Tilläggsisolerar inifrån hemma och tänkte baka in radiatorrören i väggarna. Men vad behöver jag för att gå från koppar till pex?

stödhylsa för Pex & en vanlig klämkoppling för koppar rör (köp rätt stödhylsa, även om rörisen säger att en för koppar rör funkar)

Stödhylsa för Pex räcker väl inte inte ?
Du ska ju en delbar klämring till Pex och det ingår inte i en klämringskoppling för kopparrör.

Enklast och rättast tycker jag är en klämringskoppling som går från ex. 15 Cu till 1/2" gänga.
Mot gängan skruvar du en halvkoppling för Pex.

Således "halvkoppling för Pex " och "klämkoppling Cu till R gänga"

Mvh

det är enklare med öppen klämring & "i sticks hylsa" som du beskriver. men inte alls nödvändigt.
jag har både på radiatorsidan & det komunala vattnet, kört med stöd hylsa o vanlig kläm koppling.

Kan inte se detta som en felaktig inkoppling, för då skulle dom ju inte sälja dessa stödhyllsot, det är ju bara till en sån inkoppling dom går att andvända!

Och jag förstår inte ett dugg vad ni pratar om. :) Någon sida där produkterna finns? Behöver ju alltså delar ända från koppar till det ska kopplas in på termostaten, så någon genomföringsgrej genom vägg också.

Som det är nu har vi sågat av kopparrören, kan jag koppla på pex vart som helst eller måste det vara där det redan finns någon koppling?

ThomasLindgren skrev:
Och jag förstår inte ett dugg vad ni pratar om. :)
Då är det inte så lätt att hjälpa dig tyvärr.
Ett visst av av kunskap krävs för att ta till sig råd via ett forum om ett sånt här ingrepp.
Kolla med din lokala rörbutik, de kan plocka ihop vad du behöver och förklara hur det ska användas

Mvh

somelvis skrev:
Då är det inte så lätt att hjälpa dig tyvärr.
Ett visst av av kunskap krävs för att ta till sig råd via ett forum om ett sånt här ingrepp.
Kolla med din lokala rörbutik, de kan plocka ihop vad du behöver och förklara hur det ska användas

Mvh
Har tänkt handla online, borde väl inte vara så svårt att peka ut vad det är för delar som behövs då? Typ från Sigro eller liknande ställe.

Dessa prylar från Rinkaby borde lösa problemet.

Halvkoppling (15x15R)Best. nr: 4091 21,20 kr/st
Halvkopplingar, PEX (PEX 15x2,5 15R)Best. nr:7694 23,20kr
Metall D-nippel (15)Best. nr: 4103 11,60kr
Stödhylsa PEX (PEX 15x2,5)Best. nr: 7677 6,40 kr/st
Stödhylsor kopparrör (15x1,0)Best. nr: 36833,20 kr/st

Okej men vad använder jag till vad?
Måste jag gå ända tillbaka till någon koppling på kopparrören eller kan jag kapa vart som helst och sätta dit pex?

Hade tänkt koppla om koppar till pex någonstans synligt i källaren och sen dra upp pex-slangen i den nyreglade väggen, sätta dit en väggenomföring och sen koppla dit pexen till elementet.
Är det samma delar i källaren som uppe vid elementet?

Den här slangen har jag förstått att jag ska ha iaf.
https://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=7

Med vad jag beskrev så kan du koppla på var du vill på röret bara det är rakt.

Du sätte stödhylsan för koppar i kopparröret osv........

Ska jag ha stödhylsor både för koppar och pex alltså?

Två stödhylsor på kopparrören
Två halvkopplingar
Två stödhylsor på pexen

Och sen likadant när det ska kopplas in på elementet?

Nej du behöver en av varje del som jag beskrev för varje rör du skall skarva.

Det skall sitta stödhylsor både på kopparröret och på pexröret
Vad som krävs till elemetet är svårt att säga eftersom jag inte vet vilken typ av koppling som sitte på dit gamla element.

Ja men det är ju två rör som går upp, alltså behöver jag två av varje. Av alla de fem grejer du skrev alltså?
Sen en Wirsbo väggdosa mot elementet, där verkar det följa med vad som behövs.
https://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=918
Har vanliga gammaldags element med termostat.

Visade sig att det är järn till koppar som gäller här, 18mm järnrör, 10mm invändigt, inte koppar. Men 12mm koppar är väl också 10mm invändigt iofs.

ThomasLindgren skrev:
Sen en Wirsbo väggdosa mot elementet, där verkar det följa med vad som behövs.
[länk]
Väggdosa är lite overkill och det behövs specialverktyg för montering av den.
Kolla Wirsbos hemsida så ser du.
Väggbockfixtur är smartare i detta fallet, kostar en femtedel och monteras utan specialverktyg.
Det blir billigare att köpa rätt hos den lokale rörmokaren än att köpa fel på nätet.

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.