Min kommun lånade ut en riktig bjässe, stor som en större luftavfuktare, kostnadsfritt, när jag köpte huset. Kanske kan höra om din kommun har någon att låna ut?

Vi är en BRF med 20 lgh och vi tänkte låta den går runt bland medlemmarna så det skulle nog bli ett lite väl långt lån av kommunen..

Aha ok. Nu har jag inte testat denna, men den borde kunna ge en indikation och förändras vid åtgärder, även om den inte skullle mäta exakt. Sen kanske det finns en anledning till att det inte finns andra till en vettig peng? /

Det är ju mest noggrannheten och känsligheten, som kostar pengar på radonmätare. För att se signifikanta förändringar duger kanske ett enklare instrument, men för precision (= stor jonkammare) kostar det antagligen i 100k-klassen.

Vi vill egentligen bara se om radonhalten går upp eller ner och ungefär hur mkt. Mer som en indikation på om en åtgärd är bra, dålig eller verkningslös..

Nästa nivå på mätare är ca 13k och det är lite i överkant. En mätomgång med puckarna kostar ca 6-8000kr beroende på kampanjer m.m.

Har nu beställt en mätare så får väl återkomma med erfarenheterna om några månader.

Nu har jag testat den. Verkar riktigt lovande. Ger första indikeringen redan inom 24 timmar och efter 14 dagar är felmarginalen 10% enligt manualen. Värdena vi får stämmer mot tidigare "puckmätning". Har faktiskt köpt en till..

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Har testat min lite runtom i huset. Mätvärden kort tid uppdateras ofta varannan timma de varierar en hel del under dagen.
Lång tid var 24 timma som förväntat. ingen aning om den visar rätt värde men högre i blå betong källaren. Som förväntat sjunker radonvärdet med ökad ventilation.
Blir intressant när det kommer jämförelser med spårfilms dosor.

Vi har kört mätarna rätt mycket nu. Det verkar vara rimliga värden man får. Även puckarna har ju felmarginal.

I vårat fall hade huset blivit för tätt efter fönsterbyte. Undertrycket sög upp luft från källaren och markradonet.

Har nu eftermonterat fönsterventiler och radonnivån halverades direkt.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Min korta erfaren het av mätvärdena är att de varierar mycket mellan olika dygn.
Kanske vädret blåst och kyla bidrar till det?
Men vist är det en kul mätare uppdaterar korttids värdet varje timma och långtidsvärdet varje dygn. Manualen till mätaren är luddig om visade mät perioderna
Kanske är så här
Kort tid de senaste 24 timmarna uppdateras varje timma.
Lång tid de senaste 7 dygnen ? uppdateras var 24 timma.
Efter resett / nollställning visas första värdet tidigare än 24h om radonhalten är hög,
Långtidsvärdet börjar visas när det finns ett korttidsvärde och är samma som korttidsvärde i början av mätperioden.

Mina första erfarenheter det behövs nog minst en veckas mätt tid för att få en indikation på om förändringar i huset påverkar radonvärdet.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bara för att komma med någon sorts feedback ; man brukar väl göra mätningarna på vintersäsongen..? Ser att du bara har roddat i det under hela resten av året:)

Hur som helst så bra utvärderat. Ser gärna fram mot mer rapportering!

T tobbbias skrev:
Bara för att komma med någon sorts feedback ; man brukar väl göra mätningarna på vintersäsongen..? Ser att du bara har roddat i det under hela resten av året:)

Hur som helst så bra utvärderat. Ser gärna fram mot mer rapportering!
Tackar. Ja lite tidigt kanske att börja men nyfiken :) Första kompletteringen av frånluften i FTX systemet fixad :) Kommer att bli ytterligare en till luft i bottenplanet. helst vill jag ha alla beboeliga rum i huset under gränsvärdet. Övervåningen var som förväntat klart godkänd bara 1/10 av gränsvärdet. Allt pekar på att huset blir "godkänt" i en radon mätning som är medelvärdet av mät doserna på samtliga bebodda plan.

J JAJansson skrev:
Tackar. Ja lite tidigt kanske att börja men nyfiken :) Första kompletteringen av frånluften i FTX systemet fixad :) Kommer att bli ytterligare en till luft i bottenplanet. helst vill jag ha alla beboeliga rum i huset under gränsvärdet. Övervåningen var som förväntat klart godkänd bara 1/10 av gränsvärdet. Allt pekar på att huset blir "godkänt" i en radon mätning som är medelvärdet av mät doserna på samtliga bebodda plan.
Bump!

Tjenare. Går i husköpartankar och skulle vilja höra mer om hur det gick med mätvärden med denna mätare under vinterhalvåret.

Hoppas du ser detta meddelande och kan svara!

Hälsningar
Micke

M Mikeson skrev:
Bump!

Tjenare. Går i husköpartankar och skulle vilja höra mer om hur det gick med mätvärden med denna mätare under vinterhalvåret.

Hoppas du ser detta meddelande och kan svara!

Hälsningar
Micke

Annars kan jag tipsa om RadonEye. Köpte den när vi köpte hus. Otroligt enkel, väldigt bra noggrannhet i mätningen. Kanske lite dyr (betalade ca 4000) men den kan likställas med proffsutrustning. Enkel att flytta runt och man får snabbt en indikation på vilka värden man har

C claym skrev:
Annars kan jag tipsa om RadonEye. Köpte den när vi köpte hus. Otroligt enkel, väldigt bra noggrannhet i mätningen. Kanske lite dyr (betalade ca 4000) men den kan likställas med proffsutrustning. Enkel att flytta runt och man får snabbt en indikation på vilka värden man har
Okej. Tack! Den verkar smidig. Hur har du validerat mätresultatens korrekthet om jag får fråga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.