1 087 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Radiatorkrets tappar Tryck
Hej!
Min mor har ett hus från -64, där det finns vattenburet system i både undervåning och övervåning.
Detta värms med en gammal elpanna. Det sitter något expansionskärl, ca 12L.
Min bror har bott i huset sedan i vintras och vi har genom honom haft lite korrespondens när det varit för kallt/för varmt.
Nu senast upptäckte han att pannan gick lite väl varm (ca 55-60 grader) och returvärmen låg runt 35.
Trycket låg då på 0,9 Bar.
Jag har testat luftventilen under expansionskärlet och det kom enbart luft, inget vatten.
Vi stängde av pannan som följd och medan kretsen kallnade sjönk trycket ytterligare till 0,2 Bar.
Jag har försökt felsöka bäst möjligt, varpå jag inte gjorde någon ändring mer än att fyllde på kretsen till 1,0 Bar igen, på med pannan och nu efter 2 dygn har trycket sjunkit till 0,6 Bar igen.
Pannan värmer ju på riktigt bra, ca 50 grader vid utlopp.
Jag undrar vad ni tror felet kan vara?
Jag bytte i vintras en säkerhetsventil (1,0 Bar) till en gammal Bergvärmepump ute i Garaget, som är kopplad i samma krets. Jag bytte den eftersom det läckte i denna. Inga stora mängder, men lite lite.
Kan det möjlighet vara så att säkerhetsventilen på expansionskärlet är kasst, och behövs bytas det med?
Isåfall vet jag ju hur, med lin och rörpasta.
Men... som jag förstått så har det läckt lite vatten från expansionskärlet men inga större mängder - Kan det verkligen vara det?
Tack
/Meads
Min mor har ett hus från -64, där det finns vattenburet system i både undervåning och övervåning.
Detta värms med en gammal elpanna. Det sitter något expansionskärl, ca 12L.
Min bror har bott i huset sedan i vintras och vi har genom honom haft lite korrespondens när det varit för kallt/för varmt.
Nu senast upptäckte han att pannan gick lite väl varm (ca 55-60 grader) och returvärmen låg runt 35.
Trycket låg då på 0,9 Bar.
Jag har testat luftventilen under expansionskärlet och det kom enbart luft, inget vatten.
Vi stängde av pannan som följd och medan kretsen kallnade sjönk trycket ytterligare till 0,2 Bar.
Jag har försökt felsöka bäst möjligt, varpå jag inte gjorde någon ändring mer än att fyllde på kretsen till 1,0 Bar igen, på med pannan och nu efter 2 dygn har trycket sjunkit till 0,6 Bar igen.
Pannan värmer ju på riktigt bra, ca 50 grader vid utlopp.
Jag undrar vad ni tror felet kan vara?
Jag bytte i vintras en säkerhetsventil (1,0 Bar) till en gammal Bergvärmepump ute i Garaget, som är kopplad i samma krets. Jag bytte den eftersom det läckte i denna. Inga stora mängder, men lite lite.
Kan det möjlighet vara så att säkerhetsventilen på expansionskärlet är kasst, och behövs bytas det med?
Isåfall vet jag ju hur, med lin och rörpasta.
Men... som jag förstått så har det läckt lite vatten från expansionskärlet men inga större mängder - Kan det verkligen vara det?
Tack
/Meads
Börja med att ställa något under utloppet för exp ventilen. På så vis kan du se om den läcker.
När du mäter trycket, är det med cirkpumpen påslagen?
Sen kan det även vara bra att kolla förtrycket på kärlet innan man börjar leta fel djupare i systemet.
När du mäter trycket, är det med cirkpumpen påslagen?
Sen kan det även vara bra att kolla förtrycket på kärlet innan man börjar leta fel djupare i systemet.
Intressant.C cap skrev:
Spelar det roll med cirk. pumpen av eller på menar du? Varför?
Cirkpumpen är inbyggd i elpannan och slås på/av när pannan är på/av.
Så för att svara på frågan, trycket mäter jag på manometern som finns både inbyggd i elpannan samt det finns en extra på expansionskärlet ovan om jag skulle vilja dubbelkolla.
Trycket har jag mätt med pannan (och cirk pumpen) påslagen.
Vänligen,
/meads
Satt ditt glas ikväll, får se om det läcker något tills imorgon eller dagen efter det.C cap skrev:
Tack för tipset.
Anledningen till frågan är om manometern är kopplad på returen kan pumpen sänka trycket när man har så låga tryck och ingen temp. Eller tvärt om är det många termostater stängda och manometern sitter på trycksidan så ökar trycket för att sen minska om termostaterna öppnar.
Normalt bör man alltid mäta med cirkpumpen avstäng för att vara säker på att man ser det statiska trycket och inte det dynamiska.
Normalt bör man alltid mäta med cirkpumpen avstäng för att vara säker på att man ser det statiska trycket och inte det dynamiska.