453 läst · 3 svar
453 läst
3 svar
Räcker det att fästa OSB-skiva i läkt?
Hej!
Jag ska isolera vårt kallställda garage. Idag består väggen av stående 45x90-reglar och liggande panel utanpå. Jag ska isolera från insidan. För att få till en luftspalt tänkte jag bygga "ramar" mellan varje regel av 25x38-läkt och sätta vindpapp. Innanför vindpappen 95mm isolering, och sedan tänkte jag bygga på befintliga reglar genom att skruva fast 25x48-läkt på varje regel. Därefter endast 11mm OSB-skivor som innerskikt eftersom det ska bli en verkstad.
Min fråga är: räcker det att skruva OSB-skivorna i läkten på varje regel med 28mm-skruvar? Eller bör man ha långa skruvar för att skruva igenom läkten och in i själva regeln? Jag tänkte fästa läkten på regeln med 80mm-skruvar cc 400.
Tack på förhand!
Eli
Jag ska isolera vårt kallställda garage. Idag består väggen av stående 45x90-reglar och liggande panel utanpå. Jag ska isolera från insidan. För att få till en luftspalt tänkte jag bygga "ramar" mellan varje regel av 25x38-läkt och sätta vindpapp. Innanför vindpappen 95mm isolering, och sedan tänkte jag bygga på befintliga reglar genom att skruva fast 25x48-läkt på varje regel. Därefter endast 11mm OSB-skivor som innerskikt eftersom det ska bli en verkstad.
Min fråga är: räcker det att skruva OSB-skivorna i läkten på varje regel med 28mm-skruvar? Eller bör man ha långa skruvar för att skruva igenom läkten och in i själva regeln? Jag tänkte fästa läkten på regeln med 80mm-skruvar cc 400.
Tack på förhand!
Eli
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 276 inlägg
Om det är det ända du har så kör på. Annars är väl skivskruv det bästa.
Produkter som diskuteras: "skivskruv"
![](https://cdn.shopify.com/s/files/1/0424/7398/0064/products/286029_180x.jpg?v=1679999172)
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Tack för svar! Jo jag har 28mm spånskruv, jag funderar mest på djupet, de kommer ju bara fästa i 25mm läkten ovanpå regeln, eller om jag ska skaffa längre skruvar som går igenom läkten in i regeln
Redigerat:
E elikaufman skrev:
Jag hade personligen valt att inte lägga fullt så mycket krut på skruvandet av läkten (80mm-skruv cc 400mm). Istället hade jag i åtminstone viss utsträckning skruvat OSBn med skruv som räcker in i reglarna (kanske med 4,2x55-65mm). 25x38-läkten riskerar att spricka sönder en hel del. Särskilt på de reglar där två skivor möts. Därför hade jag föredragit att sätta en del skruv genom OSB och läkt, in i regeln.E elikaufman skrev:
Skivorna lär dock knappast ramla ner av sig självt med den lösning du beskriver.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Räcker det att putsa över
Fasad -
Räcker det med gråvattenfilter vid sommarvatten??
Vatten & Avlopp -
Måla innervägg: Bredspackla, måla eller räcker det att slipa?
Färg, Måla & Tapetsera -
Riva kök - Vatten - Räcker det att stänga av med Ballofix?
Kök -
Behöver betongen lagas eller räcker det att putsa?
Fasad