt. Finns knappast något värre man kan bygga än bryggor och staket...

• Gilla
Mikael044
  • Laddar…
Hej

Tyvärr, gör om gör rätt!
Och då menar jag gör om, det finns ingen genväg här.
Att försöka trixa och fixa är lönlöst.
Du kommer lägga ner jobb och pengar när du fortsätter, fortsätt på en ny stabil grund.

Jag förstår hur du känner, men lycka till, kämpa.
/Workingclasshero

• Gilla
Mikael044 och 1 till
  • Laddar…
M
Tack för alla svar! Jag har en känsla av att Workingclasshero har rätt här, men det var inget alternativ i nuläget. Det slutade med att jag lade till betong en bit upp på stolpskon och det blev faktiskt stabilt (se nedan). Vi får se hur länge det håller, jag skriver en uppdatering när/om det kollapsar!
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej

Tyvärr, gör om gör rätt!
Och då menar jag gör om, det finns ingen genväg här.
Att försöka trixa och fixa är lönlöst.
Du kommer lägga ner jobb och pengar när du fortsätter, fortsätt på en ny stabil grund.

Jag förstår hur du känner, men lycka till, kämpa.
/Workingclasshero

• En stolpsko fastgjuten i betong i en rund form, med en spik i närheten, på en grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ET81 och 1 till
  • Laddar…
M Mikael044 skrev:
Tack för alla svar! Jag har en känsla av att Workingclasshero har rätt här, men det var inget alternativ i nuläget. Det slutade med att jag lade till betong en bit upp på stolpskon och det blev faktiskt stabilt (se nedan). Vi får se hur länge det håller, jag skriver en uppdatering när/om det kollapsar!
Blir säkert bra, lite hårt att få ihop vingarna. Men kapa bort röret ända ner till betongen och lägg tex 2 lager med tjock tjärpapp under stolpen så den inte står i vatten. Du kan med fördel även knacka ur en liten ränna på mitten under, så vatten kan rinna ut.

M Mikael044 skrev:
Hej! Hur har det gått med detta? Vi råkade göra samma misstag..

M
U Uzelac skrev:
Hej! Hur har det gått med detta? Vi råkade göra samma misstag..
Hej! Jag beklagar! Det gick bra, inte alls någon katastrof som det kändes som i början. På de plintar jag inte satt upp stolp satte jag tillbaka gjutrör och fyllde med betong upp till ca 1 cm över botten på stolpskon, försökte få till det så bra som möjligt undertill och vibrera ordentligt. Sen fick det stå i en vecka tills jag satte upp stolp. Det var svårare att tvinga ihop sidorna på stolpskon men det gick. Sitter stabilt än så länge!

På de som hade stolp skar jag upp ett gjutrör och gjorde likadant, men blev inte riktigt lika bra. Helt okej ändå.

Är som sagt amatör men vill du veta mer hur jag gjorde är det bara att säga till!

• Gilla
Uzelac
  • Laddar…
M
J jonaserik skrev:
Blir säkert bra, lite hårt att få ihop vingarna. Men kapa bort röret ända ner till betongen och lägg tex 2 lager med tjock tjärpapp under stolpen så den inte står i vatten. Du kan med fördel även knacka ur en liten ränna på mitten under, så vatten kan rinna ut.
Haha, ja, det var betydligt svårare att få ihop! Tack för tipset om tjärpapp, jag hade redan kört med en träbit som distans mot botten och det blev nog lite väl högt.

M Mikael044 skrev:
Hej! Jag beklagar! Det gick bra, inte alls någon katastrof som det kändes som i början. På de plintar jag inte satt upp stolp satte jag tillbaka gjutrör och fyllde med betong upp till ca 1 cm över botten på stolpskon, försökte få till det så bra som möjligt undertill och vibrera ordentligt. Sen fick det stå i en vecka tills jag satte upp stolp. Det var svårare att tvinga ihop sidorna på stolpskon men det gick. Sitter stabilt än så länge!

På de som hade stolp skar jag upp ett gjutrör och gjorde likadant, men blev inte riktigt lika bra. Helt okej ändå.

Är som sagt amatör men vill du veta mer hur jag gjorde är det bara att säga till!
Tack! Ok vad skönt att det funkade! Kände mig lite uppgiven. Då kanske vi också testar att göra sådär. Funderade på att borra två hål och gjuta ner järn som jag kunde fästa stolparna i samtidigt…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.