Jag har ett stort pannrum i källaren (betong) där jag vill regla upp och göra väggar, dels för att skärma av fr VP, dels för att få väggar som är mer lämpade för en verkstad/snickeri. Min fråga är; Räcker det med enkel OSB-skiva på reglarna eller behöver jag två lager (ska hålla för hyllor o en massa prylar)? Kan det vara bättre ur brandsäkerhetssynpunkt att köra gips över OSB´n? OK, två frågor blev det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
10mm blir för tunt, menar du? Har redan köpt upp OSBskivor men skulle väl i o f kunna köra dubbelt, då. De tyngsta grejerna hamnar nog på/under bänkarna men har tänkt ha det mesta av verktygen på väggen. Några heta jobb blir det nog inte, o jag skippar gärna gipset. Tack för svar.J Johan456 skrev:
Man klarar sig ganska långt med osb skivor. Om du ska sätta upp hyllsystem typ elfa har dom belastningstabell någonstans på hemsidan, man kan hänga upp betydligt mer än man tror:-. Jag vill ändå slå ett slag för gips utanpå, om man målar den i någon ljus färg blir det betydligt trevligare och ljusare, plus lite mer lättstädat om du ska snickra där. Har gjort likadant i mitt garage/verkstad.
Bästa svaret
Liknande trådar
-
Bygga tak till hundgård, räcker 45x145 mm regel?
Tak & Vind -
Råspont i befintliga väggar, räcker osb?
Badrum -
Räcker en 10mm OSB till bollplank med CC 60?
Byggmaterial & Byggteknik -
Innertak, OSB samt gips, räcker det med cc60?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Räcker det med OSB och 6mm gips bakom kakel och skåp i kök?
Kök