Vi har en äldre radonfläkt och det skvalar från röret. Funderar på om det är något att oroa sig för. Plaströret går från källargolvet rakt upp i källartaket, längs med taket och vidare till fläkten och sen ut genom fasaden.

Det skvalar från röret (den lodräta delen från golvet sett) när fläkten är i drift. Om vi stänger av fläkten hörs inte ljudet.

Det syns eller luktar ingen fukt varken runt röret eller i rummet (tvättstuga i källaren).

Jag tänker att det kan antingen vara kondens (att jordluften är varmare än temperaturen i källaren) eller att det faktiskt ligger vatten under huset där röret suger från.

Vad tror ni? Någon erfarenhet? Något att oroa sig för? Vem kan man kontakta för att få hjälp? Har pratat med leverantör av fläkten men de hade ingen idé.

Vi har Ftx ventilation indraget i hela huset. Om det skulle spela någon roll.

Ps. Osäker på vilket forum detta lämpar sig bäst i.
 
Någon som har erfarenhet av detta?
 
Hur långt är det mellan hålet i väggen ut till det stående partiet där du hör vatten? Tänker att en fjäderkamera kanske skulle kunna vara något att använda för att kontroller. Det finns inte någon möjlighet att koppla isär röret för att visuellt inspektera annars?
 
S
Du har förmodligen fått kondensvatten i röret. Koppla isär och sug bort vattnet.
 
Ok! Den enda koppling jag har sitter 180 cm upp. Tips på hur/med vad jag ska suga?

Vertikal ledning i rör, eluttag, vita lister, marmorerad vägg, röd markering, inomhus.
 
S
Försök hitta vart vattnet kan stå, montera sedan rensluckor för åtkomst nu och sen. Hävertpump eller våtdammsugare kan användas.
 
Vid sug från underjorden så blir det mängder av fukt som ska ut, är uppförsbacke som hos dig, så får du en sjö under golvet och det kan gurgla. Har lika med fläkt för radon under plattan, men gjort en egen variant på fukt/vattenproblemet. Ett vattenlås som är koppla till avloppet sköter numera om avrinningen, förut ett hål i röret med hink under, en vecka full 10 liter vatten.
 
S
Nja, det beror på vilken typ av massor, fukthalt och hur mycket undertryck fläkten skapar om du får problem eller inte. Jag har inga eller väldigt lite problem med fukt medans min granne får tömma ca 2 ggr per år pga gurgel.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…

Bästa svaret

S
kapa röret närmare golvet o kolla hur det ser ut , sätt ihop röret med skjutmuff när du är klar .
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
S stenna skrev:
kapa röret närmare golvet o kolla hur det ser ut , sätt ihop röret med skjutmuff när du är klar .
Jag antar att man då kapar av en bit av röret som är något kortare än den skjutmuff man sätter det.

Kapa tillräckligt för att få dit skjutmuffen men inte mer än skjutmuffens längd alltså…
 
S
nja , räcker nog att bara såga av plaströret typ 15cm från golvet med handsåg o böja undan det lite , alt. om det är trångt att böja undan röret kapa av några mm till , fasa av o smörj rörändarna med Glidex innan du trär på skjutmuffen
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Det verkar ha varit kondens nu när det blivit svalare är det skvalande ljudet borta. Tack för alla tips. Blir ingen åtgärd denna gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.