Har två element som visslar när temperaturen är precis där termostaten är inställd. Han Danfoss termostater och om den tex står på 3 så är elementet helt tyst även om den brassar på för fullt för att komma upp i 3ans temperatur, sen när det närmar sig så börjar det vissla. Det tystnar helt om jag ökar eller sänker tempen. Samma om den är inställd på lägre temp än i rummet, helt tyst tills det närmar sig rätt temperatur.
Har flyttat dit termostat från ett annat element som är tyst men det visslade ändå.
Har plockat bort själva ventilen (piggen som sticker fram under termostaten) och kollat om det kärvar men det flyter fint fram och tillbaka. Kunde inte flytta över det från andra elementet för det var olika storlek på dem.
Är piggen för sliten så den liksom sladdrar fram och tillbaka i hålet eller är det nåt helt annat fel?
Det är inte luft utan det är verkligen kring ventilen det låter.Luftat flera gånger men det är aldrig luft i.
Har flyttat dit termostat från ett annat element som är tyst men det visslade ändå.
Har plockat bort själva ventilen (piggen som sticker fram under termostaten) och kollat om det kärvar men det flyter fint fram och tillbaka. Kunde inte flytta över det från andra elementet för det var olika storlek på dem.
Är piggen för sliten så den liksom sladdrar fram och tillbaka i hålet eller är det nåt helt annat fel?
Det är inte luft utan det är verkligen kring ventilen det låter.Luftat flera gånger men det är aldrig luft i.
Du har för högt flöde på vattnet genom elementen, sänk hastigheten på cirkulationspumpen.
Piggen du ser/kan röra är bara en pinne som trycker på ventilkäglan, själva ventilkäglan sitter innanför, det är käglan som vibrerar när det är för högt vattenflöde.
Piggen du ser/kan röra är bara en pinne som trycker på ventilkäglan, själva ventilkäglan sitter innanför, det är käglan som vibrerar när det är för högt vattenflöde.
Om det är för högt flöde över just den här radiatorn så kan det funka att strypa returen. Beroende på hur radiatorn är inkopplad/utrustad så kan det finnas möjlighet att justera flödet vid returanslutningen.
Sitter ingenting över golvnivå iaf, det är gamla radiatorer. Det är grova rör till dem och det borde ju sänka flödet och därmed visslandet jämfört med de modernare radiatorerna vi har på bottenplan, med mycket klenare rör till.Demmpa skrev:
Alla andra radiatorer är öppna till max då vi justerar värmen med en automix-dosa i trappan, det är bara de två som tjuter som vi inte kan ha på max för då blir det för varmt i sovrummet. Ska ju funka ändå tycker man, men utan möjlighet till strypning ser det mörkt ut.
Ett vanligt fel när det tjuter är att vattnet flödar åt fel håll genom elementet, dvs in där nere och ut där uppe. Gärna i kombination med onödigt högt flöde. Ventilen är konstruerad för att det ska flöda åt andra hållet och kan börja vibrera när den ska stänga. I extremfall orkar den inte hålla emot alls. Det kan bli allt från ett tjut till ett fruktansvärt slammer.
Känn på rören/elementet - är elementet varmast längst ner är det felkopplat. Till inte allt för antika saker finns någon sorts rörgrej för att vända flödet.
Känn på rören/elementet - är elementet varmast längst ner är det felkopplat. Till inte allt för antika saker finns någon sorts rörgrej för att vända flödet.
Jag har MMA fördelare och tyvärr 3 av 10 radiatorer som kopplade åt fel håll....S SM4UKE skrev:Ett vanligt fel när det tjuter är att vattnet flödar åt fel håll genom elementet, dvs in där nere och ut där uppe. Gärna i kombination med onödigt högt flöde. Ventilen är konstruerad för att det ska flöda åt andra hållet och kan börja vibrera när den ska stänga. I extremfall orkar den inte hålla emot alls. Det kan bli allt från ett tjut till ett fruktansvärt slammer.
Någon som vet om man bara kan bara koppel eller fördelare?
Tack för tipset!!!
Jag hade hoppats på att det fanns förselare som var korsade men det verkar inte finnas...
Nästan alla mina radiatorer är installerade enligt bild. Snyggt av den som gjorde det, synd bara att de kopplat fel på en del...
Jag hade hoppats på att det fanns förselare som var korsade men det verkar inte finnas...
Nästan alla mina radiatorer är installerade enligt bild. Snyggt av den som gjorde det, synd bara att de kopplat fel på en del...