Vi har ärvt ett hus på 76kvm byggt 1956 i norra Örebro län. Ny träpanel runtom samt nya fönster.
En tillbyggnad på 37kvm snart klar. Finns idag en IVT Nordic luft/luft från 2017
Är vattenburet radiatorsystem i äldre delen av huset som läcker i plattan.
Att installera nya rör/element ligger på runt 100.000:-
Tanken var att borra för bergvärme.
Frågan är om man kan ha enbart luft/luft? En ny i tillbyggnaden?
Eller två nya placerad hur/var?
Samt sätt några Mill WiFi element som backup.
En tillbyggnad på 37kvm snart klar. Finns idag en IVT Nordic luft/luft från 2017
Är vattenburet radiatorsystem i äldre delen av huset som läcker i plattan.
Redigerat:
Du kan inte jämföra vattenburen golvvärme med LLVP. Det är två otroligt skillda väsen.bakfickan33 skrev:
Vi har ärvt ett hus på 76kvm byggt 1956 i norra Örebro län. Ny träpanel runtom samt nya fönster.
Är vattenburet system i äldre delen av huset som läcker i plattan.
Har nyligen flyttat från en relativt ny kåk med golvvärme (hyrde) till ett hus med LLVP, 2 elradiatorer och kamin. Ljudet av LLVP driver mig till vansinne ibland, och den varma luften är minst sagt svårtransporterad (begränsad spridning).
Jag är övertygad om att det går att klara sig med elradiatorer och LLVP i den där kåken, om man är beredd att göra avkall på bekvämligheten.
Edit: den nya panelen gör troligen varken till eller från i detta sammanhang.
Otydligt av mig, är radiatorer ej golvvärme.K Kardan79 skrev:Du kan inte jämföra vattenburen golvvärme med LLVP. Det är två otroligt skillda väsen.
Har nyligen flyttat från en relativt ny kåk med golvvärme (hyrde) till ett hus med LLVP, 2 elradiatorer och kamin. Ljudet av LLVP driver mig till vansinne ibland, och den varma luften är minst sagt svårtransporterad (begränsad spridning).
Jag är övertygad om att det går att klara sig med elradiatorer och LLVP i den där kåken, om man är beredd att göra avkall på bekvämligheten.
Edit: den nya panelen gör troligen varken till eller från i detta sammanhang.
Bara testa stänga av värmen i elementen på gamla delen och se om LLVP klarar värma och att värmen sprider sig dit man vill ha den.
Sätter ni sen en ny i tillbyggnaden så bör den ev. kunna hjälpa till lite med vardagsrummet även om värmen inte gärna sprids genom dörrar.
Brukar ju vilja ha ganska öppen planlösning för att en LLVP ska fungera som bäst.
Sen kan man ju komplettera med el-element där det behövs.
Ev. elektrisk handdukstork i badrummet om där inte är golvvärme.
Sätter ni sen en ny i tillbyggnaden så bör den ev. kunna hjälpa till lite med vardagsrummet även om värmen inte gärna sprids genom dörrar.
Brukar ju vilja ha ganska öppen planlösning för att en LLVP ska fungera som bäst.
Sen kan man ju komplettera med el-element där det behövs.
Ev. elektrisk handdukstork i badrummet om där inte är golvvärme.
Vi har LLVP som primär värmekälla på ca 120m² med en kamin bra placerad som hjälp när det är riktigt kallt ute.
Det funkar men komforten är inte den bästa, det låter om pumpen och värmen blir ojämn.
Men kan man leva med det så är det "billig" och effektiv värme.
Och går det sönder så kostar det "bara" 25-30k för en ny.
Jag tror att en LLVP klarar att värme upp hela ert hus under normala förhållanden.
En effektivare placering hade varit vardagsrummet till höger om fönstret tror jag. Men då blir det mer störande när man är i vardagsrummet såklart.
Det funkar men komforten är inte den bästa, det låter om pumpen och värmen blir ojämn.
Men kan man leva med det så är det "billig" och effektiv värme.
Och går det sönder så kostar det "bara" 25-30k för en ny.
Jag tror att en LLVP klarar att värme upp hela ert hus under normala förhållanden.
En effektivare placering hade varit vardagsrummet till höger om fönstret tror jag. Men då blir det mer störande när man är i vardagsrummet såklart.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Räcker en luftvärmepump?
Värme allmänt -
Räcker vinddriven frånluftsfläkt på murstocken?
Ventilation -
Räcker det med en avloppsluftare till två stammar?
Vatten & Avlopp -
Luftvärmepump 2750W Räcker till hus på 100kvm?
Värme allmänt -
Hur långt räcker vår luft/vattenpump? Jordvärme istället, eller onödigt?
Värmepumpar