En bekant talade om att om man körde pellets så skulle man ha alla radiatortermostater fullt öppna och sedan reglera på returvattnet, skulle spara pellets.
Det var första gången jag hörde om den här lösningen, synpunkter?
Det var första gången jag hörde om den här lösningen, synpunkter?
Ja, reglering brukar spara energi, men om just den reglermetoden är bäst vid pelletseldning kan jag inte uttala mig om. Tror faktiskt inte att det gör någon skillnad om man mäter framledning eller retur. Vad gäller termostater så kan du knappast förlora någon energi på att ha de ställda så att de begränsar flödet i elementet när temperaturen överskrider den önskade i det rummet.
Jag skulle gissa att resonemanget handlar om att få längre brinntider på brännaren, men då kan man ju stoppa in en slavtank.
Jag skulle gissa att resonemanget handlar om att få längre brinntider på brännaren, men då kan man ju stoppa in en slavtank.
Att styra shunten med en innegivare istället då? Då borde temperaturfördelningen bli ojämn i kåken, om man inte har en öppen planlösning?
Reglera med returvattnet var en konstig lösning. Termostatventilerna ger ju den utmärkta fördelen att man kan ha just den temperatur som behövs i varje rum.
För att eventuellt spara lite energi så bör man inte shunta ut varmare vatten än vad som krävs.
Fungerar mycket bra tillsammans med utegivare.
Det är innegivarfantasterna (oftast värmepumpare) som öppnar alla termostatventiler. Sedan blir det som på en vårdanstalt, lika varmt i alla rum och det vill man ju inte ha.
För att eventuellt spara lite energi så bör man inte shunta ut varmare vatten än vad som krävs.
Fungerar mycket bra tillsammans med utegivare.
Det är innegivarfantasterna (oftast värmepumpare) som öppnar alla termostatventiler. Sedan blir det som på en vårdanstalt, lika varmt i alla rum och det vill man ju inte ha.
Nej, precis. Det är ju fint att kunna ha olika varmt på olika ställen.
El-shunt? Nu är det modernt. Jag får vrida på min alldeles själv
Fast när jag köpte huset så gick den inte alls att vrida, satt fast 100ggr värre än cirk. pumpen...
El-shunt? Nu är det modernt. Jag får vrida på min alldeles själv
Fast när jag köpte huset så gick den inte alls att vrida, satt fast 100ggr värre än cirk. pumpen...
Nästan så man blir lite sugen på att prova en eller två!